Jump to content

Der var drevet havarert - VP 290

Aksept2014

Recommended Posts

Aksept2014, nå må du skjerpe deg, hva er hensikten med dette innlegget?

Hvis det er noe du lurer på må du komme med fakta, og det du vet om info.

I dette forumet er det utrolig mange dyktige mennesker som sitter på utrolig mye ekspertise når det gjelder båt og motor.

I post #45 skriver du at ingenting havarerte, i headingen din skriver du "der var drevet havarert"

Skjønner ikke at noen gidder å svare deg engang, så igjen... skjerp deg!

Sånn det var årets siste utblåsning:-) godt nyttår allesammen!

Mvh Rune Kristiansen

Det kan vel godt kalles havarert når det er fullt av spon. Om det ikke er gått i knas ennå, så ville det nok ikke gått lange tiden.

Så lenge drevhuset ikke blir skadet innvendig er det større sjans for at det kan repareres med nye innvendige deler.

Er huset slått i filler innvendig er toget ofte gått og nytt eller brukt drev blir eneste alternativ.

Lykke til og hold oss gjerne oppdatert :-)

Mvh. SAP

Jeg vet dere venter i spenning, men dette er noe jeg ikke har kompetanse på. Og det er lite å hente på verkstedet midt i romjula...

Men jeg har fått vite i dag at drevet står, og at det var fullt av spon når det skulle tappes for olje. Men det var ikke ønskelig å åpne opp noe pga forsinkringssak. Det ser ut som noe har røket inne i drevet, som deretter har forårsaket dette.

Beklager manglende svar.. Håper dere klarer å vente litt til... :)

• 1 måned senere...

Ikke vet jeg, men mekaniker er også i bransjen med restaurering av drev.

Han har sendt bilder og all nødvendig dokumentasjon til takstmann.

Han har nok skrudd opp endel, men mente det ikke kunne identifiseres nøyaktig pga tilstanden.

Dermed var det ingen vits å skru det i deler...

Vet ikke om det gir mening?

Men om det ikke var forsikringssak, hadde kanskje saken vært anderledes.

• 1 måned senere...

Da var rapporten og alt klart. Og det viser seg at drevet var så sammensmeltet at det ikke gikk an å demontere det i særlig grad.

Det var tydelig at siste eiers service FØR jeg mottok båten, ikke var gjort på forskriftsmessig måte.

Vil nå gå mot forrige eier med krav om erstatning for nytt drev. Noen synspunkter rundt dette?

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53539/drev.jpg

Blir veldig vanskelig å bevise at forrige eier ikke har servet drevet riktig, olje,belger,zinker kan ha byttet selv, og da foreligger selvsagt ingen kvittering på utført arbeid, så sant ikke forrige eier har gitt deg garanti på drevet, tror jeg du kan se langt etter noen form for erstattningsannsvar fra han, det må evt bevises at det var en feil med drevet under overtakelse, og at eier kunne vite om dette,

Som kjøper har man også undersøkelseplikt, hva ble spurt om og sagt/dokumentert under kjøpet er også viktig, skal man reklamere på en gjennstand, skal dette gjøres innen rimelig tid, ble dette gjort med en gang drevet var oppdaget havarert. Mange faktorer å sette seg inn i, og viktig og evt formulere seg riktig hvis det er håp om å få igjen noe fra selger.

Uansett kjedelig sak

Norske båter er best!

Alle servicer er fulgt av autorisert verksted ihht kontrakt, men undersøkelser viser at drev ikke var vedlikeholdt ihht dette. Det var fortsatt plastshims i drevene, selv om dette skulle vært byttet for flere år siden. Samt at det det var for lite olje på drevet.

Det skal ikke være nødvendig å ta opp båten for å sjekke oljenivå i løpet av en sesong, når service var gjort på autorisert verksted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...