Jump to content

Der var drevet havarert - VP 290

Aksept2014

Recommended Posts

Skjønner.

Kjedelige greier dette her, men etter min mening er det en av risikoene man tar ved å kjøpe brukt.

Man kan aldri vite 100% sikkert hva et drev har vært utsatt for i løpet av 5 år. Mange kan også ha blitt lurt av verkstedet sitt. Mange pengekåte slendrianner uten yrkesstolthet i den bransjen.

Min mening er at vil ma ha full sikkerhet, så må man kjøpe nytt og betale deretter...

Mvh. SAP

Det skal ikke være nødvendig å ta opp båten for å sjekke oljenivå i løpet av en sesong, når service var gjort på autorisert verksted.

Ehm, vel, alle brukerhåndbøkene til Volvo har noe om dette, og det står så vidt jeg kan huske at oljen på drevet skal sjekkes hver dag før oppstart, samt timeintervall på skifte av drevolje, og dette er helt uavhengig av om båten er på vannet.

Nå er det selvfølgelig fint få som peiler oljen på drevet hver dag, og på mange båter kommer man ikke til og får peilet i det hele tatt før båten er tatt opp, men Volvo sikrer seg på denne måten mot nettopp problemer pga lite olje, og det skal noe til å klare å skylde på tidligere eier for at du har kjørt med for lite olje på drevet når oljen skal peiles før oppstart (daglig) i følge manualen ?

Redigert av adeneo (see edit history)

For lite olje kan jo komme av lekkasjer som har oppstått i ditt bruk, på mitt gamle 280 drev, var det mulig å peile oljen på drevet når båten var på vannet. ble dog aldri gjort. Har tidligere eier fulgt servicer på verksted, er det ikke mye han kunne ha gjort anneledes, er plastikkshimsene årsak til at drevet har havarert da? kan jo prøve deg med en sak mot verkstedet, hvis de ikke har fulgt prosedyrene for service,

Norske båter er best!

Det er VP som mener dette for å fri seg fra ansvar. Mener det står hver 14. dag...?

Ble vi ikke til slutt enige om at det var DP-H ? Det spiller uansett liten rolle, det er standardregle for dette

bilde

Nå forstår de fleste at dette ikke alltid er teknisk mulig, og generelt sett helt unødvendig, men poenget var at rent rettslig er det vanskelig å gå på forrige eier på grunn av for lite olje, når det går klart frem av dokumentasjonen at ny eier burde kontrollert oljenivået allerede ved første tur.

Helt enig Adeneo. Det var også mitt poeng med at det kan bli vanskelig å kreve noe i denne saken.

Lurer på hvordan VP ville svart offisielt på spørsmål om hvordan dette skal gjøres i praksis før hver tur.

Hadde også vært gøy å fått en advokats synspunkt på om det er ok å pålegge forbruker urimelige daglige sjekkpunkter.

De kunne jo like gjerne sagt at stempeleringer skal sjekkes daglig også.

Mvh. SAP

Mitt poeng er at forrige eier hevdet å ha utført service på autorisert verksted i kontraktsforhandlinger, så kommer han på senere etter salget at han ikke har hatt service siden 2011...

Det var en forutsetning i kontrakten av olje, filter osv ble byttet før båten ble satt ut. Dette ser ikke ut til å ha blitt utført

Hvis selger sa det var service før salget, og ikke gjorde det så kan du vel ha en sak. Om selger sa det, men sa senere, men før du kjøpte den, at det ikke var gjort likevel så er det din egen feil?

Og hva står konkret i kontrakten?

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Skriv et reklamasjonsbrev til selger med dokumentasjonen på tilstand på drevet samt din påstand (eller dokumentasjon om det er skriftlig) hvor selger har hevdet service var utført og se hva han svarer.

Tviler på det rettslig er noe å hente, men kanskje selger likevel vil dekke noe. (eller alt om du er heldig)

Hvordan er det mht forsikringen da? Ser det skrives at dette dekkes av forsikringen? Hvorfor styre med forrige eier da?

Redigert av ollebolle2 (see edit history)

Selger hevdet service var tatt og det er forbehold om dette i mitt bud også. Men selger hadde likevel ikke gjennomført dette etter salget var gjennomført da jeg spurte etter dokumentasjon.

Greit nok at dette delvis dekkes av min forsikring, men det betyr bonustap samt avskrivning + egenandel som må dekkes av meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...