Aksept2014 Svart 1.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Fikk feil info først SAP... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Skjønner. Kjedelige greier dette her, men etter min mening er det en av risikoene man tar ved å kjøpe brukt. Man kan aldri vite 100% sikkert hva et drev har vært utsatt for i løpet av 5 år. Mange kan også ha blitt lurt av verkstedet sitt. Mange pengekåte slendrianner uten yrkesstolthet i den bransjen. Min mening er at vil ma ha full sikkerhet, så må man kjøpe nytt og betale deretter... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
adeneo Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 (redigert) Det skal ikke være nødvendig å ta opp båten for å sjekke oljenivå i løpet av en sesong, når service var gjort på autorisert verksted. Ehm, vel, alle brukerhåndbøkene til Volvo har noe om dette, og det står så vidt jeg kan huske at oljen på drevet skal sjekkes hver dag før oppstart, samt timeintervall på skifte av drevolje, og dette er helt uavhengig av om båten er på vannet. Nå er det selvfølgelig fint få som peiler oljen på drevet hver dag, og på mange båter kommer man ikke til og får peilet i det hele tatt før båten er tatt opp, men Volvo sikrer seg på denne måten mot nettopp problemer pga lite olje, og det skal noe til å klare å skylde på tidligere eier for at du har kjørt med for lite olje på drevet når oljen skal peiles før oppstart (daglig) i følge manualen ? Redigert 1.April.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 1.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Så du mener båten skal tas opp av vannet hver dag?? Det er ingen annen måte å peile oljen på Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Det er VP som mener dette for å fri seg fra ansvar. Mener det står hver 14. dag...? Selvfølgelig er det ingen som har mulighet til det, men VP har ryggen fri. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Draco24styling Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 For lite olje kan jo komme av lekkasjer som har oppstått i ditt bruk, på mitt gamle 280 drev, var det mulig å peile oljen på drevet når båten var på vannet. ble dog aldri gjort. Har tidligere eier fulgt servicer på verksted, er det ikke mye han kunne ha gjort anneledes, er plastikkshimsene årsak til at drevet har havarert da? kan jo prøve deg med en sak mot verkstedet, hvis de ikke har fulgt prosedyrene for service, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
sap_2000 Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 (redigert) Mener også VP kaller det meste av endringer for "produktutvikling". Shimsene er vel bare "anbefalt" byttet. Igjen en smart måte å fri seg fra ansvar ved å la brukerene være betatestere. Samme med reimhjul og sjøvannslokk som kan få store konsekvenser om motor er utenfor garanti. Redigert 1.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
adeneo Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Det er VP som mener dette for å fri seg fra ansvar. Mener det står hver 14. dag...? Ble vi ikke til slutt enige om at det var DP-H ? Det spiller uansett liten rolle, det er standardregle for dette Nå forstår de fleste at dette ikke alltid er teknisk mulig, og generelt sett helt unødvendig, men poenget var at rent rettslig er det vanskelig å gå på forrige eier på grunn av for lite olje, når det går klart frem av dokumentasjonen at ny eier burde kontrollert oljenivået allerede ved første tur. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Helt enig Adeneo. Det var også mitt poeng med at det kan bli vanskelig å kreve noe i denne saken. Lurer på hvordan VP ville svart offisielt på spørsmål om hvordan dette skal gjøres i praksis før hver tur. Hadde også vært gøy å fått en advokats synspunkt på om det er ok å pålegge forbruker urimelige daglige sjekkpunkter. De kunne jo like gjerne sagt at stempeleringer skal sjekkes daglig også. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Aksept2014 Svart 1.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 (redigert) Hehe... Det blir jo litt merkelig. Det er helt riktig dph drev. Men hvis det viser seg at forrige eier IKKE har utført service på båten siden 2011, så er det vel en annen sak? Det er slik det ser ut nå Redigert 1.April.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Jeg tenker det kan bli vanskelig å bevise. Båten er over 5 år gammel, så ting kan skje. Har du det i kontrakten at alt vedlikehold av motorer og drev skal ha blitt utført ihht produsentens anbefalinger? Misforstå meg rett. Dette er kjedelige greier, men jeg tror det kan bli vanskelig å nå frem. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Aksept2014 Svart 1.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Mitt poeng er at forrige eier hevdet å ha utført service på autorisert verksted i kontraktsforhandlinger, så kommer han på senere etter salget at han ikke har hatt service siden 2011... Det var en forutsetning i kontrakten av olje, filter osv ble byttet før båten ble satt ut. Dette ser ikke ut til å ha blitt utført Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 (redigert) Hvis selger sa det var service før salget, og ikke gjorde det så kan du vel ha en sak. Om selger sa det, men sa senere, men før du kjøpte den, at det ikke var gjort likevel så er det din egen feil? Og hva står konkret i kontrakten? Redigert 1.April.2014 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ollebolle2 Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 (redigert) Skriv et reklamasjonsbrev til selger med dokumentasjonen på tilstand på drevet samt din påstand (eller dokumentasjon om det er skriftlig) hvor selger har hevdet service var utført og se hva han svarer. Tviler på det rettslig er noe å hente, men kanskje selger likevel vil dekke noe. (eller alt om du er heldig) Hvordan er det mht forsikringen da? Ser det skrives at dette dekkes av forsikringen? Hvorfor styre med forrige eier da? Redigert 1.April.2014 av ollebolle2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 1.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Selger hevdet service var tatt og det er forbehold om dette i mitt bud også. Men selger hadde likevel ikke gjennomført dette etter salget var gjennomført da jeg spurte etter dokumentasjon. Greit nok at dette delvis dekkes av min forsikring, men det betyr bonustap samt avskrivning + egenandel som må dekkes av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.