Jump to content

Kystradioen i norge er virkelig bra!

På tur

Recommended Posts

Ja, de er Proffe, så har de lang erfaring.

Den første rene kystradiostasjonene i Norge var Røst radiotelegrafstasjon og Sørvågen radiotelegrafstasjon. I 1903 hadde prøvesendinger på radiotelegrafi blitt satt i gang mellom stasjonene, bare fire år etter Guglielmo Marconi oppfant trådløs telegrafi. Sambandet mellom Røst og Sørvågen ble offisielt åpnet 1. mai 1906, og ble åpnet for internasjonal korrespondanse med skip i sjøen i 1908.

Norges første kystradio var Tjøme radio som marinen satte opp i 1906,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja, de er Proffe, så har de lang erfaring.

Den første rene kystradiostasjonene i Norge var Røst radiotelegrafstasjon og Sørvågen radiotelegrafstasjon. I 1903 hadde prøvesendinger på radiotelegrafi blitt satt i gang mellom stasjonene, bare fire år etter Guglielmo Marconi oppfant trådløs telegrafi. Sambandet mellom Røst og Sørvågen ble offisielt åpnet 1. mai 1906, og ble åpnet for internasjonal korrespondanse med skip i sjøen i 1908.

Norges første kystradio var Tjøme radio som marinen satte opp i 1906,

Unskyld roger-jo, men den het Thoraas signalstasjon, og kom i 1905. Er kanskje en av de som eldste som fremdeles er i drift..

Er man i nærheten er det vel vært å stikke innom museet i Sørvågen, der ligger det med mye historie fra de første årene,og en del fra senere tid også.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Unskyld roger-jo, men den het Thoraas signalstasjon, og kom i 1905. Er kanskje en av de som eldste som fremdeles er i drift..

Er man i nærheten er det vel vært å stikke innom museet i Sørvågen, der ligger det med mye historie fra de første årene,og en del fra senere tid også.

Ikke første gangen Historien er feil skrevet.

http://www.jankrogh.com/kystradio_i_norge.htm

Men Thoraas signalstasjon finner jeg ikke noe om.

Det gikk en kar forbi båten i dag og så den gamle Sailoren innenfor styrhusdøra. Han mente den var gått ut på dato. Mens vi sto og pratet tok jeg ett oppkall mot Tjøme radio på arbeidkanal. Hyggelig var det at det var Benji som hadde vakt. Tok av presseningen i dag og konstanterte et antennebrudd på den andre VHF-antennen. Har to radioer ombord. Den andre er selvsagt med DSC.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Enig. En gang i tiden brukte jeg Tjøme så ofte at de kjente meg igjen på stemmen. Det kommer kanskje av:

Tjøme Radio, dette er Sylfiden på kanal 16....

Vennligst bokstaver....

Tjøme Radio, kan ikke bokstavere, båten er kalt opp etter min kone, da hun var ung...

Ha, ha, ha, hikst, jeg skjønner (sa damen i andre enden), hva er det du ønsker..he, hhaha hikst...

Og deretter gikk det greit. Min nokså første oppkall til Tjøme Radio. Har noe med at de er 'folkelige'. Ikke henger seg opp i prosedyrer, men assisterer på beste måte.

En annen gang hadde vi en alvorlig ulykke. De stod parat til å schramble helikopter fra Rygge helt til vi var fremme til Moss sykehus. Fulgte oss hver eneste nautisk mil inn til Moss. Fikset taxi, informerte sykehuset.

All honnør til Tjøme Radio.

Sant med denne beredskapen og ikke minst hyggelige operatører... Kona var litt skeptisk for noen år siden da vi skulle på tur med minstemann på 4 uker... Vi tenkte over at det sjelden er lang tid før hjelpen er der når en har dette nettverket til sjøs, i motsetning til å være på en eller annen hytte langt til fjells.

Med all kritikk av beredskap og samarbeidsproblemer i nødetater, så må kystradioen være noe å se mot. Utrolig hvor proffe og effektive de er! Sender en stor takk til Tjøme radio :)

Med all respekt PÅ tur, du vekket min nysgjerrighet her...

Har du en fersk erfaring med Tjøme Radio, som du kanskje vil dele med oss?

Forstår om du ikke vil, men jeg fikk litt følelsen av at det lå noe mer bak her...

Uansett ser det heldigvis ut til at det gikk bra...

Og jeg stiller meg selvfølgelig bak all honnør til kystradioene våre. De er viktige aktører for vår trygghet, sikkerhet og komfort på sjøen.

:-)

Fernanda

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

I går var det noe så udramatisk som at de ordnet opp i klusset til telenor. Derfor fikk jeg en perfekt unskyldning for å kose meg med mmsi oppsett og kos. Skulle egentlig panikkrydde og på tur....

Men har testet at de virker i dårligere tider også :)

En ting jeg fortsatt lurer på i forhold til dem er

Æ: Ægir (Forsvaret: Ærlig)

Ø: Ørnulf (Forsvaret: Østen)

Å: Ågot (Forsvaret: Åse)

Kan jeg bruke ægir, østen og åse?

Man bruke det man kommer på i farta, kjekt å ha denne i plast ved VHF`n

Telenor http://maritimradio.no/kystradio/nodprossedyre/ last ned Last ned

Det fonetiske alfabetet A Alfa I India Q Quebec Y Yankee B Bravo J Juliett R Romeo Z Zulu C Charlie K Kilo S Sierra Æ Ægir D Delta L Lima T Tango Ø Ørnulf E Echo M Mike U Uniform Å Ågot F Foxtrot N November V Victor G Golf O Oscar W Whiskey H Hotel P Papa X Xray

http://no.wikipedia.org/wiki/Bokstaveringsalfabet

Norske bokstaver[rediger | rediger kilde] Bokstav Sivilt Militært Æ Ægir Ærlig Ø Ørnulf Østen Å Ågot Åse

Redigert av roger-jo (see edit history)

Man bruke det man kommer på i farta, kjekt å ha denne i plast ved VHF`n

Når det kommer til å bruke det man kommer på. Jeg bestemte meg for å lære det fonetiske systemet etter en samtale med en politikvinne på telefon. Måtte stave pga dårlig dekning, brukte da et noe stygt kvinnelig ord istedenfor foxtrot... ;)

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...