På tur Startet 29.Desember.2013 Del på Facebook Startet 29.Desember.2013 Med all kritikk av beredskap og samarbeidsproblemer i nødetater, så må kystradioen være noe å se mot. Utrolig hvor proffe og effektive de er! Sender en stor takk til Tjøme radio :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Ja, de er Proffe, så har de lang erfaring. Den første rene kystradiostasjonene i Norge var Røst radiotelegrafstasjon og Sørvågen radiotelegrafstasjon. I 1903 hadde prøvesendinger på radiotelegrafi blitt satt i gang mellom stasjonene, bare fire år etter Guglielmo Marconi oppfant trådløs telegrafi. Sambandet mellom Røst og Sørvågen ble offisielt åpnet 1. mai 1906, og ble åpnet for internasjonal korrespondanse med skip i sjøen i 1908. Norges første kystradio var Tjøme radio som marinen satte opp i 1906, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Benji Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Ja, de er Proffe, så har de lang erfaring. Den første rene kystradiostasjonene i Norge var Røst radiotelegrafstasjon og Sørvågen radiotelegrafstasjon. I 1903 hadde prøvesendinger på radiotelegrafi blitt satt i gang mellom stasjonene, bare fire år etter Guglielmo Marconi oppfant trådløs telegrafi. Sambandet mellom Røst og Sørvågen ble offisielt åpnet 1. mai 1906, og ble åpnet for internasjonal korrespondanse med skip i sjøen i 1908. Norges første kystradio var Tjøme radio som marinen satte opp i 1906, Unskyld roger-jo, men den het Thoraas signalstasjon, og kom i 1905. Er kanskje en av de som eldste som fremdeles er i drift.. Er man i nærheten er det vel vært å stikke innom museet i Sørvågen, der ligger det med mye historie fra de første årene,og en del fra senere tid også. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
JRK Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Ja det har du helt rett I På tur. En institusjon langs hele norske kystem, som skaper trygghet. Det er alltid en god følelse om man er ute I ruskveær og vite at det er en fysisk person der om man skulle trenge hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Ja det har du helt rett I På tur. En institusjon langs hele norske kystem, som skaper trygghet. Det er alltid en god følelse om man er ute I ruskveær og vite at det er en fysisk person der om man skulle trenge hjelp. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Unskyld roger-jo, men den het Thoraas signalstasjon, og kom i 1905. Er kanskje en av de som eldste som fremdeles er i drift.. Er man i nærheten er det vel vært å stikke innom museet i Sørvågen, der ligger det med mye historie fra de første årene,og en del fra senere tid også. Ikke første gangen Historien er feil skrevet. http://www.jankrogh.com/kystradio_i_norge.htm Men Thoraas signalstasjon finner jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Benji Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Har et bilde av Thoraas signalstasjon hengende her på veggen på jobben, og det er dattert til 1905, også det vi bruker som offisielt årstall. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
På tur Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Ok, da var det å få dette nret inn i vhfen:) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Ok, da var det å få dette nret inn i vhfen:) Det klarer du På tur. Bare husk å få med alle 9, vanligvis så spør VHF`n om du er helt sikker, opptil flere ganger, nesten som en skulle tru det er kjerringa som maser. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Astor Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Det gikk en kar forbi båten i dag og så den gamle Sailoren innenfor styrhusdøra. Han mente den var gått ut på dato. Mens vi sto og pratet tok jeg ett oppkall mot Tjøme radio på arbeidkanal. Hyggelig var det at det var Benji som hadde vakt. Tok av presseningen i dag og konstanterte et antennebrudd på den andre VHF-antennen. Har to radioer ombord. Den andre er selvsagt med DSC. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Ikke første gangen Historien er feil skrevet. http://www.jankrogh.com/kystradio_i_norge.htm Men Thoraas signalstasjon finner jeg ikke noe om. Den heter Torås, Ligger på østsida av Tjøme. Tror det er Tjøme kommune som eier den idag. Var en del av Ydre Oslofiord Befæstning. Sammen med Bollærne, Rauøy, Mågerø, Vardås, Håøya og annet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Enig. En gang i tiden brukte jeg Tjøme så ofte at de kjente meg igjen på stemmen. Det kommer kanskje av: Tjøme Radio, dette er Sylfiden på kanal 16.... Vennligst bokstaver.... Tjøme Radio, kan ikke bokstavere, båten er kalt opp etter min kone, da hun var ung... Ha, ha, ha, hikst, jeg skjønner (sa damen i andre enden), hva er det du ønsker..he, hhaha hikst... Og deretter gikk det greit. Min nokså første oppkall til Tjøme Radio. Har noe med at de er 'folkelige'. Ikke henger seg opp i prosedyrer, men assisterer på beste måte. En annen gang hadde vi en alvorlig ulykke. De stod parat til å schramble helikopter fra Rygge helt til vi var fremme til Moss sykehus. Fulgte oss hver eneste nautisk mil inn til Moss. Fikset taxi, informerte sykehuset. All honnør til Tjøme Radio. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Jeg hadde nesten en fødsel ombord. Fantastiske folk både på Tjøme radio og Røde Kors båten Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Om det blir flere barn, så håper jeg på hjemmefødsel. Da blir det i båten. Tipper ambulansen kommer fort etter et mayday i havn :-D Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Sant med denne beredskapen og ikke minst hyggelige operatører... Kona var litt skeptisk for noen år siden da vi skulle på tur med minstemann på 4 uker... Vi tenkte over at det sjelden er lang tid før hjelpen er der når en har dette nettverket til sjøs, i motsetning til å være på en eller annen hytte langt til fjells. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 (redigert) Med all kritikk av beredskap og samarbeidsproblemer i nødetater, så må kystradioen være noe å se mot. Utrolig hvor proffe og effektive de er! Sender en stor takk til Tjøme radio :) Med all respekt PÅ tur, du vekket min nysgjerrighet her... Har du en fersk erfaring med Tjøme Radio, som du kanskje vil dele med oss? Forstår om du ikke vil, men jeg fikk litt følelsen av at det lå noe mer bak her... Uansett ser det heldigvis ut til at det gikk bra... Og jeg stiller meg selvfølgelig bak all honnør til kystradioene våre. De er viktige aktører for vår trygghet, sikkerhet og komfort på sjøen. :-) Fernanda Redigert 30.Desember.2013 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
På tur Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 I går var det noe så udramatisk som at de ordnet opp i klusset til telenor. Derfor fikk jeg en perfekt unskyldning for å kose meg med mmsi oppsett og kos. Skulle egentlig panikkrydde og på tur.... Men har testet at de virker i dårligere tider også :) En ting jeg fortsatt lurer på i forhold til dem er Æ: Ægir (Forsvaret: Ærlig) Ø: Ørnulf (Forsvaret: Østen) Å: Ågot (Forsvaret: Åse) Kan jeg bruke ægir, østen og åse? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Å = AA Alfa AlfaÄ = AE Alfa EchoÖ = OE Oscar Echo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
.Snorre Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 En ting jeg fortsatt lurer på i forhold til dem er Æ: Ægir (Forsvaret: Ærlig)Ø: Ørnulf (Forsvaret: Østen)Å: Ågot (Forsvaret: Åse)Kan jeg bruke ægir, østen og åse? ja det kan du. Operatørene til kystradioen vil forstå deg. De fleste andre også. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 (redigert) Man bruke det man kommer på i farta, kjekt å ha denne i plast ved VHF`n Telenor http://maritimradio.no/kystradio/nodprossedyre/ last ned Last ned Det fonetiske alfabetet A Alfa I India Q Quebec Y Yankee B Bravo J Juliett R Romeo Z Zulu C Charlie K Kilo S Sierra Æ Ægir D Delta L Lima T Tango Ø Ørnulf E Echo M Mike U Uniform Å Ågot F Foxtrot N November V Victor G Golf O Oscar W Whiskey H Hotel P Papa X Xray http://no.wikipedia.org/wiki/Bokstaveringsalfabet Norske bokstaver[rediger | rediger kilde] Bokstav Sivilt Militært Æ Ægir Ærlig Ø Ørnulf Østen Å Ågot Åse Redigert 30.Desember.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
På tur Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Da fikk jeg dsc til å virke:) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 1.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 Man bruke det man kommer på i farta, kjekt å ha denne i plast ved VHF`n Når det kommer til å bruke det man kommer på. Jeg bestemte meg for å lære det fonetiske systemet etter en samtale med en politikvinne på telefon. Måtte stave pga dårlig dekning, brukte da et noe stygt kvinnelig ord istedenfor foxtrot... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Assistansestatestikk 2014 Norske Kystradiostasjoner hadde i 2014 totalt 6056 aksjoner.Assistansestatestikken viser 50 % økning i garn og not assistanse for yrkesfartøy og 43 % økning i motor og gear assistanse for fritidsbåter i forhold til 2013.Se assistansestatistikken for 2014 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.