Jump to content

Skifte olje/ forbruk på VP tamd40b ?

Philonica III

Recommended Posts

Jeg ville byttet olje på begge. Olje tar opp sot, svovelt etc og oksyderer over tid(mineral). Jeg mener at fersk olje+filter er en billig investering for å holde båtmotoren 100%. Selv bytter jeg alltid på høsten slik at motoren står vinteren over med fersk olje, min 41 går nok noe mer belastet da jeg må i plan.

Du kan sikkert vente til høsten igjen, da har den ca 1,5 år hvis du aldri belaster de noe særlig.

Ingen her aner tilstanden på oljen som er på motoren(e) dine.

Skal det fastslås må det taes oljeprøve® og sendes inn på oljelaboratorium for analyse.

Har vært antydet i et par andre tråder at man da ikke er langt unna utgiften med et oljeskift.

Så derfor hadde jeg skiftet nå og fulgt instruksjonsboken videre.

Har ikke din for hånden nå, men pleier normalt å stå antall timer og/eller tid.

Disse motorene i ferd med å bli 30 år og da bør man følge nevnte bok slavisk på vedlikehold så de fortsatt vil kunne stoles på i mange år ennå.

Her er ellers en ok tråd å lese når man er usikker:

http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_spalte&SpalteID=871&fra=140

Gode argumenter både for og i mot. Jeg vill ha vurdert hvordan du bytter olje. Tømmer du gjennom bunnplugg slik at alt gammelt blir borte? Bruker du sugemetoden har du fort ca. 2 liter gammel olje igjen som man ikke for ut. Jeg bruker den siste metoden og har derfor landet på å bytte hver vår og filteret samtidig. Ser på det som billig forsikring.

Forbruket ditt er ikke skremmende. Tipper din motor tar ca. 10-11 liter, det gjør 41 motorene som var etterfølgerne. Jeg hadde levd med det forbruket og vært fornøyd. Må selv etterfylle på mine to, og er vel noe i den samme gaten som du ligger. Bare passe på å peile de litt innimellom, så går det greit

Jeg ville byttet årlig uavhengig av timer.

På en eldre motor med oljeforbruk kan man regne med noe gjennomslag slik at både uforbrent diesel og forbrenningsgasser/ sot finner veien ned i bunnpanna til oljen.

Og som Jori skriver så får man ofte ikke ut all oljen ved skift slik at en viss mengde gammel olje blir liggende.

Synes derfor kostnaden med noen liter 15w40 olje (399 for 10L på BT) pluss filter er en billig forsikring.

Selv byttet jeg 3ggr i år, men den gikk jo noen timer... Ender nok opp på 2 ggr neste år og mer normal gangtid (150-250t?). En gang litt før ferien og en gang til før opplag.

Om ikke annet så gir det meg en god følelse som ikke skal undervurderes :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

1,5 liter oljeforbruk på to motorer i løpet av en sesong høres ikke mye ut. Men oljeforbruket øker med belastningen, og her har det i hovedsak vært rolig kjøring noe som tilsier lavt oljeforbruk.

En måte å vurdere oljeforbruket på er å sammenligne det med mengden diesel som er forbrukt. Volvo anbefaler (iflg opplysninger på drevia.se for noen år siden) at oljeforbruket bør ligge mellom 0,25 og 0,75 % av dieselforbruket. Skal man bruke denne metoden må man registrere oljeforbruket nøyaktig, man må ta hensyn til endring i nivå på peilepinnen i tillegg til mengden som er etterfylt. Og så må man selvfølgelig notere hvor mye diesel man har fylt. Men riktig brukt kan denne metoden gi en god pekepinn på motorens tilstand ift. oljeforbruk.

Hvor ofte man skal bytte olje er det sterke meninger om her på forumet. Med litt over 50 timer rolig kjøring hadde jeg uten tvil kjørt en sesong til.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg bruker ikke sunn fornuft. Jeg skiftet olje og filter på høsten og ferdig med det, vurderer også et ekstra skifte midtsommers. Skal man bruke sunn fornuft i slike saker må man sette seg nøye inn i motorens tilstand, kjøretype, oljetype og diverse og det blir for komplisert for de fleste. Å ikke skifte filter samtidig med oljen høres litt ulogisk ut for meg da man vel ikke har peiling på hvor skittent filteret er etter en sesong? Og filteret er jo der for å rense urenheter og grums og sånt.

Min helt personlige mening er at dersom man ikke vet bedre så følg brukrmanualen, som så oftest tilsier oljeskift og filter en gang per år hvis man kjører lite.

Jeg ville ikke ha vært redd for å bruke oljen en sesong til. Jeg har kjørt min 3 sesonger siden skift nå, pga lite bruk. Men det siste året har båten blitt brukt flere ganger i uka, så til våren blir det nok skifte av både olje og filter. Så lite svovel som det er i dieselen nå så blir det ikke stort av syredannelse i olja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Index, nå er det ofte mgo man får servert på mariaene selvom man tror det er diesel, ref artikkelserien i BM sine to siste numre. Selv har jeg tankene fulle av mgo, selvom jeg trodde jeg fylte diesel. Det var først når jeg fikk kvitteringen at det sto mgo. Litt irriterende egentlig når det var diesel som var bestilt - mine maskiner ryker en del mer på mgo.

Bøyer meg i støvet, Philonica. Du har fått mange meninger i begge retninger, så da er det bare å velge side :-)

Som sagt tidligere, jeg ville veid det opp imot hvordan man skifter olje. Er man sikker på at man har fått ut all gammel olje, er ikke 50 timer mye på den nye oljen. Men suger man, så blir det igjen noe slik som 20% av den gamle oljen, hvertfall i 41 motorene og i KAD serien (tipper derfor det er det samme med 40 serien. Pga det velger jeg å bytte hvert år uansett kjøretimer og kjøreforbruk.

Mener det også står i mine VP bøker til 41, anbefalt bytte minst en gang i året uansett driftstimer.

På den andre siden, disse motorene går mange 100 timer i lastebiler og anleggsmaskiner før det byttes olje, og med til dels veldig tung bruk, så tror det ender opp med hva man føler seg komfortabel med.

TS, gjør som du selv føler er riktig, uansett har du fått mange gode tips og argumenter her nå.

Når man først skifter olje går det jo an - for kuriositetens skyld - å sende en prøve til norsk oljelaboratorium. Tenker på det hvert år, men har foreløpig kun gjort det på kjølevannet. Kommer en en grei tilstandsanalyse i løpet av noen dager. En tidligeren opplagsnabo gjorde dette på olja på sin Storebro, og fikk, blant annet, til svar at olja hadde vært en del varmere enn den burde, og at han burde undersøke om oljekjølingen virket som den skulle. For vannprøvene mener jeg at jeg betalte snaut 300 per prøve

Som sagt tidligere, jeg ville veid det opp imot hvordan man skifter olje. Er man sikker på at man har fått ut all gammel olje, er ikke 50 timer mye på den nye oljen. Men suger man, så blir det igjen noe slik som 20% av den gamle oljen, hvertfall i 41 motorene og i KAD serien (tipper derfor det er det samme med 40 serien. Pga det velger jeg å bytte hvert år uansett kjøretimer og kjøreforbruk.

Mener det også står i mine VP bøker til 41, anbefalt bytte minst en gang i året uansett driftstimer.

På den andre siden, disse motorene går mange 100 timer i lastebiler og anleggsmaskiner før det byttes olje, og med til dels veldig tung bruk, så tror det ender opp med hva man føler seg komfortabel med.

TS, gjør som du selv føler er riktig, uansett har du fått mange gode tips og argumenter her nå.

Hei.

Har elektronisk tømming og fylte opp (helt full) to ti liters kanner ved forrige skift og en god del i filtrene. Tipper derfor max. 5/6 dl. igjen på hver motor. Og det stemmer, for totalt gikk det på motorene 2x10 + 1l.

Det blir nokk derfor mye mindre en 20% som blir igjen i motoren.

Reidar

Ja da er du på sikker side. Mine motorer tar 11 liter på vannet. 1 liter mer enn instruksjonen sier pga hellingen på motorene. Dette står det også om i manualene mine. Dessverre får ikke jeg ut mer enn 8-9 liter, avhengig av hvor mye som er igjen. Så basert på det at jeg sier 20%, 15% er kanskje mer riktig. Jeg bruker sugepumpe på trykkluft, varmkjører før jeg går i gang. men pga hellingen, når ikke sugerøret inn til det innerste området. Påfyllingspluggen min er slik litt bakenfor midten av motoren. Egentlig ikke noe godt patent, men slik er det nå.

På bensinmotoren som sitter på den andre båten, går peilepinnen inn ved tappepluggen i bunn av bunnpannen, helt suverent system med tanke på å suge ut oljen.

Jeg skifter olje hvert år, uavhenging av gangtimer. Altså om maskinene er gått 150 timer, eller 20 timer. Dette på grunnlag av at at TBN synker stadigt på grunn av svoveldannelse. TBN vil si oljens evne til å nøytralisere syrer. Når denne reduseres vil syren angripe hvitmetallet i lagrene osv. Dette vil da resultere i "pitting" rundt om i maskinen. Altså små korrosjons "hull". Dette vil følgelig forårsake skade over tid. Personlig syntes jeg det er den enkel og billig forsikring å foreta oljeskift slavisk en gang i året. Viskositeten vil også reduseres over tid, og føre til at smøreevnen blir dårligere. Har du litt fuel lekkasje til sump, vil flammepunktet for oljen også reduseres.

Oljens oppgave er også å fange opp uønskede partikler som sot fra forbrenning og metallpartikler. Er derfor viktig med filterskifte, som jeg alltid foretar ved oljeskifte.

MVH Ktveiten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...