simms Startet 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2013 Hei og god jul alle sammen. Jeg vurderer ny båt og har to like båter som frister. Nr 1 båt ca 2,2 ton og mercruiser 320 hk 2007 mod m bravo3 drev. Nr 2 båt er fra 2006 og med bravo1 ellers er alt likt. Jeg har lest mye her på forum men finner ikke det avgjørende svaret. Så jeg håper att det er noen her inne som kan hjelpe til å ta valget. NB. det er diesel motorer og x drev på begge. Mvh Simms Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hvilken båt er det? Kommer jo helt an på type båt.. Sitér dette innlegget Link to post
simms Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hydrolift f 29 Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Skal ikke være diesel på en slik båt syns jeg da ;) Tror ikke det blir store forskjellen på drevene på den båten. Du vil vel få 40-45 knop. Kommer an på pris å tilstand på båtene hva du skl velge. Sitér dette innlegget Link to post
simms Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Ja bensin /diesel er jo en smaksak , men det jeg lurer på er om det ene er bedre en det andre rent teknisk sett, begge båtene har all service dokumentasjon og er godt vedlikeholdt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Bravo 3 har jo bedre egenskaper totalt sett, bl.a. akselerasjon, manøvrering, reversering osv.. Og på en så lett båt bør det jo være driftssikkert også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tskjei Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Tror for din del at det har liten betydning hva du velger. Bravo 3 sine egenskaper kommer mindre fram på en slik båt. Og slitasje vil også ha mindre betydning i forhold til vekt og belastning. Men skulle du kjøre på noe eller havarere drevet er Bravo 1 billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Hydro29 Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Har selv en Hydrolift F-29 med Yanmar og Bravo1. Kjørt ca 570 t. Lett å ta service og montering på Bravo1. Mener Bravo1 har en relativt enklere konstruksjon enn Bravo 3. Godt fornøyd med kombinasjon Yanmar/Bravo1. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Det kommer vistnok an på hk/Nm. Det har vist seg at 3'ern ikke er så driftssikkert med mye hk/Nm. Men det har vel vært på Dmax motorene. Goldfish prøvde seg med 3ere en stund, men gikk bort fra dette da det ble mye problemer. 3ern har klart seg på mindre Nm og forsåvidt tunge skyv, men ikke om det er mye Nm. Mercruiser selger 350/370hk diesel med Bravo 3XR, men da jeg skulle kjøpe fikk jeg klar beskjed om at de ikke ville selge med 3XR. Jeg måtte ha Bravo OneXR... Jeg ville ringt Goldfish for å høre. De er hjelpsomme! Du kan få samme ytelse med rett propellvalg både marsjfart og max med Bravo1. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 (redigert) Uansett på en så lett båt så vil ikke dette bli noe problem med det første når det er X-drev iallefall. Kan jo montere drevkjøler i tillegg om man er bange. Funker fint på bl.a. Windy 27 som veier bortimot det dobbelte til tross for toppfart på knapt 30 knop. Regelen er nemlig at Bravo 3 skal ha litt fart for å være driftssikkert. Mener jeg leste omkring 35+ knop i et skriv en gang. "Saktegående" (20-25 knop toppfart) tungdrevne tunge båter er ikke det rette for Bravo 3. Så der er jo F29'en midt i blinken med andre ord. Redigert 14.Januar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 teerex - Goldfish har gått bort fra B3 - de driver mye med båter over 35 knop. Både lette og lettdrevne. Og de lager en del flere båter enn jeg har erfaring med selv. Om en båt er tung - om den ikke drives frem av en motor med høyt dreimoment så blir ikke drevet utsatt for stort dreimoment. Men for all del, om du har en motor met stort moment og har en lett båt så vil ikke nødvendigvis alt momentet bli tatt ut i drevet fordi det er endring som er momentet. Jeg har en RIB basert på samme skrog som F29 med 350hk diesel og Bravo1 XR. Snakket med Hydrolift/Goldfish/Arctic Blue/og de i kjelleren på Fornebu Marina og produsenten av min båt med deres erfaringer før jeg valgte. Det ble B1-XR. Jeg ville jo også ha mer fart og da blir det mindre friksjon både i drev og vannet med B3. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Bravo 3 diesel propell, noe nytt visstnok ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 370 hk og 782 Nm på den nye 4,2 TDI V8 dieselen fra Mercruiser/Audi koblet til Bravo 3 XR drev av siste generasjon. Håper det holder da. De har kanskje flytta momentkurven opp litt, for det er visstnok max. moment ved 2750 rpm. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Ja, den selges med to valg av drev - Bravo1XR eller 3 XR. Det gjør de også med CMD versjonen jeg valgte også. Importøren og forhandler sier allikevel at det ikke er Bravo3 XR jeg burde kjøpe til min båt i min situasjon med en RIB som er en lett båt som kommer til å bli kjørt i 40 knop og over. Med samme skrog som trådstarter. Derfor mitt råd til trådstarter - til en F29 Hydrolift ville mitt råd være å gå for Bravo1 -helst XR/Diesel. Denne nye diesel propellen skal ha mer bladareal enn XR-propellen og den nye std B3 propellen og kunne gi mer skyv. Beregnet for å kunne overføre store moment uten at den slipper grep. Slik jeg har lest det. Jeg har forsøkt å finne ut av forskjellen på de tre typene de nå har. Ikke klart å finne gode svar på hva de skal gi av ulike egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Et innspill til å skjønne hvorfor det finnes disse to drevtypene og deres forskjell i bruksområde B1 vs B3 - girutveksling drevet; B1 fås med 1,26, 1,35 eller 1,50:1 B3 fås med 1,65, 1,81 eller 2,00:1 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 (redigert) B3 er jo beregnet for fartsområde opp til 55-60 knop max. men er vel sjelden brukt for fart over 50 knop. Det skyldes bl.a. av siden drevet er nøytralt (ingen sidekrefter pga. motroterende propeller) så kan båten bli mere ustabil i svært høy fart enn om drevet har en konstant sidekraft. B1 finnes vel med flere alternativer for propelldiameter i motsetning til B3, iallefall større utvalg av propelltyper ? Samt at B1 har mulighet for større fart enn B3, derav lavere utveksling/høyere propellturtall. Men i utgangspunktet blir jo momentbelastningen på drevet mindre jo lavere utvekslingen er, dvs. jo nærmere propellturtallet er motorturtallet. Ifølge nedenstående link vil høyere utveksling, dvs. lavere propellturtall men høyere propellstigning gi bedre fart enn omvendt pga. mindre motstand fra propellens rotasjon i vannet. Her er litt mere stoff om Bravo drev i den anledning: http://www.go-fast.com/sterndrive_gear_ratios.htm http://www.go-fast.com/mercruiser_bravo_sterndrives.htm Redigert 15.Januar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Teerex - om du sjekker pitch mulighetene på B3 og kobler til prop slip beregninger med utvekslingen på B3 så sliter du med å rase rundt i mer enn 50 knop. Med 6000 rpm, 1,65 og 28 pitch blir det ca 50 knop litt avhengig slip - om jeg husker rett. XR prop går til 28" og vanlig B3 Diesel går til 27". De gamle 4x3 hadde vel opp til 30". Men dæven for et turtall du skal ha med en B3 for å nå 60 knop! Med deres propeller ihvertfall. Resonementet med lav propell hastighet og høy stigning for maks hastighet (som jeg er helt enig i) har sin begrensning. Vanlig nedsenket propell (selv med høy X-dimensjon) pleier å stanse på 36" og en overflatepropell stanser på rundt 40". Etter det blir det ikke lenger hastighet på vannet ut fra propellen - det blir skovlehjul. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 (redigert) Hvis du sier 4000 rpm (dieselmotor) så er vi ca enige, det skulle bli fart i overkant av 50 knop med 28" effektiv stigning og 10% slipp (og 1:1,65 utveksling). For XR propeller er vel 28" største foreløpig, men tester viser vel at disse gir like god fart som 30" standard B3 propeller (3+3 blads fikk man også som 30" cuppet utgave). Så vi er fortsatt på 50 knop med f.eks. 3800 rpm og f.eks. 29" effektiv stigning med 10% slipp. Ved 6000 rpm så er nok farten mere i 75 knop-området, noe som er godt over anbefalt fart for B3. Ifølge Mercurys egen info så er den som følger: Bravo 1 for fart over? 100 mph (87 knop). Bravo 3 for fart opp til 65 mph (56 knop). http://www.mercurymarine.com.au/home/mercruiser/sterndrives/drives.aspx Redigert 15.Januar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 B3 (B3X diesel i dette tilfelle) finnes faktisk med utveksling fra 1,36 til 2,43 ifølge her iallefall http://www.mercurydelar.se/bravo-three-x-diesel Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.