Jump to content

Edit History

JohnS

JohnS

Etter omfattende feilsøking og testing har jeg nå funnet ut at det overhodet ikke er noe galt med Ardic'en. Kjørte den med åpent kar med vann, og den gikk som en klokke. Kuttet ut ved riktig temp. (ca.90 grader), og koblet inn igjen etter en stund.Sirkulasjon ca. 14 liter/min. Takk til IMS i Sandefjord som velvillig har tipset om hva som kunne være galt. Han mente det måtte være noe galt med kjølevæske sirkulasjonen, samt fikk meg til å fjerne by pass ventilen som Nimbus innmonterte i sin tid. Dette er jo en plastkule som flyter, og stenger løpet oppe i ventilen. Problemet er at når der dannes "steam" i Ardic grunnet for lite sirkulasjon, flyter ikke denne kulen, og det går i loop rundt i Ardic'en. Ellers viste det seg at der var en blokkering ved utløp topplokk Yanmar som hindret sirkulasjon. Er delvis utbedret, men skal ta en skikkelig systemrens til våren, når vi har fått vann i foreningen igjen.

Har ellers i løpet av vinteren montert inn egen Eber 4kW defrostervifte inn på samme systemet, dette for å få bedre effekt på avdugging av frontvinduer. Den gamle 10kW med 4-løp hadde jo 6-dyser å forsyne, så det som kom opp til ruter var minimalt.

Monterte i samme slengen en elektronisk by pass ventil (Kjøpt på Ebay), så jeg kan regulere temp. på dene nye defrosteren med en liten bryter (Kan være greit på varme sommerdager å fjerne dugg med kald luft).

Så langt er jeg veldigg fornøyd med dette, får nå mere luft i dysene på det gamle systemet, og badet har fått egen slange med dyse samt egen slange til forkabin.(Før måtte de to dele på en slange).

Har også isolert alle varmluftslanger fra register bak og fram til alle dyser, samt de fra den nye viften. Ble en stor jobb, da jeg måtte sage ut luker bak pentry for å komme til. Disse måtte jo også listes pent for ikke å forringe båten. Alt bak pentry har tidligere vært fullstendig utilgjengelig, noe som har irritert meg mye, men nå er det ganske enkelt å komme til. Bak der var det også god plass å montere den nye defroster viften.

Monterte også inn ventiler for å kunne "by passe" motor. Tar for lang tid å få varme om morgenen når motor må varmes opp først.

Ardic er jo på 4,7 kW og registre er på totalt 14kW (10 +4), så skal ikke bli problem med at varmeren starter og stopper for ofte.

JohnS

JohnS

Etter omfattende feilsøking og testing har jeg nå funnet ut at det overhodet ikke er noe galt med Ardic'en. Kjørte den med åpent kar med vann, og den gikk som en klokke. Kuttet ut ved riktig temp. (ca.90 grader), og koblet inn igjen etter en stund.Sirkulasjon ca. 14 liter/min. Takk til IMS i Sandefjord som velvillig har tipset om hva som kunne være galt. Han mente det måtte være noe galt med kjølevæske sirkulasjonen, samt fikk meg til å fjerne by pass ventilen som Nimbus innmonterte i sin tid. Dette er jo en plastkulesom flyter, og stenger løpet oppe i ventilen. Problemet er at når der dannes "steam" i Ardic grunnet for lite sirkulasjon, flyter ikke denne kulen, og det går i loop rundt i Ardic'en. Ellers viste det seg at der var en blokkering ved utløp topplokk Yanmar som hindret sirkulasjon. Er delvis utbedret, men skal ta en skikkelig systemrens til våren, når vi har fått vann i foreningen igjen.

Har ellers i løpet av vinteren montert inn egen Eber 4kW defrostervifte inn på samme systemet, dette for å få bedre effekt på avdugging av frontvinduer. Den gamle 10kW med 4-løp hadde jo 6-dyser å forsyne, så det som kom opp til ruter var minimalt.

Monterte i samme slengen en elektronisk by pass ventil (Kjøpt på Ebay), så jeg kan regulere temp. på dene nye defrosteren med en liten bryter (Kan være greit på varme sommerdager å fjerne dugg med kald luft).

Så langt er jeg veldigg fornøyd med dette, får nå mere luft i dysene på det gamle systemet, og badet har fått egen slange med dyse samt egen slange til forkabin.(Før måtte de to dele på en slange).

Har også isolert alle varmluftslanger fra register bak og fram til alle dyser, samt de fra den nye viften. Ble en stor jobb, da jeg måtte sage ut luker bak pentry for å komme til. Disse måtte jo også listes pent for ikke å forringe båten. Alt bak pentry har tidligere vært fullstendig utilgjengelig, noe som har irritert meg mye, men nå er det ganske enkelt å komme til. Bak der var det også god plass å montere den nye defroster viften.

Monterte også inn ventiler for å kunne "by passe" motor. Tar for lang tid å få varme om morgenen når motor må varmes opp først.

Ardic er jo på 4,7 kW og registre er på totalt 14kW (10 +4), så skal ikke bli problem med at varmeren starter og stopper for ofte.



×
×
  • Create New...