Jump to content

Har noen her prøvd Ultralyd mot groe?

Mizar

Recommended Posts

Jeg fant dette:

Sonihull Mono - The antifouling paint alternative

Ultralyd som skal hindre groe på skroget.

Er det noen her som har fått prøvd ut dette produktet?

Virker det?

Her er en diskusjon på engelsk som ikke gir entydig svar.

-Eller kanskje... i såfall er det ubrukelig.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Vet at magasinet "Vi-menn båt" testet ut dette med gode resultater tidligere i år.

En kar i båthavnen har motert dette http://www.seatronic.no/algae-free-c-456/algae-free-mod-103-p-4047 . Må vel vente til neste år for å få en oppdatering av han.

Her er en tidligere tråd om samme emne.

https://baatplassen.no/i/topic/66912-ultrasonic-antifouling-ultralyd-mot-groe-erfaringer/

Pratet med en som har dette på en seilbåt.

Det virket bra rundt seildrevet, men ellers ikke så effiktivt. Skroget var sandwitch kontruksjon, og det gir dempning av lydbölgene. Rundt drevet var det solid/hardt plast skrog så der ble det bra.

Det må ikke väre hulrom i skroget, for da blir lydbölgene dempet og ingen vibrasjoner helt gjennom og ut.

Godt det i det minste er en billig ting da!

Billig? Dersom man slipper unna bunnstoffing og regner timespris på egen arbeidsinnsats - så ja, da er det kanskje en god investering - men jeg forstår at det heller er ment som tillegg til vanlig bunnstoffing, og da synes jeg ikke 13 båtlapper (som Seatronics tar for "Algae-Free Mod. 103/104") er særlig billig, særlig ikke når det kan dreie seg om "snake oil".

Såvidt jeg kan skjønne er dette en ganske enkel innretning. Er den patentbelagt? Dersom den virkelig fungerer, tipper jeg at man vil finne tilsvarende produkter på Biltema til en langt hyggeligere pris om noen år.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har hørt snakk om at det kan gi delaminering. Vet ikke helt hva jeg skal tro om det??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har hørt snakk om at det kan gi delaminering. Vet ikke helt hva jeg skal tro om det??

Høres ikke helt usannsynlig ut. Hvis lyden forplanter seg utover i skroget, betyr jo det nødvendigvis at skroget får et bølgemønster som brer seg utover.

Over tid er det ikke umulig at det oppstår mikroskopiske delamineringer som etter hvert utvider seg i utstrekning. Det er i grunnen dette jeg er mest skeptisk til når det gjelder ultralyd i skroget. Tenk på tannlegen, som bruker ultralyd til å fjerne tannsten. Belegget vibreres vekk.

En annen ting jeg ike vet nboe svar på, er hvor mye av ultralyden som forplanter seg videre i vannet, og påvirker sjøpattedyr og deres hørsel/instinkter.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Advarsel: synsing ...

Ja, jeg tenker det samme mtp "ultralydforurensing". Seatronics-saken det ble linket til var på 8W, da tror jeg ikke lyden rekker noe særlig langt. Sonihull-saken er på 23W, det tilsvarer jo litt mer bråk. Forøvrig er det vel ingen grunn til å anta at ultralydforurensing er værre enn annen støyforurensing - og vi aksepterer på lang vei langt større støykilder i vannet innenfor hørbare frekvenser (f.eks. båtmotorer).

En annen ting jeg tenker på er om dette kan affektere mennesker på noe vis, f.eks. dersom man har denne stående på mens man bor i båten. Det er vel bevist at støyforurensing generelt sett ikke er bra for helsen, og de færreste av oss vil akseptert å sove over i en båt dersom dingsten ga fra seg 8W med høy pipelyd innenfor de hørbare frekvensene - det kan jo godt hende at ultralydstøy påvirker nattesøvn eller fremmer hodepine selv om man ikke er bevisst på lyden.

Har man hund ombord kan det jo meget godt hende at hunden blir plaget av slik lyd.

Advarsel: synsing ...

En annen ting jeg tenker på er om dette kan affektere mennesker på noe vis, f.eks. dersom man har denne stående på mens man bor i båten.

Har man hund ombord kan det jo meget godt hende at hunden blir plaget av slik lyd.

Infralyd under 40Hz er skadelig for mennesker, ja. Avhengig av frekvens, varighet og intensitet, selvsagt.

Jeg vet ikke så mye om hvilke frekvenser hvaler og delfiner hører. Men det er nok at hunder hører de lydfrekvensene det er snakk om her, til at det er naturlig å la være dette her, tror jeg. Inntil man vet mer.

Se på.http://rophs.no Det kan jo være ett alternativ til å fjerne groe.

Den siden er helt blank for meg. Midlertidig feil?

Ihht google cache er det en relativt alminnelig kost, som selges med langt skaft og bueskaft slik at man kan få kostet båten på undersiden. Mye arbeid dersom man har en relativt stor båt, men er sikkert smart.

Jeg er stort sett plaget av groe på seildrev/foldepropell og hvis denne dingsen kan hindre eller minimere groe spesielt på propellen hadde dette absolutt vært interessant. Har lest testrapportene men ingen som fokuserer spesielt på dette.

Noen som har erfaring med eller kjenner til andre som har brukt ultralydsystem på seilbåt med drev?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...