Jump to content

Trenger hjelp med budsjettering av båtdrømm.

Tha sims

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger litt hjelp av dere :).

Jeg har lyst til å kjøpe meg båt. Tror jeg går for noe liknende som denne http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=695852.

Denne tror jeg klarer å få ned i ca. 3000 hvis jeg er heldig.

Hva slags motor tror dere vil være fin? Snakket med en mann som mente at jeg kunne sette på en motor opp til 75 hester og få en topphastighet en plass rundt 40-45 knop (hypotetisk).

Jeg har ikke lyst til å bruke mer enn 10 tusen på motor. Har dere noen ideer til en passende motor? Et spm jeg har er: Hva skjer hvis motoren jeg kjøper brukt ikke fungerer over en liten periode? Hvis jeg har forsikring på båten, hvordan stiller forsikringsselskapet seg til denne problemstillingen? Takk for hjelpen, og håper dere tar å ser over budsjettet mitt:D

BUDJSETTET ER:

Båt: 3000kr

*Har budjettert 500 kr for en brukt, men bra kontroller til motoren.

*Har budsjettert 500kr for brukt styring, teleflex

*Har budsjettert 200kr for en racing ratt til bil :lol: .

*Har budsjettert 700 kr på spraymaling, glassfiber og polyester+herder.

*Har budsjettert 10000 for en brukt motor som passer til båten.

*Har budsjettert 700kr på div. dill dall jeg kommer over.

*Har budsjettert 2500kr på tilhenger http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=688598

TILSAMMEN: 18100

--------------------------------------------------------------------------------------

DETTE ER IKKE SIKKERT AT JEG SKAL HA:

Har budjsettert 550 kr for batteri, 75 ah http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=87923

1000 kr for anlegg i båten, enkle, små høyttalere og en billig forsterker som kobles til en mp3 spiller som jeg allerede har.

GPS til å måle fart, 1000 kr brukt på qxl.no.

TILSAMMEN: 2550+18100=20650

--------------------------------------------------------------------------------------

Hva tror dere?

MVH.

Kjetil

Redigert av Tha sims (see edit history)

Hva tror dere?

Du mangler en post og det er diverseposten...

Sandpapir trenger du mye av og det er dyrt når mye skal pusses og det hjelper desverre ikke å kjøpe dårlig sandpapir fra Europris. Alt for lavt budsjertert med lakk, glassfiber o.s.v.

Om du plusser på 5000,- i tilegg til dine 20000,- så kanskje du kommer i mål...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Sandpapir trenger du mye av og det er dyrt når mye skal pusses og det hjelper desverre ikke å kjøpe dårlig sandpapir fra Europris.

Helt enig ! Det er to ting ( forresten, kanskje tre ) jeg ikke kjøper på "billigsjapper" som Biltema m.fl. og det er sandpapir, slipe / kutteskiver og bor ( til boring i stål ) .

Her er det Würth, Tess og andre proffsjapper som gjelder, spesielt på vinkelslipe skiver og borr. Sandpapir bruker jeg heretter kun papir av merket 3M. Dyrt i forhold til alt annet, men varer mye mye lengre. Bor fra Biltema er kjekke til plast, glassfiber og tre, men til stål & rustfri / syrefast boring, er det Würth som er saker. Siste boret kostet 192 kr for et stk, men var verdt vær krone. Men nå er jeg rimelig på "viddene" i forhold til emnet.

Dog - regner man ut hva et prosjekt skal koste, og bruker "2 gangeren" på dette beløpet, pleier det å være omlag rett.. Det er iallefall min erfaring etter mange år med oppussing av biler, båter, mekking av maskiner og utstyr, og oppussing i huset. Sad but true.....

Suzuki

No boat needed..

Spørs hva som menes med spraymaling da. Jeg skal ikke få lakkert den om i et bilopprettingsfirma. Jeg skal bruke spraymaling fra jernia som jeg har meget fin erfaring med. Tror de koster 80kr boksen. Man trenger da vel ikke så fordømt mye maling? Jeg skal ha to strøk, og et lag glanslakk over.

Dette med glassfiber fant jeg 10m*45cm glassfiber hos clasern, og billig polyester. Jeg skal jo bare dekke over eventuelle hull. Trenger vel ikke så mye mer enn det. Dette tror jeg kostet ca. 400kr.

Jeg har en utgiftspost som heter "Har budsjettert 700kr på div. dill dall jeg kommer over.". Tror dette skal dekke sandpapir og sparkel. Synes det er litt rart at enkelte mener at det kommer til å koste dobbelt så mye som budsjettert for hele prosjektet. Jeg har alt av utstyr som trengs.

Har egentlig ikke lyst til å kjøpe en ferdig og flott båt da jeg må ha et prosjekt til sommeren.

Dessuten er det ikke båten som gjør at prosjektet blir dyrt, men selve motoren. På den båten du henviser til er det ikke med motor.

Du får vel omtrent de svarene du ber om. Du spør meg om jeg mener du har budsjettert nok; mitt svar på dette er helt klart NEI det har du ikke. Men jeg har ikke fasiten i hånd; det er klart. Mitt forslag blir da; prøv & lær. :smiley:

Eksempler på ting du har uteglemt; batterikabler, polsko, elektrisk generelt, verktøy ( pensler, sparkelspader, og annet "forbruksmateriell" ), kalesje eller pressenning, lenseutstyr, tau og fendere mv.

10 000 kr for motor til en "speedbåt" er ikke mye. Regner med du har tenkt på at du kanskje må skru litt også ? Påhengsmotordeler er IKKE billig, bare et pakningssett koster kjapt en høvding... Impeller, litt filtre og noe småtteri så går det en høvding der å.

På ingen måte å være negativ, men som sagt, ting ( prosjekter ) koster ALLTID mer enn man tror..

Suzuki

No boat needed..

Har egentlig ikke lyst til å kjøpe en ferdig og flott båt da jeg må ha et prosjekt til sommeren.

Dessuten er det ikke båten som gjør at prosjektet blir dyrt, men selve motoren. På den båten du henviser til er det ikke med motor.

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk den med motor jeg la til! 15 lapper med motor! Du må sikkert regne med et par tusen i ting og tang til den også!

Hva i hule skal du med musikk anlegg etter?? Discman/MP 3 har du fra før så da trenger du bare en Peavy gitarforsterker med 10W effekt. Høres ikke mye ut sier du? Hmmmm,spiller så rått at trommehinnene dine møtes midt i hue sier jeg.

10 ekte W-omtrent rundt 200 japanske W. Går på batterier,ikke tung og går på batteri. Min er nå på 3.sesongen på samme batteriene så den er billig i drift. Men musikken er det siste du burde anskaffe. Som andre har sagt,kostnadene løper ikke på et prosjekt-det galloperer. Dessverre.

Og jeg er så heldig at jeg har siste Peavy forsterkeren solgt i Norge :lol: Men Peavy kopier kan skaffes fra Russland.Ikkeno slår rørforsterkere.

Du kan få kjøpe mitt prosjekt.. En 15 foter med vindskjerm og kalesje med 45 hk Mariner styring lensepumpe trim tilt. Bensinkanne. Lanterner. Knopp måler..

Har blitt lei. Har pusset ned heile skroget og dekk. Trenger lakk.. Stoler følger med..

20000,-

Bilder om du er interisert.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Dog - regner man ut hva et prosjekt skal koste, og bruker "2 gangeren" på dette beløpet, pleier det å være omlag rett.. Det er iallefall min erfaring etter mange år med oppussing av biler, båter, mekking av maskiner og utstyr, og oppussing i huset. Sad but true.....

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig! Etter diverse oppussingsprosjekter har jeg laget 1/2-geirs lov om oppussing; Alt tar dobbelt så lang tid og blir dobbelt så dyrt som planlagt.

Den holder stort sett stikk på gamle hus - tror absolutt den er anvendelig på båter også...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det meste har nok vært sagt her, men når det gjelder hengeren er den nok grei som opplagshenger.

Jeg har sveiset 1 båthenger og 1 varehenger fra bunnen av og fått disse registrert hos biltilsynet, men dette var en vanskelig prosess da jeg måtte dokumentere sveisekunnskapene (fagbrev/sertifiseringer), sveisene, bøye og strekkfaktorer, understell og bremser.

Det ble en papirhaug ut av en annen verden........

Når det gjelder motor kan man selvfølgelig være heldig, men av erfaring får man en bra 10-15 hk for den prisen du stiplerer.

Prøver ikke å virke negativ, men tror nok du heller du vil være tjent med å kjøpe båt og motor event. henger i ei "pakke"

Og for all del prøv ekvipasjen først.

Mvh

Se der da gitt ! Båtdrømmen med utstyr iht budsjettet jo. Eneste overskridelsen nå blir jo Toplac,rulle og et par gode koster. :yesnod:  Alt årnær sæ på baatplassen :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan slå av noen kroner slik at han kommer i mål med budsjettet. Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Sant nok Thor.

Er blitt lei oppussing.. Wellcraften står og venter på service + 2 stk amcars som skulle vert fiksa på.. Så bilen til kjerringa.. Alllllt for mye på ein gang.. :lol:

Har pusset og sparklet mye på den båten. Ny dørk har eg og laget. Bestilt stoler. Så den mangler i grunnen bare lakk.. :smiley:

Motoren er heilt ok.. Den var eigd av en godt voksen og ingen andre fekk kjøre den. 4 syl 45 hk. Med tilt/trim.

Motoren dro en 17 foter opp i 24 knop og den er mye tyngre en denne båten..

Fjord 27 AC TMD40

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...