Jump to content

Erfaring med utleie av båt?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Jeg innser at det kan bli vanskelig å få brukt båten så mye som vi ønsker kommende sesong og vurderer derfor å leie den ut. I utgangspunktet er planen å selge båten, men i et tregt marked synes jeg det er kjedelig å evt. selge båten til altfor rimelig pris. Vurderer derfor å leie den ut kommende sesong i håp om at leieinntektene dekker utgiftene vi har ved båtholdet og litt ekstra. Da får vi også mulighet til å brukte båten selv når den ikke går i utleie.

 

Så er det store spørsmålet; er dette lurt? Hva er erfaringene med dette? Jeg regner naturligvis med at det vil bli noe slitasje, men spørsmålet er hvor mye? Hva har dere som har leid ut båt erfart? Holder folk avtaler og behandler båten bra eller ender det ofte med store skader, hærverk o.li. ombord? Jeg kommer til å forlange dokumentert båtkunnskap og ta med potensielle utleiere ut på en prøvetur, både for å bli kjent med båten, men også for å forsikre meg om at vedkommende er kompetent til å føre båten på en tilfredstillende måte. Båten er forholdsvis ny, i god stand og løpende vedlikeholdt så jeg ser ikke bekymret for at det dukker opp noe alvorlige tekniske problemer. Innvendig er det tepper i hele båten for å begrense slitasje på dørk, kommer også til å lage beskyttelsestrekk til puter ombord.

 

Er det vanskelig å få tak i leietagere? Båten er en Jeanneau 49 Ds og jeg håper å få rundt 25000 kr i uka i høysesong. Har sett andre firmaer som tilbyr Bavaria 46 o.li. for over 30000 i høysesong så da er det vel ikke urealistisk å kunne forvente rundt 25000 i uka for vår båt? Det er en stor jobb å flytte ut av båten og evt. gjøre den klar for utleie. Jeg ser derfor for meg å være forholdsvis tidlig ute med annonse og sikte på å tømme båten for personlige eiendeler og ha den klar for utleie fom midten av juni til midten av august, men er det lite interesse tror jeg ikke jeg gidder å leie den ut. Jeg kommer naturligvis til å sette opp en detaljert kontrakt, forlange depositum og sørge for at forsikringen dekker utleie. Jeg er forsåvidt også åpen for å leie ut båten med skipper dersom dette er ønskelig, men da selvsagt mot et tillegg

 

Hvilke erfaringer har dere som har leid og utleid båt tidligere gjort? Gir det mersmak eller mye ekstraarbeid? Kan evt. utleie gjennom et utleiefirma være tingen? Da ordner de alt det praktiske, men inntektene blir betydelig dårligere

Link to post

Vi leide ut en Wiking 28 i to sesonger. Med riktig forbehold, gikk dette meget bra. Kun ved to tilfeller måtte jeg bruke depositum til å dekke mindre skader. Det værste som kan skje, er jo at den blir så skadet at båtferien går føyka. Vi har også vurdert å leie ut vår Trawler i en uke, men kun dersom skipper har god erfaring fra liknende fartøy. Husk å forsikre for utleie.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Jeg leide ut min Agder en gang. Gjennom leieformidler. Det fungerte svært greit. Pengene på konto og jeg fikk fullmakt til å avvise leier. Dersom jeg mente han ikke var skikket til å føre båt. Det fungerte utmerket. Båten var i perfekt stand når jeg fikk den i retur. Men det ble med den ene gangen. Var vondt å se båten gli fra brygga uten meg ombord. . :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Vi var en gjeng som leide seilbåt i flere sommere på rad. Som oftest i Sverige (kjipt å bruke 2-3 dager på transport etapper for å komme til de fine stedene. Når du leier båt for en uke/14 dager. Vi er fra Oslo området hele gjengen) Leide nesten bare privat. Ingen problemer, med

unntak av noen småting et par ganger. (knuste noen teak ribber p baug sprydet på en HR 42 da det var litt heftig motsjø på vei fra Skagen, sprengt en fender da vi fikk litt for mange båter utenpå oss i Marstrand under en plutselig hissig kuling. Har oxo sittet i "arrest" i Tyskland fordi eier ikke hadde registreringspapirer og forsikrings bevis ombord) Har leid bla HR 42 Ketch, Baltic 55, Diva 39, Maxi 999, HR 312 mm. 25" er ingen upris, men selvsagt oxo litt avhengig av kontrakten ellers. Har seilt Tyskland, Danmark, Sverige og Norge

 

Trygve

 

Trygve

Link to post

Har en kompis som leide ut båt i flere år, og de eneste gangene han hadde trøbbel etter utleie, var da han var så uheldig å leie ut til noen som skulle på seglarveckan. De sa selvsagt ikke det da de skrev kontrakt, så overraskelsen

var stor når båten var herpet ved overlevering. Dette er ting du utmerket klarer å unngå ved å bruke sunn fornuft og magefølelse :-)

Link to post

Problemet er at skader på båter, spesielt skrog ofte ikke lar seg reparere opp til den standarden dette hadde fra fabrikk. Tenker da på finish.

 

Om du uansett velger å prøve dette ville jeg utarbeidet en nøyaktig og spesifisert sjekkliste for dag til dag bruk for leietaker. Det vil også ta en del tid å gå gjennom båten før/etter for å forsikre at alt er i den stand det ble levert som ved retur. Mange er utrolig skjødesløse ved f.eks. tillegging, fortøyning etc.

 

Ikke noe som ville vært aktuelt for min del men det er sikkert mulig å få til.

Link to post

En jeg kjenner leide ut båten via megler på vestlandet. Det gikk bra lenge, men det ble stopp på uleie etter besøk fra politi og tollvesenet som følge av at hans båt ble funnet forlatt på grunn utenfor Nederland lastet med diverse ulovelige stoffer. Det var brukt falske papirer ved utleie, men heldigvis kunne han jeg kjenner bevise at han hadde vært i Norge.

 

Med andre ord, en vet ikke på forhånd om det går bra og leie ut båten, en vet kun om det gikk bra når båten er tilbake.

Link to post

Min utleieerfaring er dårlig.

Satte utleieprisen lavt og poengterte at båten var brukt og at "noe" oppstår alltid i løpet av en sesong.

De som leide forventet allikevel en problemfri leieperiode og man må være innstilt på å fikse ting på sparket.

I løpet av 5 uker utleie måtte jeg 2 ganger reise for å fikse dryppende kran og en gearhendel som løsnet.

Telefonkontakt for å forklare problem som skyldes tomt batteri og hvordan man håndterer strøm i en båt!

 

Prøvde å finne de "riktige" leierne men de mest fornøyde og de jeg var mest fornøyd med var to unge par med liten erfaring.

Dessuten kan man ikke løfte båten etter hver utleier så man har dårlig kontroll med evt skader under vannlinja.

Link to post

For meg er bil.båt og hus en så personlig eiendel at jeg alldrig kunne tenkt meg å låne ut dette til andre enn slekt eller en veldig god kompis. Om man kjøper lit for stor/dyr båt kan det sikkert være en fin måte å finnansiere lit ekstra på slike inntekter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Litt blandede erfaringer ser jeg... Jeg har sjekket med forsikringen og det ser ut til at forsikringen koster ca. 2500 kr ekstra per uke ved utleie, men synes det er overkommelig. I forhold til slitasje så har jeg i alle tilfeller vurdert å gå over skroget og muligens hellakkere på et senere tidspunkt. Det er naturligvis litt slitasje allerede etter å ha vært på langtur. Jeg driver jo med båt til vanlig så mindre skader og reparasjoner får jeg ordnet for en gunstig pris uansett.

 

Båten vil nok bli leid ut i østlandsområdet, eks. med utgangspunkt i Strømstad. Jeg regner ikke med at russere og fiskeslo er noe stort problem for de som leier båt i i dette området, men klart en må ta forbehold om regatta o.li. Tar gjerne imot anbefalinger på meglere som har ordnet dette på en god måte :yesnod:

Link to post

Jeg ville ikke vært redd for å leie ut, men tenker at man må innstille seg på at man har en båt i næring, og ikke lengre at man har satt sparepengene i noe helt personlig. Det fleste av hos har jo et litt spesielt forhold til båten, og ser mørkt på at andre kan påføre skade eller lignende. Selv har jeg leid ut både båt og hytte, og har funnet ut at det også har mange positive sider. Men tenk grundig igjennom kontrakt og andre forhold knyttet til kontroll av båt mhp skader.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Hvis du setter båten i et firma, får momsen tilbake og og får mulighet til å skrive ned verdien før du momser den på pånytt, kan det være en grei butikk. Men ha i bakhodet at båten ikke akkurat blir lettere å selge av å ha vært i utleie. Ola nordmann er livredd for å kjøpe utleiebåter. Ville ikke vært så bekymret for skader og slitasje. Du har jo selv akkurat den kompetansen som skal til for å gjøre vedlikehold og oppgraderinger på båten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Fordelen ved å leie ut båten er jo at det gir endel inntekter, jeg håper at vi får inn rundt 100000 kr ila en sesong. Det dekker store deler av utgiftene ved båtholdet, inkludert nedbetaling av lån, og gir også mulighet til å følge opp båten bedre rent teknisk og utstyrsmessig. Jeg har jo jobbet med båt i 10-12 år og også sett utrolig mange lite brukte privateide båter som også har store oppgraderingsbehov nettopp fordi eieren bruker båten lite og derfor ikke ser poenget ved å holde seilgarderobe, elektronikk osv. oppdatert. Disse båtene blir også vanskelig å selge, med mindre de "gies" bort. Har en inntekter på båten og den er i jevnlig bruk er en helt avhengig av at båten er i topp stand og representabel til enhver tid. Mye av det som slites er slitedeler og enkelt å skifte ut, slitasje på skrog er vanskeligere, men det meste kan repareres og når båten senere skal selges er jeg absolutt innstilt på å vurdere å seile båten til utlandet for hellakkering. Det er noe jeg vil vurdere i alle tilfeller uavhengig av om den leies ut eller ikke. Ellers er båten lett å håndtere og har baugpropell så jeg lever i håpet om at det ikke blir så mye skader. Blir det småskader regner jeg med at det er kurrant å få dette taksert og trukket av på depositumet.

Link to post

Jeg får grøssninger bare ved tanken på utleie...

 

Tenker på alt som kan dukke opp i etterkant som resultat av feil/ ukyndig bruk/ små uhell etc som ikke er åpenbart ved tilbakelevering.

 

Bare noen tanker: nedkjørte (ødelagte) batterier, harde giringer på høyt turtall rett fra forover til akterover i en stresset situasjon ved manøvrering, motor fyres opp kald etter seiling så rett opp på full pinne, overbelastning av ankervinsjer med anker som sitter fast, ting som ikke skal ende opp i septikktank, feil fortøyning/ dårlig fendring og små riper her og der, små gelcoatskader etter lette grunnberøringer i baug og ror/ kjøl osv osv.

 

Slike ting er vanskelig å bevise hvem som har gjort hva i etterkant og eier sitter igjen med regningen og problemene.

 

Tror som en skrev over at man må se båten med andre øyne. Mer som et næringsobjekt.

Jeg hadde ikke slappet av et eneste sekund om båten min var på tur uten meg :-)

Mvh. SAP

Link to post

Nå kaster jeg bort tiden med nok et langt og meningsløst innlegg ... jeg har ingen erfaringer med båtutleie, og kommer bare med usaklige synsinger og anektdoter ;-) I tillegg til risikoen for inkompetanse har man også risikoen for å leie ut til folk som rett og slett ikke bryr seg. "Vi har betalt såpass i leie at det er helt greit å være uforsiktig med motoren". Dette innlegget dreier seg imidlertid først og fremst om inkompetanse ...

 

For veldig mange på dette forumet er utleie helt utenkelig - båten er rett og slett altfor personlig. Verdien man selv setter på egen båt er jo også ofte langt høyere enn markedsverdien, og dermed blir risikoen for skader (og særlig totalhavari) for stor. Jeg har alltid lekt med tanken på å leie ut egen båt, men jeg undrer meg over om "vinduet" er i ferd med å lukke seg (av grunnene over - båten blir rett og slett for personlig, og ligger subjektivt sett nå langt høyere i verdi enn hva kjøpesummen tilsier). Et annet moment, jeg har inntil nylig ikke hatt særlig mulighet til å være redd for båten - som tredjegenerasjons landkrabbe greier jeg sannelig å rote til ting selv mye raskere enn eventuelle leietagere!

 

Driver man med utleie, må er småskader og ekstra slitasje en kalkulert risiko - man må rett og slett akseptere risikoen for uvøren bruk av både det ene og det andre, og det er ikke uten grunn at markedsprisene på båtleie ligger så høyt som de ligger. Det er neppe mulig å få 25 båtlapper for å leie ut en tilsvarende verdifull bolig i en uke, for å si det slik - og 25 båtlapper er tilstrekkelig til at man kan erstatte en hel del skadet utstyr og fortsatt gå i pluss.

 

Delt eierskap med andre er et alternativ til utleie, og jeg har alltid hatt en tanke med å enten gå for delt eierskap eller utleie - for jeg føler at det er en skam at båten ligger ubrukt på godværsdager dersom vi er opptatt med andre ting, og samtidig har jeg jo andre ting enn båt jeg også har lyst (eller er nødt) til å bruke tid på! Så langt har det stort sett blitt med tanken (jeg skrev utkast til kontrakt på "delt eierskap" på Tromsø-båten min med noen venner som var interessert da jeg flyttet fra Tromsø, men dessverre var det aldri noen som hadde tid til å ta seg av båten).

 

Begge båtene har imidlertid vært ute på mange turer uten meg ombord. Denne sommeren hadde jeg en arbeidssøkende spanjol periodevis boende i båten uten annet vederlag enn hjelp til vedlikehold, reperasjoner og seilturer. Det har også vært ganske så nyttig å få sett over båten med andre øyne (det er jo nesten flaut å si det - men jeg har altså seilt en hel sesong med båt #2 uten å være klar over at den hadde rullebom!) Imidlertid ser jeg at vi av og til har ganske forskjellige meninger om hvordan diverse ting bør gjøres ombord.

 

Det at båten eventuelt også skulle kunne brukes av andre hadde jeg i bakhodet helt fra jeg skaffet første båt, så etterhvert som jeg gjorde meg erfaringer ble det også til en tykk og litt humoristisk brukerveiledning som med utgangspunkt i egen erfaring beskrev i detalj alt man ikke burde gjøre ;-)

 

Men, jeg ser det helt klart at det blir et problem - listen over ting man ikke bør gjøre blir etterhvert så lang at det er helt uaktuelt å få folk til å lese igjennom den. Det meste på lista er ting enhver som har seilbåterfaring allerede bør vite om, men man vet jo aldri. Jeg er født optimist, og det brenner jeg meg av og til på - etter massevis av turer sammen på sjøen antar jeg at folkene jeg er ute sammen med f.eks. har skjønt problemstillingen med ukontrollert jibb, eller skjønner at det er meningsløst å prøve å baute uten styrefart etter at man har seilt for skarpt for nært land. Oppankring er også noe man bør ha litt erfaring med, det er jo ikke bare å slenge ut et anker ... og så slenge ut alt man måtte finne av reserveanker bare for å være ekstra sikker på at båten er godt nok oppankret.

 

En anektdote uten anker - jeg var på helgetur med en Portugiser i Tromsø, midt i mørkeste mørketiden, og vi seilte 24/7 for å komme oss litt bort fra byen (båten var uten fungerende motor på den tiden). Jeg våknet opp lørdagen akkurat i løpet av den lille tiden hvor vi hadde såkalt "dagslys" (egentlig er vel "skumring" mer betegnende). Vinden hadde løyet og vi lå stille. I utgangspunktet anser jeg dette for å være en ganske ufarlig situasjon så lenge man ikke er avhengig av å rekke et fly eller komme tidsnok på jobb - i perioden uten motor var det ikke rent sjeldent at jeg lå i mange timer og bare driftet. Førstestyrmann vurderte også situasjonen som ufarlig, og hadde funnet frem fiskeutstyret - da jeg våknet hadde han "antageligvis" satt seg fast i bunnen. Vi hadde seilt medstrøms gjennom et trangt, langt sund med flere knops tidevannsstrøm (Kvalsundet), hadde rundet en holme da vinden plutselig ble borte. Mellom denne holmen og land var det flust med skjær - og nå ville tidevannsstrømmen ha oss rett igjennom området med skjær og tilbake til Tromsø. Båten var forankret med et fiskesnøre!

 

... og for å utvide et allerede alt for langt innlegg tar jeg med en bil-anekdote: i 1998 lånte jeg ut bilen for en helg til en spanjol. Etter endt lån hentet hun meg og kjørte meg hjem. Da det kom en bil fra høyre som prøvde å presse seg frem hyttet hun etter den med neven i stedet for å vike! At trafikken på en stor og godt trafikert vei skulle måtte vike for trafikken på en liten fillevei er helt utenkelig i Spania! (Regelen om vikeplikt fra høyre er allmenngyldig, men her i Norge er vi litt i særstilling fordi vi ikke driver med eksplisitt skilting om vikeplikt i ethvert veikryss - skilter koster kanskje for mye her i landet?). Jeg er treg på å lære av mine tabber, i år lånte jeg også bilen ut til en spanjol gjentatte ganger - og da han satt på med meg som passasjer måtte han spørre om hvorfor bilen fra venstre viket for oss, enda vi bare kom ut fra en liten fillevei ...

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 5 år senere...

Hei,

 

har lang erfaring med båtutleie. Nå er det 12 år med rundt 12-15 motorbåter i utleien hver sesong.

Kunder er hovedsakelig tyske sportsfiskere men også fra hele europa og også mange nordmenn.

 

Har gode erfaringer så langt. Hvert år fra april til oktober bookes nesten alle båter av kunder.

Vi hadde nesten ingen skader så langt.

 

Svare gjerne på alle spørsmål.

Link to post

har 3 venner som har leid ut båt, alle 3 har påkost. 

han ene med 54 fot seilbåt, de banka av hele kjølen

1 rib, her blåste de drevet og pontongen 

1 vanlig motorbåt typ skjærgårdsjeep, slo av undervannshus + skader på skrog.

Har også noen venner som har leid båt i norge, det er også den ene gangen de gutta har gått på land.. fellesnevner her.

 

Folk har desverre mindre respekt for ting som ikke er deres eget. 

Jeg har LÅNT ut båt en gang til venn av venn, (bekjent for meg)
De glemte igjen gopro, jeg så over filmen før jeg leverte tilbake, de hadde STÅTT på påhengerne og brukt de som stupebrett, samme med targa bøyler, var sprekker i sveis etter det... De hadde gått FULL GASS umiddelbart, dette er problematisk på 2 måter, det er 5 knop der, og maskinene er kalde.  videoen viste også at de hadde dunka i brygga på tilegging, etter dette har jeg aldri lånt ut. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...