Mulligan Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Hvis den da ikke har blitt rent i senk av en større båt. Jeg har tenkt samme tanken. En såpass stor båt forsvinner ikke på et så lite havområde. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 er inne på samme tanke selv............. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sofaseileren Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Det flyter vel noen containere rundt der ute, sånn nesten nedsunket. Treffer man en slik er det vel ganske ensbetydende med å gå ned.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jo, men treffer du en container har du noen minutter på deg til å gå fra borde/sende alarm. Blir du truffet av et stort skip er det bråslutt. Man har saumfart strender og havner i Danmark, jeg ser at norske redningskøyter har aktivitet hele tiden og det samme har svenske. Norske og svenske SAR maskiner har vært på vingene og det har også helikoptre. Det er et relativt lite havområde. En såpass stor båt forsvinner bare ikke. Uten spor. Hadde han seilt mot England hadde han blitt sett. Det er mye folk uti der. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Staten kunne donert gratis epirb til alle med båt over 20fot og spart penger. Eller ihvertfall droppet det årlige gebyret på personlige nødpeilesendere. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Avgiften til Telenor Maritim Raidio dekker VHF, EPIRB og AIS. So faktisk alle tre skal påføres konsesjonsdokumentet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2233132-ensam-seglare-fortfarande-borta Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jonas78 Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Ja og så burde alle fått redningsvest, radar og kartplotter og de som går over fjellet på ski burde fått snøscooter. Og de som ikke gjør noen av delene burde rett og slett fått det utbetalt i kontanter :-) Poenget er å tenke litt ut av boksen. Kostnaden for redningsutstyr er i mange tilfeller høy for mange, og da er det jo et artig eksperiment å tenke utradisjonelt for å se om man kunne oppnådd gevinster enten økonomisk eller ved å redde flere om man gjør ting på en annen måte. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
dude Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Er det sikkert at båten ikke har nødpeilesender da? men de må vel løses ut, manuellt eller under vann.. her kunne en gratis løsning med AIS sikkert vært fin for å se hvor han er. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Mtp at ca 90% av alle distress signaler med DSC ikke er reelle, Er det riktig? Eller ihvertfall droppet det årlige gebyret på personlige nødpeilesendere. Forsåvidt, men når fundamentale tjenester som sjøredning og luftambulanse er "outsourcet" så kan man jo lure. Standardmedlemskapet i begge burde kanskje inkludere plb og så kunne de som ikke tar seg råd slippe med et light-medlemskap. På den annen side, det er veldig lav terskel for å ta overskytende medlemskontigent, samt litt oppsparte midler, og gå og kjøpe seg en plb ... det blir dog en litt suboptimal løsning, resultat av at dette er oppgaver fordelt delvis på offentlig og delvis på privat. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jo, men treffer du en container har du noen minutter på deg til å gå fra borde/sende alarm. Njaa.. er du sikker? En slik seilbåt tror i jeg ikke går ned om den treffer en conteiner. Det er meget mulig den starter å ta inn vann ett eller annet sted, men ikke verre enn at man enkelt klarer å tette det såpas at man klarer å lense unna det siste. Et annet problem, er vel om man treffer en conteiner og blir slått i svime. Da kan man nok etter tid gå ned. Jeg har sett tester av tilsvarende båter hvor man har seilt i 6 knop rett på en steinmolo uten at båten tar inn vann. Skader blir det selvfølgelig, men ikke så mye som man skulle tro. Jeg har selv truffet grunner i 3 knop og fått nesten bråstopp uten at det blir annet enn veeeeldig mye lyd og rot ombord. Volvo Osean-race båter i 25 knop som treffer en conteiner med båter av det tynneste carbonet, sliter nok mer enn en gammel svensk seiler i kosefart i kollisjoner med conteinere. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gunga Din Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 (redigert) Container-teorin har jeg liten tro på.....har seilt sen jeg var liten her i Kattegatt/Skagerak, har aldrig sett en flytande container ! http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2233593-sokandet-efter-ensamseglare-avbrutet Redigert 5.Januar.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Tror nok dette fenomenet med flytende containere er sterkt overdrevet og oppskrytt.. Det at noen containere villa falle av skip er nok tilfelle, men da må innholdet i containeren over tid har større oppdrift enn vekten av container med innhold.. Det finnes knapt nok en container som er så tett at den vil være vanntett over tid. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Jo, men treffer du en container har du noen minutter på deg til å gå fra borde/sende alarm.Blir du truffet av et stort skip er det bråslutt. Jøss. Skumle skip. Det vil nok tvinge seg fram noko slags hjelpemiddel for å oppdage skip, på sikt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Det har vi da! Både AIS og radar plukker opp disse. Jeg trafikkerer farvannet noen ganger i året. Om man ikke har noen av foran nevnte hjelpemidler, og samtidig selv har begrenset hastighet, så kan det være litt over kanten spennende til tider. Eksempelvis da vi skulle over fra Læsø til Gullholmen i høst så kom det tre lastebåter rundende Danmark oppe i nord. Visuelt så det ut som om de kom parallelt. AIS og radar fortalte imidlertid at det var god avstand mellom dem, de kom altså på en rekke. To av dem hadde fart 8 knop. Den tredje, Marsk-et-eller-annet, holdt 18 knop og kom skliende i en styrbord sving. Kalte opp Maersk på VHF og spurte om han ønsket å gå aktenom eller forenom oss. "We will pass in front of you, good watch". Så var det avklart, og vi la kursen på hekken hans. En annen gang kom en polakk opp fra syd, og vi var NE for Læsø med kurs mot Sæby. Kalte opp polakken, for kursen hans var noe underlig der han tydeligvis prøvde å presse seg mellom oss og Læsø. Ikke svar. Til slutt oppdaget rormannen vel at han hadde kurs rett på Læsø Trinde. Dermed giret han voldsomt mot styrbord og prøvde å ta oss midtskips en gang til. Dog, jeg kunne følge båten på radaren. Da han skar 100 meter aktenom oss, hadde vi ikke behov verken for radar eller AIS. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 AIS ville ha løst dette problemet, med hvor båten befinner seg. Har båten gått ned vil tracket slutte ca i posisjonen båten sank. Kjøp AIS-transponder, det er rimelig sikkerhetsutstyr og god hjelp i navigeringen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
aileenll Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 (redigert) Det er vel ikke sikkert at båten har gått ned!Kan være seileren har en mere eller mindre god grunn til ikke å gi lyd. Det er ikke så lenge siden et lasteskip, ble "kapret" i dette farvannet, skipet kom seg forbi England og ned på høyde med Afrika før det ble funnet. Dette så vidt jeg husker. Været for aktuelle havområder har ikke gitt spessielt god sikt, de siste 5 døgn. Båten har vært savnet i ca 120 timer. Det gir en rekkevidde på ca mellom 500-750 nm, fra Gøteborg. Hvor kan den være da? Redigert 5.Januar.2014 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Tombåt Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Søket er avsluttet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2236823-seglaren-kom-aldrig-fram-till-maseskar Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MaSa Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Veldig merkelig! Ingen spor ingen vrakrester!? Noe burde vært funnet hvis den var blitt rent i senk ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Svensk Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 (redigert) Kanske inte rätt att spekulera men kan inte låta bli. En av möjligheterna är att han har blivit påkörd/överkörd av ett stort fartyg då ingen har hört någogot och inget har hittats så vad som har än har hänt så har det gått fort. Redigert 7.Januar.2014 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Reellt er det vel to muligheter: Påkjørsel eller selvmord? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Er en tråd på cruisers forum (tror jeg) om en litt forvirret kar som satte til sjøs, antagelig med ønske om å ikke bli funnet. Har ikke fulgt tråden i det siste men saken er at han kan ligge nær sagt hvor som helst en eller annen plass i havn. Er jo ikke umulig at det er tilfelle her også, at han har gått i havn en eller annen plass og ligger der av en eller annen grunn. Om man ikke ønsker å bli funnet så kan båt være en grei løsning. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Noen som har hørt noe mer om denne saken? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 nei......har googlet, men finner ikke mer info ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.