Jump to content

Seilbåt savnet mellom Sverige-Danmark-Norge

mons

Recommended Posts

Jo, men treffer du en container har du noen minutter på deg til å gå fra borde/sende alarm.

Blir du truffet av et stort skip er det bråslutt.

Man har saumfart strender og havner i Danmark, jeg ser at norske redningskøyter har aktivitet hele tiden og det samme har svenske. Norske og svenske SAR maskiner har vært på vingene og det har også helikoptre.

Det er et relativt lite havområde. En såpass stor båt forsvinner bare ikke. Uten spor. Hadde han seilt mot England hadde han blitt sett. Det er mye folk uti der.

Ja og så burde alle fått redningsvest, radar og kartplotter og de som går over fjellet på ski burde fått snøscooter. Og de som ikke gjør noen av delene burde rett og slett fått det utbetalt i kontanter

:-)

Poenget er å tenke litt ut av boksen. Kostnaden for redningsutstyr er i mange tilfeller høy for mange, og da er det jo et artig eksperiment å tenke utradisjonelt for å se om man kunne oppnådd gevinster enten økonomisk eller ved å redde flere om man gjør ting på en annen måte.

Bruk vest!

Mtp at ca 90% av alle distress signaler med DSC ikke er reelle,

Er det riktig?

Eller ihvertfall droppet det årlige gebyret på personlige nødpeilesendere.

Forsåvidt, men når fundamentale tjenester som sjøredning og luftambulanse er "outsourcet" så kan man jo lure. Standardmedlemskapet i begge burde kanskje inkludere plb og så kunne de som ikke tar seg råd slippe med et light-medlemskap. På den annen side, det er veldig lav terskel for å ta overskytende medlemskontigent, samt litt oppsparte midler, og gå og kjøpe seg en plb ... det blir dog en litt suboptimal løsning, resultat av at dette er oppgaver fordelt delvis på offentlig og delvis på privat.

Jo, men treffer du en container har du noen minutter på deg til å gå fra borde/sende alarm.

Njaa.. er du sikker?

En slik seilbåt tror i jeg ikke går ned om den treffer en conteiner.

Det er meget mulig den starter å ta inn vann ett eller annet sted, men ikke verre enn at man enkelt klarer å tette det såpas at man klarer å lense unna det siste.

Et annet problem, er vel om man treffer en conteiner og blir slått i svime. Da kan man nok etter tid gå ned.

Jeg har sett tester av tilsvarende båter hvor man har seilt i 6 knop rett på en steinmolo uten at båten tar inn vann. Skader blir det selvfølgelig, men ikke så mye som man skulle tro.

Jeg har selv truffet grunner i 3 knop og fått nesten bråstopp uten at det blir annet enn veeeeldig mye lyd og rot ombord.

Volvo Osean-race båter i 25 knop som treffer en conteiner med båter av det tynneste carbonet, sliter nok mer enn en gammel svensk seiler i kosefart i kollisjoner med conteinere.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror nok dette fenomenet med flytende containere er sterkt overdrevet og oppskrytt.. Det at noen containere villa falle av skip er nok tilfelle, men da må innholdet i containeren over tid har større oppdrift enn vekten av container med innhold.. Det finnes knapt nok en container som er så tett at den vil være vanntett over tid.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det har vi da! Både AIS og radar plukker opp disse. Jeg trafikkerer farvannet noen ganger i året. Om man ikke har noen av foran nevnte hjelpemidler, og samtidig selv har begrenset hastighet, så kan det være litt over kanten spennende til tider. Eksempelvis da vi skulle over fra Læsø til Gullholmen i høst så kom det tre lastebåter rundende Danmark oppe i nord. Visuelt så det ut som om de kom parallelt. AIS og radar fortalte imidlertid at det var god avstand mellom dem, de kom altså på en rekke. To av dem hadde fart 8 knop. Den tredje, Marsk-et-eller-annet, holdt 18 knop og kom skliende i en styrbord sving. Kalte opp Maersk på VHF og spurte om han ønsket å gå aktenom eller forenom oss. "We will pass in front of you, good watch". Så var det avklart, og vi la kursen på hekken hans. En annen gang kom en polakk opp fra syd, og vi var NE for Læsø med kurs mot Sæby. Kalte opp polakken, for kursen hans var noe underlig der han tydeligvis prøvde å presse seg mellom oss og Læsø. Ikke svar. Til slutt oppdaget rormannen vel at han hadde kurs rett på Læsø Trinde. Dermed giret han voldsomt mot styrbord og prøvde å ta oss midtskips en gang til. Dog, jeg kunne følge båten på radaren. Da han skar 100 meter aktenom oss, hadde vi ikke behov verken for radar eller AIS.

Det er vel ikke sikkert at båten har gått ned!Kan være seileren har en mere eller mindre god grunn til ikke å gi lyd.

Det er ikke så lenge siden et lasteskip, ble "kapret" i dette farvannet, skipet kom seg forbi England og ned på høyde med Afrika før det ble funnet. Dette så vidt jeg husker. Været for aktuelle havområder har ikke gitt spessielt god sikt, de siste 5 døgn.

Båten har vært savnet i ca 120 timer. Det gir en rekkevidde på ca mellom 500-750 nm, fra Gøteborg. Hvor kan den være da?

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Guest Avmønstret#

Er en tråd på cruisers forum (tror jeg) om en litt forvirret kar som satte til sjøs, antagelig med ønske om å ikke bli funnet. Har ikke fulgt tråden i det siste men saken er at han kan ligge nær sagt hvor som helst en eller annen plass i havn.

Er jo ikke umulig at det er tilfelle her også, at han har gått i havn en eller annen plass og ligger der av en eller annen grunn. Om man ikke ønsker å bli funnet så kan båt være en grei løsning.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...