Jump to content

Rana 530 eller selco 13?

Gleden 2

Recommended Posts

Hei

Vi har hatt 3 stk Rana 530 i serie siden midten av 80-tallet (da de het Rana Plast) De er brukt hardt som fiske, arbeids, tur og alt-mulig-båt hele året på Hvaler. Det er solide men tunge båter. Tenker 25 hk er i minste laget. Før brukte vi 30 hk'ere, men har etter hvert brukt 40 hk med styrepinne.

Vi har aldri hatt ratt i båtene da det kompliserer båten og mindre som kan gå i stykker, og at det stjeler plass ombord i forbindelse med frakt av materialer og sauer ;)

Vi har også hatt en 425 og har en 630. So in short, bare gode erfaringer med Rana/Rana Plast :)

2 helt forskjellige båter, Selcoen er jo en jolle i forhold. Så spørs hva du er ute etter. Båt som kan brukes til tur, transport, fiske osv , eller mest lek og moro?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

hei igjen.

Har en river 350, men jeg er på sjøen hverdag halve året ca.

Da er det greit med en båt som har kalesje, også har jeg tenkt og hadt den i noen år.
Men hvorfor er det 25hk i minste laget? går den ikke i plan? hvor fort går den ca?

Tror dere en selco 13 går bra med 9,9 (15) (er kalesje på den og)

glad for alle svar jeg får :D

Var en i hjemmehavna mi med vinskjerm og 25hk (suzuki 2t) , den gikk i plan men husker ikke hva den gjorde av fart. Vil tippe 17-18 knop...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En Rana går nok i plan med tom båt, men dette er en tung og solid båt, derfor er 25 i minste laget. Et par mann, litt utstyr og litt groe så blir det bare masse bråk og mye hekksjø. Bedre å ha overskudd av kraft for å komme ordentlig opp i plan. Bensinforbruket blir også lavere av å kjøre en motor på 80 % enn å kjøre en annen i 100, spesielt hvis den sliter med å komme opp i plan

bedre og kjøpe en blanding mellom selco og rana 530, fordi rana 530 må jeg ha på kaia men har ikke råd itj og kjøpe plass der. og selco 13 så har jeg hørt at glassfiberen ikke er så bra.(den er som en svamp, glassfiberen er fordårlig) :headbang:

Noen forslag? :confused:

bedre og kjøpe en blanding mellom selco og rana 530, fordi rana 530 må jeg ha på kaia men har ikke råd itj og kjøpe plass der. og selco 13 så har jeg hørt at glassfiberen ikke er så bra.(den er som en svamp, glassfiberen er fordårlig) :headbang:

Noen forslag? :confused:

glassfiberen er nok ok,men gamle Selcoer er oftest fylt med flyteskum. Det er dette skummet som vil trekke vann når det begynner å bli gammelt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...