Jump to content

Riktig bryter til vinduspusser

O.C

Recommended Posts

Hei.

I båten er det en carlingswitch type PÅ-AV-(PÅ) med symbolet for vinduspusser på. Den er pr dags dato ikke tilkoblet, men vil det være en riktig bryter til formålet?

Etter å ha skissert opp selv kommer jeg frem til en løsning med en ordinær PÅ-AV-PÅ-betyr fra samme leverandør. Kan jeg bruke eksisterende bryter eller bør jeg bare bytte! Legger ved en skisse slik jeg ser for meg blir riktig med alternativ nr 2.

bilde

Mvh

Carl

Skissen er vel grei nok. Spørsmålet er hvilken viskermotor du har. De fleste viskermotorer har bare 3 kontakter, batteri -, normalhastighet samt selvparkering.

Ekstra hastighet og intervallfunksjon er som regel i en boks mellom bryter og viskermotor, men kan også være bygd inn i enten bryter eller viskermotor.

Derfor kan det hende at de to trinnene på bryter ikke gjør noen forskjell på hastigheten. Du kan jo bare prøve deg frem og studere både bryter og viskermotor litt så finner du nok ut hva du har.

Et lite tips dersom en ikke har intervallfunksjon men kun trenger et par visk, er å koble en vanlig trykkbryter, feks. en hornbryter som kun gir kontakt når den er trykket inn parallelt med den vanlige av/på bryteren. Da gir et raskt trykk ett "sveip" over vinduene, eller de går så lenge en holder bryteren inne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

(PÅ) betyr fjærbelastet, slik at en bryter som er PÅ - AV - (PÅ) er altså AV i midten, helt PÅ på ene siden, og er fjærbelastet PÅ andre veien.

Hvilken bryter du velger å bruke til vindusviskeren kommer vel an på hva du ønsker, intervall er uansett ikke bygd inn i bryteren, men kan kjøpes utenom dersom det ikke er klart i motoren.

Redigert av adeneo (see edit history)

Nå ble jeg litt usikker på skissen hvis det er snakk om to hastigheter (ikke intervall). Jeg tror at selvparkering skal kobles til AV og ikke direkte til +12v. Årsaken er at hastigheten reguleres med ulik spenning(antar jeg) og da kan ikke selvparkering stå slik som på skissen da den vil få normal spenning også på for eksempel sakte fart.

Er den koblet til AV vil bare selvparkering fungere når viskeren slås av.

Jeg merker på min egen bryter at viskeren stopper midt på ruta hvis jeg trykker veldig sakte mellom slow og fast. Altså kan ikke min være koblet som på skissen for da skulle den ikke stoppet i det hele tatt selv om bryteren er mellom to trinn.

Men er det bare snakk om en hastighet og intervall er vel skissen ok :smiley: .

taunus : Jeg er bra sikker på at selvparkeringen skal ha fast + 12v.

Hvis det er snakk om en hastighet og intervall er jeg enig. Men hvordan forklare at mine viskere stopper midt på ruta både i båt og bil når jeg betjener bryteren veldig sakte mellom to trinn. På skissen er ikke strøm til selvparkering innom bryter og vil ikke gi noe stopp i en slik situasjon. Er den derimot koblet til punktet AV på skissen gir den 12 volt til motoren når bryter slås til av og den går til parkering.

Jeg synes det er litt underlig at motoren skal få 12 volt konstant via selvparkering, for hvordan fungerer da hastighetsreguleringen?

Knappen til Lars er lur ja, men den tror jeg vil gjør mer nytte for seg på passasjersete. Kona maser stadig om at viskeren må på så snart det skvetter litt, men med en slik kan hun ordne opp selv :yesnod:

Tegningen din er grei og vil virke til mange pussermotorer. (Er sånn min Roca W10-pusser er koblet.)

Men det finnes flere prinsipper for kobling av ulike pussermotorer.

Om du googl'er wiper motor wiring kommer det opp koblingsskjemaer i bøtter og spann.

Konstruksjon og tilkobling er ikke standardisert.

Skal du få riktig svar må du nesten vite produsent og type-betegnelse på pussermotoren din.

Om den er originalmontert i din båt kan kanskje noen hjelpe om du oppgir båt-produsent og modell.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ja der var mange eksempler Jens_P. Jeg ser også at de fleste har selvparkering direkte til motor fra sikring, altså slik taunus har forklart, og forstår nå hvorfor min oppfører seg slik den gjør. Jeg får bite i gresset nok en gang og holde meg langt unna tråder om viskere :pray: og håper ikke trådstarter er blitt forvirret.

Hvis det er en TCM pussermotor så har den tre poler. Man må jorde selve huset. en pol til parkering (+ tenning) og puls til lav og høy hastighet. som trådstarter har tegnet opp. Jeg har superswitch (kopi av carling tror jeg) den er on - off - on. Monterte regnsensor fra ebay på "lav" hastighet på bryteren. Den styrer høy hastighet på motoren. "høy" hastighet på bryteren går også til høy på motoren, hvis jeg vil kjøre manuelt. https://baatplassen.no/bildearkiv/46/46046/vinduspussere.jpg

Vet at dette ikke var spørsmålet men et tips om styring av pussere er det i alle fall :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...