Sjeldenutpå Startet 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2014 Eg har lyst å skåne båten meir. Så lurer eg litt på kva løsninger og tanker ande har rundt dette ? Etter en kraftig frokost sitter baconlukta i til middagsduften overtar. Vi har takventil over byssa, dog ikkje rett over komfyren, men føler ikkje det er noko hjelp i. Eg har lurt på å lage til ein slags kanal med filter å sette inn motorromsvifte til å suge, da skulle iallefall lufta verta sugd ut, men det er jysla bråk av dei viftene, så den må i så fall gjøymast i motorrom. Og då vert det trøbbel å trekke 4" slanger opp og ned .... No kom eg over denne ventilatoren med kullfilter i dag. Nokon som har tru på den ? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=40605955&searchQuery=haugesund Og korleis kan den iheletatt gjere ein jobb med 5W effektbehov? Noko feil må det være sidan lyspærene aleine er 20W...) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
navid Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Interessant tema Sæbø. Vi er også plaget av damp og os under matlaging. Under steking må røykvarsleren tildekkes for at alarmen ikke skal gå av. Det sitter allerede en 12 volts vifte oppunder over-skapet, men matosen drar rett forbi og i taket. Vifta eller utsuget burde vært montert i taket over komfyren for å få full effekt. Ser vifta du tenker på drar kun 5 watt og 0,8 m3/min, så jeg lurer også på hvor effektiv den er. En vanlig 12v motorromsvifte trekker rundt 50 watt med bortimot 3 m3/min. Jeg har vurdert å bruke en 230 v vifte. Vi ligger stort sett med landstrøm under matlaging. Mange fine ventilatorer på markedet med skjerm/hette som kan trekkes over kokestedet. Men jeg er bare i tenkemodus så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 kunne denne vært noe http://www.watski.no/Kjoekkenvifte-11Um6 Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jeg monterte et skap over komfyren og installerte denne https://www.dometic.com/enie/International/Site/Marine/Marine-Leisure/Galley-Appliances/Cookerhoods/products/?productdataid=90871 integrert i skapet og den fungerer utmerket - men for all del, det er litt støy på full effekt men steikeos er det slutt på. Byttet også ut de to spottene med halogenspotter som trekker mye mindre. Jeg kjøpte ventilatoren fra Hyttebutikken, men siden deres er i øyeblikket nede så jeg får ikke linket. Prisen var for et par år siden i underkant av kr 1000,- som er mye rimeligere enn å kjøpe i båtutstyrsbutikker (som vanlig ) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Rent isolert så fungerer kullfilter, en av mine sønner hadde slikt filter i leiligheten sin. Hulda har takluke rett over komfyren, har fungert så langt. Nå kjører vi uansett 220 V på kokingen, så hos oss vil det i så fall bli montert 220 V avtrekk med kullfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Kullfilter fjerner ikke lukt, kun fett. Etter hvert vil også filteret begynne og avgi lukt så regn med hyppig filterbytte. Jeg ville gått for ventilator som blåser ut. Skal en ventilator virke som ment, må man prøve å skape undertrykk i byssa dvs skalke igjen luker og dører. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jeg trodde det var greit å tilføre frisk luft, slik at vifta fikk en lettere jobb og tok ut mer luft. Sitér dette innlegget Link to post
nitesu Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Monterte 220 volt Gorenje slim vifte kjøpt på elkjøp før jul. Ble supert avtrekk. Ingen steikos i kabin når vi lager middag. Bor i båten denne vinteren. Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Andresh Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Går også med planer om å lage til avtrekk over byssa. Har kjøpt meg en datavifte som klarer 135 m3/t og helt lydløs. Tror det blir bra men må pønske ut en fin måte å lage det til på Sitér dette innlegget Link to post
Kimsdal Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Ett par desiliter eddik i en beholder plassert høyt i båten hjelper en del på å få bort steikosen. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Steiker minst mulig på bluss og finner stadig flere retter jeg kan lage i ovnen så jeg slipper stekefettet hengende rundt i båten. Lett bruning i panne og så inn sammen med annet i ovnen i et Alutray. Koteletter, karbonader, fiskepinner, kylligvinger etc etc... Kraftig vifte med utsug rett ut, lar seg desverre ikke fikses på noe elegant vis i min skute. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Fleire gode vifter på markedet ser eg . Eg har lyst å kikke meir på muligheten å få slange ut ventil på taket, for eg er innforstått med at kullfilter er andreprioritet. Problemet er at eg har ikkje skap rett over komfyren til å henge ventilator i. Og 1meter (kanskje litt meir) opp til taket, vil kanskje bli for langt unna komfyr til å få ventilator til å virke? Eg har lyst på 12V eller 24V løsning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jeg forsoeker aa unngaa problemet ved at steiking for det meste foregaar paa gassgrillen som henger paa akterpulpiten. Dette fordrer selvsagt at vaergudene er litt medgjoerlige, noe som kanskje kan vaere en utfordring i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Det verste er stekeos som aldri når opp til en potensiell vifte. Det faller ned og legger seg over alt på rundt komfyren. Det er derfor lurt å benytte stekepanne med lokk. Alternativt skal det finnes noe trekkpapir løsninger også, som man kan holde over panna for å fange opp fett/os... De er formet som en stor bordtennis racket. Men pass på at den ikke tar fyr hehe... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Håp Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Ikea stekelokk hjelper mye for å hindre sprut fra stekefett. Sitér dette innlegget Link to post
Con Firm Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Denne risten fungerer greit, ikke tar den fyr heller. Og den reduserer sterkt fettet i luft og rundt kokekar/ovn. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 jeg setter på defrostervifta ,den gir bra med frisk luft Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Ebern på innblåsning trykker inn godt med luft, som presser ut den stekeluften. Rekker ikke bli konsentrert lukt inne. Aldri stekepanne inne, steker i gryte med lokk, eller form i stekeovnen Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Skal iallefall følge opp tips om noko anna å steike i. Panne med høy kanter Har litt skummel løsning i dag, når varmen følger utsida av steikepanna og treffer benkeplata. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
navid Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Har du fått løst problemet med dampen fra kok og steiking i båten din? Ble det til at du monterte motorromsvifte eller ventilator? Fungerer det bra? Jeg monterte en skjerm over komfyren for å lede dampen bort til vifta, men er ikke helt fornøyd. Så jeg er fortsatt i tenkeboksen om et bedre system. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.