Jump to content

Lapping av fendere - tester Sugru


Jonas78

Recommended Posts

Jeg har to fendere som det har gått hull i ved at den har stått for tett på uttaket for diesel varmeren. Testet med et lurium som jeg har brukt på ulike ting og tang for å fikse på det som er ødelagt. Dette middelet heter sugru og jeg har det alltid med i båten. Var usikker på om det fungerte på fenderen, men det ser ut til å holde. Jeg fikset dette på tur, så jeg rengjorde ikke overflaten og var spent på om det ville holde. Blir spennende å se over tid om det holder mot trykket når båten presser på. Den var ihvertfall tett når jeg fikk blåst den opp og satt trykk på. Se bilder.

 

Håper det kan være til hjelp for andre som trenger å fikse ting. http://www.sugru.com/

 

PS, jeg selger ikke sugru. Det selges på nett og er funnet opp av en eller annen industridesigner :-)

 

bilde

 

bilde

 

Som dere ser av det siste bildet, har den allerede stått på båten og fått prøvd seg, men uten at fenderen var fullt oppblåst.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post

Det er ikke synsbedrag at den buler, men det er ikke på grunn av trykket, men at fenderen smeltet litt og ble deformert. Måtte legge på litt tykkelse for å få det tett. På den andre fenderen er det en mindre bul, men der var det bare et lite hull som ikke kom pga smelting. Men jeg la litt tykt på der også for at det skulle holde.

 

Stoffet er ikke veldig elastisk, men litt. Det hefter visst godt på veldig mye. Har ikke flere bilder, men kan ta bilde av den andre fenderen i morgen.

Bruk vest!

Link to post

Vil neppe være en holdbar reparasjon av en Polyethylene-fender. Vil løsne når du trenger den mest, nemlig når fenderen utsettes for trykk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Bare en måte å finne ut av det på, teste. Fikset en til i dag. Så ila kvelden i morgen skal jeg prøve å sette den under trykk å se om det holder. Når det skal være sagt, har fenderen stått på båten, men da i punktert tilstand med den luften den hadde i seg. Idag fikk jeg den skikkelig blåst opp igjen.

Bruk vest!

Link to post

Vil tro at så lenge fenderen har vært utsatt for varme og bulet ut som dette så er det bare å kaste den. Plasten (Polyethylene) har omstrukturert seg og vil ikke være like sterk som den skal. Har et par fendere selv som har vært utsatt for samme (uheldige) behandling og kjente at plasten var helt myk der varmen fra eksosen på ebern hadde smeltet de.

Link to post

Da har jeg testet fenderen jeg lappet igår. Slik ser denne lappingen ut. På denne fenderen var det bare et vanlig hull, ikke smelting.

 

bilde

 

Og her et bilde fra siden;

 

bilde

 

Første trykk test

 

bilde

 

Og siste trykktest med mer vekt.

 

bilde

 

Jeg mener det ser lovende ut. Mulig det ikke er godt nok for en fender alene over tid. men man slipper ihvertfall å kaste fenderen. På det siste bilde har jeg ganske mye trykk på den. Bildet kan lure noe, for fenderen er ikke skikkelig oppblåst... Men når jeg tok på den var det rimelig hardt.

 

Jeg kan forøvrig anbefale Sugru. Se også diverse tester av produktet nederst på denne siden av nrk, dinside og PcWorld. (http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=12370)

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post

Håper dette i all hovedsak er for å teste ut et nytt vindunder middel.

Fendre og tauverk er forbruksvare og jeg ville aldri tatt meg bryet med å reparere

Ikke er det dyrt heller om en kjøper det riktig plass.

 

Hvilke krefter en fender som skvises mot brygga får vet ikke jeg men når de fra tid til annen ryker uten reperasjon ja da tenker jeg at dette ikke er liv laga.

Men kjekt å teste ut da:-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Det er en ganske enkel reparasjon, og koster ca 10 kr. Jeg synes fenderne er ganske dyre, og nå om vinteren når jeg ligger utsatt til må det ganske mange til (bruker 8 stk). Hvor mye betaler du for fendere? (tar gjerne i mot tips) Men ja, det er jo både for å teste, samt spare 500-1000 kr :-)

Bruk vest!

Link to post

Takk for tips og at du utsetter deg for kritiske kommentarer som alltid kommer når man forsøker noe nytt. Har jo sett noen limstyrketester av Sugru, og er det noe som må kunne fikse biffen må det være dette. Og enda viktigere enn penger spart er miljøgevinsten. Plastavfallproblemet er av mange omtalt som den skjulte miljøbomben. Kan såkalte "forbruksvarer" av plast få forlenget levetid er dette et viktig bidrag.

Link to post

Sofaseileren; Takk for det, føler ikke at noen er mer kritiske enn man bør være :-) Noe av styrken til baatplassen er jo at det er mange kunnskapsrike mennesker som ikke tar alt for god fisk. Må innrømme at jeg er litt spent på holdbarheten selv. Jeg setter nå fenderne tilbake på båten, så får vi se hvordan de holder gjennom vintersesongen. Ps, om noen tenker å kjøpe sugru tror jeg det er billigst å kjøpe det fra deres egne hjemmesider. De sender som brevpost og så lenge man holder seg under 200 kr så slipper man toll og gebyrer.

 

mvh Jonas

Bruk vest!

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei, en liten oppdatering - fenderen med rød lapping holdt ikke da jeg blåste den opp og satte den på båten. Tror at perioden uten oppblåst har ødelagt festet, samt at den bulte såpass mye ut når jeg lappet den at den ødela tettheten. Har prøvd på nytt nå med å la den bule innover og lappe en gang da.

 

Den andre fenderen virker tett fremdeles, men jeg ødela ventilen da jeg skulle blås den opp, så jeg måtte tette ventilen med sugru også. Så om de ikke er tette nå, er fenderen tapt. Legger ut flere bilder i helgen.

Bruk vest!

Link to post

Takk for oppdatering Jonas. Jeg vil ikke virke belærende, og har derfor prøvd å ikke framstå for bombastisk i denne tråden. Alikevel er det slik at Polyethylene, som de fleste fendere er laget av, er et sk. høykrystalinsk plastmateriale som ikke lar seg lime. Visst finnes det noen primere som til en viss grad sørger for vedheft, men å benytte dette på en fleksibel og påkjennt del som en fender ville jeg sterkt fraråde. Limet vil løsne etterhvert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg ville ikke ofret båten i forhold til å spare noen hundre kroner på en fender.... Kjøp ny om den ryker.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Ja, det ser ut som dere har rett. Det blir ikke de eneste fenderne for å si det slik, men en ekstra i tillegg til de andre og et forsøk på å se om det gikk an å reparere -og ikke alltid kaste ting når det blir ødelagt.

 

Jeg hiver de på båten nå etter jeg har fikset den siste også, den hadde bare et veldig lite hull, og ser hvordan det går. Men jeg satser definitivt ikke båten for å spare en 1000 lapp :-)

Bruk vest!

Link to post

et forsøk på å se om det gikk an å reparere -og ikke alltid kaste ting når det blir ødelagt.

Godt tenkt Jonas, godt tenkt. Jeg mener å ha sett at det finnes en metode for å lappe mindre hull i fendere. Dette var vha. mekanisk tetting, og baserte seg på å plugge hullet, ikke ulikt prinsippet en benytter i pop-nagler. Har lett, men er ikke istand til å finne tilbake.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg liker at man tester ting, og mener at selv et forsøk som ikke fungerer har verdi. I oppegående innovasonsmiljøer er mantraet "fail more often", i kontrast til den vanlige oppfattningen om at vi alltid bør være sikker på utfallet i alt vi gjør.

Og om noen skulle finne en måte å kunne lappe fendere og bøyer, vil jeg applaudere høyt og lenge....

Link to post
  • 1 måned senere...

Etter at båten har stått gjennom noen måneder i hard vind, ser det ut som at sugru har bestått testen på den ene fenderen. Fenderen med det minste hullet har overlevd. Mens den store kulefenderen med hull fra brenneren er lekk. Det så jeg ganske tidlig at jeg ikke klarte å reparere den. Fenderen med blå sugru har holdt stand mot 20++ sekundmeter vind :-)

 

bilde

 

bilde

Bruk vest!

Link to post

Ift å å reparere PE-plast er det nevnt at det er veldig vanskelig å få feste på det, utover det har det ikke vært diskutert noe annet tror jeg. Litt av poenget med Sugru er at det er enkelt og raskt. Men ut fra min test holder ikke Sugru om hullet er litt stort, og dermed er det vel bedre å lappe fenderen med å smelte og gjøre det på den måte du beskriver. :-)

Bruk vest!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...