Jonas78 Startet 4.Januar.2014 Del på Facebook Startet 4.Januar.2014 (redigert) Jeg har to fendere som det har gått hull i ved at den har stått for tett på uttaket for diesel varmeren. Testet med et lurium som jeg har brukt på ulike ting og tang for å fikse på det som er ødelagt. Dette middelet heter sugru og jeg har det alltid med i båten. Var usikker på om det fungerte på fenderen, men det ser ut til å holde. Jeg fikset dette på tur, så jeg rengjorde ikke overflaten og var spent på om det ville holde. Blir spennende å se over tid om det holder mot trykket når båten presser på. Den var ihvertfall tett når jeg fikk blåst den opp og satt trykk på. Se bilder. Håper det kan være til hjelp for andre som trenger å fikse ting. http://www.sugru.com/ PS, jeg selger ikke sugru. Det selges på nett og er funnet opp av en eller annen industridesigner :-) Som dere ser av det siste bildet, har den allerede stått på båten og fått prøvd seg, men uten at fenderen var fullt oppblåst. Redigert 4.Januar.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Permagne Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Spennende. Ser for meg ut som om "lappen" buler litt under lufttrykket, eller er det synsbedrag. Har du et bilde som viser mer profil av "lappen", eller er den relativt flat? Holder stoffet seg elastisk, som fendere? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Det er ikke synsbedrag at den buler, men det er ikke på grunn av trykket, men at fenderen smeltet litt og ble deformert. Måtte legge på litt tykkelse for å få det tett. På den andre fenderen er det en mindre bul, men der var det bare et lite hull som ikke kom pga smelting. Men jeg la litt tykt på der også for at det skulle holde. Stoffet er ikke veldig elastisk, men litt. Det hefter visst godt på veldig mye. Har ikke flere bilder, men kan ta bilde av den andre fenderen i morgen. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
REM Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Vil neppe være en holdbar reparasjon av en Polyethylene-fender. Vil løsne når du trenger den mest, nemlig når fenderen utsettes for trykk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jonas78 Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Bare en måte å finne ut av det på, teste. Fikset en til i dag. Så ila kvelden i morgen skal jeg prøve å sette den under trykk å se om det holder. Når det skal være sagt, har fenderen stått på båten, men da i punktert tilstand med den luften den hadde i seg. Idag fikk jeg den skikkelig blåst opp igjen. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Slangemannen Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Vil tro at så lenge fenderen har vært utsatt for varme og bulet ut som dette så er det bare å kaste den. Plasten (Polyethylene) har omstrukturert seg og vil ikke være like sterk som den skal. Har et par fendere selv som har vært utsatt for samme (uheldige) behandling og kjente at plasten var helt myk der varmen fra eksosen på ebern hadde smeltet de. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 5.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 (redigert) Da har jeg testet fenderen jeg lappet igår. Slik ser denne lappingen ut. På denne fenderen var det bare et vanlig hull, ikke smelting. Og her et bilde fra siden; Første trykk test Og siste trykktest med mer vekt. Jeg mener det ser lovende ut. Mulig det ikke er godt nok for en fender alene over tid. men man slipper ihvertfall å kaste fenderen. På det siste bilde har jeg ganske mye trykk på den. Bildet kan lure noe, for fenderen er ikke skikkelig oppblåst... Men når jeg tok på den var det rimelig hardt. Jeg kan forøvrig anbefale Sugru. Se også diverse tester av produktet nederst på denne siden av nrk, dinside og PcWorld. (http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=12370) Redigert 5.Januar.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
FM 8-12 Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Audi fender. Briliant. Haha Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Håper dette i all hovedsak er for å teste ut et nytt vindunder middel. Fendre og tauverk er forbruksvare og jeg ville aldri tatt meg bryet med å reparere Ikke er det dyrt heller om en kjøper det riktig plass. Hvilke krefter en fender som skvises mot brygga får vet ikke jeg men når de fra tid til annen ryker uten reperasjon ja da tenker jeg at dette ikke er liv laga. Men kjekt å teste ut da:-) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Jonas78 Svart 5.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Det er en ganske enkel reparasjon, og koster ca 10 kr. Jeg synes fenderne er ganske dyre, og nå om vinteren når jeg ligger utsatt til må det ganske mange til (bruker 8 stk). Hvor mye betaler du for fendere? (tar gjerne i mot tips) Men ja, det er jo både for å teste, samt spare 500-1000 kr :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hakkannen Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Tiden vil vel vise hvor godt stoffet henger under belastning. Men viser det seg å fungere også over tid er dette bra både for økonomien og miljømessig med tanke på å øke fendrenes levetid et par år Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Takk for tips og at du utsetter deg for kritiske kommentarer som alltid kommer når man forsøker noe nytt. Har jo sett noen limstyrketester av Sugru, og er det noe som må kunne fikse biffen må det være dette. Og enda viktigere enn penger spart er miljøgevinsten. Plastavfallproblemet er av mange omtalt som den skjulte miljøbomben. Kan såkalte "forbruksvarer" av plast få forlenget levetid er dette et viktig bidrag. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 5.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Sofaseileren; Takk for det, føler ikke at noen er mer kritiske enn man bør være :-) Noe av styrken til baatplassen er jo at det er mange kunnskapsrike mennesker som ikke tar alt for god fisk. Må innrømme at jeg er litt spent på holdbarheten selv. Jeg setter nå fenderne tilbake på båten, så får vi se hvordan de holder gjennom vintersesongen. Ps, om noen tenker å kjøpe sugru tror jeg det er billigst å kjøpe det fra deres egne hjemmesider. De sender som brevpost og så lenge man holder seg under 200 kr så slipper man toll og gebyrer. mvh Jonas Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 17.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Hei, en liten oppdatering - fenderen med rød lapping holdt ikke da jeg blåste den opp og satte den på båten. Tror at perioden uten oppblåst har ødelagt festet, samt at den bulte såpass mye ut når jeg lappet den at den ødela tettheten. Har prøvd på nytt nå med å la den bule innover og lappe en gang da. Den andre fenderen virker tett fremdeles, men jeg ødela ventilen da jeg skulle blås den opp, så jeg måtte tette ventilen med sugru også. Så om de ikke er tette nå, er fenderen tapt. Legger ut flere bilder i helgen. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
REM Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Takk for oppdatering Jonas. Jeg vil ikke virke belærende, og har derfor prøvd å ikke framstå for bombastisk i denne tråden. Alikevel er det slik at Polyethylene, som de fleste fendere er laget av, er et sk. høykrystalinsk plastmateriale som ikke lar seg lime. Visst finnes det noen primere som til en viss grad sørger for vedheft, men å benytte dette på en fleksibel og påkjennt del som en fender ville jeg sterkt fraråde. Limet vil løsne etterhvert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Eureka Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 -og når utetemperaturen stiger fra 0 til 20 grader, om du har fylt den opp til normal hardhet nå, så vil vel trykket i den bli en del høyere også. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Jeg ville ikke ofret båten i forhold til å spare noen hundre kroner på en fender.... Kjøp ny om den ryker. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Jonas78 Svart 17.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Ja, det ser ut som dere har rett. Det blir ikke de eneste fenderne for å si det slik, men en ekstra i tillegg til de andre og et forsøk på å se om det gikk an å reparere -og ikke alltid kaste ting når det blir ødelagt. Jeg hiver de på båten nå etter jeg har fikset den siste også, den hadde bare et veldig lite hull, og ser hvordan det går. Men jeg satser definitivt ikke båten for å spare en 1000 lapp :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
REM Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 et forsøk på å se om det gikk an å reparere -og ikke alltid kaste ting når det blir ødelagt. Godt tenkt Jonas, godt tenkt. Jeg mener å ha sett at det finnes en metode for å lappe mindre hull i fendere. Dette var vha. mekanisk tetting, og baserte seg på å plugge hullet, ikke ulikt prinsippet en benytter i pop-nagler. Har lett, men er ikke istand til å finne tilbake. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sofaseileren Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Jeg liker at man tester ting, og mener at selv et forsøk som ikke fungerer har verdi. I oppegående innovasonsmiljøer er mantraet "fail more often", i kontrast til den vanlige oppfattningen om at vi alltid bør være sikker på utfallet i alt vi gjør. Og om noen skulle finne en måte å kunne lappe fendere og bøyer, vil jeg applaudere høyt og lenge.... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Etter at båten har stått gjennom noen måneder i hard vind, ser det ut som at sugru har bestått testen på den ene fenderen. Fenderen med det minste hullet har overlevd. Mens den store kulefenderen med hull fra brenneren er lekk. Det så jeg ganske tidlig at jeg ikke klarte å reparere den. Fenderen med blå sugru har holdt stand mot 20++ sekundmeter vind :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Eureka Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Husker ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men hadde det ikke gått ann å lappe fenderen med tilsvarende fendermateriale, og smelte delene sammen med varmluftpistol? - de er jo slik han reparerer PE plast, ala vanntanker, kajakker, pioneerbåter... Lappe ved å smelte inn samme type plast. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Ift å å reparere PE-plast er det nevnt at det er veldig vanskelig å få feste på det, utover det har det ikke vært diskutert noe annet tror jeg. Litt av poenget med Sugru er at det er enkelt og raskt. Men ut fra min test holder ikke Sugru om hullet er litt stort, og dermed er det vel bedre å lappe fenderen med å smelte og gjøre det på den måte du beskriver. :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Sofaseileren Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Var i kontakt med en av de store fender og bøyeprodusentene med spørsmål om det var mulig å sveise hull. Fikk som svar at dette ikke var mulig, pga materialets spesielle egenskaper. Husker ikke detaljene her men konklusjonen var ganske definitiv. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 17.Mars.2014 Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Jeg har lappet fenderene mine med lappesaker fra Tipp Topp som vi bruker å lappe brannslanger med, det sitter som et skudd, og har gjort det i fem år. En noen innteressert så skal jeg sjekke opp produktnavn og nr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.