Jump to content

Lapping av fendere - tester Sugru


Jonas78

Recommended Posts

PE er som REM tidligere har nevnt et materiale med veldig lav overflatespenning. Ved en liming er prinsippet av overflaten skal fuktes av limet. Dette er veldig vanskelig å få til når overflaten har lav overflatespenning(vannet=limet preller av som på gåsa). Ved bruk av kontaktlim slik som Tip-Top er det ikke behov for fukting av overflaten da dette er helt annen teknikk. Det fungerer mere som en tape-lim hvor det ved hjelp av løsemiddel i limet blir en slags mekanisk vedheft(ikke kjemisk).

Som REM også er inne på finnes det overflatebehandlingmidler for å øke overflatespenningen(primere eller "wetting-agents" som det omtales som på labben) som ville kunne endre forutsetningene for en god adhesjon ved bruk av et kjemisk herdende lim.

Jeg vil tro denne Sugru har samme prisipp som et kontaktlim og derfor gir brukbare resultater, men svakheten ligger nok i produktets kohesjonsstyrke(indre styrke).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har lappet fenderene mine med lappesaker fra Tipp Topp som vi bruker å lappe brannslanger med, det sitter som et skudd, og har gjort det i fem år. En noen innteressert så skal jeg sjekke opp produktnavn og nr.

 

Det hadde vært artig å teste Tipp topp om du har noe info. Det som var svakheten til Sugru på kulefenderen, var at hullet var så stort at jeg klarte ikke lage en fix som holdt seg stile mens den størknet. Tror derfor at egentlig reperasjonen var svak og at det kanskje hadde holdt om jeg hadde klart å gjøre det bedre.

Bruk vest!

Link to post
  • 5 måneder senere...

Da har jeg testet fenderen jeg lappet igår. Slik ser denne lappingen ut. På denne fenderen var det bare et vanlig hull, ikke smelting.

 

 

 

Og her et bilde fra siden;

 

 

 

Første trykk test

 

 

Og siste trykktest med mer vekt.

 

bilde

 

Jeg mener det ser lovende ut. Mulig det ikke er godt nok for en fender alene over tid. men man slipper ihvertfall å kaste fenderen. På det siste bilde har jeg ganske mye trykk på den. Bildet kan lure noe, for fenderen er ikke skikkelig oppblåst... Men når jeg tok på den var det rimelig hardt.

 

Jeg kan forøvrig anbefale Sugru. Se også diverse tester av produktet nederst på denne siden av nrk, dinside og PcWorld. (http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=12370)

 

Hei, da har jeg testet denne fenderen gjennom at båten stod ute i vinter gjennom alle vinterstormene, samt at den har stått på båten gjennom sommersesongen (jeg har logget rundt 550 timer i båten) og fenderen holder fremdeles!

 

I sommer gikk det hull på en annen fender, den er igår lappet på samme måte :-)

Bruk vest!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...