Jump to content

Hvorfor ikke hydrofoil hurtigbåter lengre?

-morten-

Recommended Posts

http://m.youtube.com/watch?v=5uJuhwcd_4E

Jeg har lenge vært fasinert av hydrofoiler, og leste en artikkel i forbindelse med avviklinga av Flagruten her forleden. Kikka lit på youtube og fant leverandøren av de første foilene som ble levert her til lands.

Er dem rett og slett for seine og har for liten kapasitet i forhold til de store katamaranene som brukes i dag. Noen som har formeninger eller peiling på dette? Det brukes jo ennå en del i østeuropa og Russland.

Flott skue å se en stor båt balangsere på noen små foiler, men dem går også flott i noe sjø! I disse miljøtider må det jo være et poeng med relativt små motorer med lavt effektutak kontra store gassturbiner eller diesler som kjørees på mye mer belastning med konvensjonelle skrog.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Lite hekksjø blir det óg ...

Ta en titt på denne ...

en kite henter vind høyt oppe så det er ganske imponerende hvordan Moth'en biter fra seg.

For dyre i drift. Reise mønstre er endret. Folk vil ha flere avganger daglig og velger Express-busser i stedenfor.

Hæ, de går jo ikke på vannet?

Måtte bunnsmøres flere ganger i året. Kostet visst for mye...

Kan ikke stemme, de er jo knappest nede i vannet og går vel ærlig talt ikke så mye raskere enn en vanlig hurtigbåt.

For dyre i drift. Reise mønstre er endret. Folk vil ha flere avganger daglig og velger Express-busser i stedenfor.

Geir :seeya:

For dyre i drift sikkert for datidens motorbåter. Nå klarer de foilbåtene seg med medium store dieselmotorer, så jeg skjønner ikke hva som er dyrt i drift. Det jeg skjønner er at dem er. For småe i forhold til de store katamaranene som i hvertfal kystekspressen har her i Trøndelag/Møre. Dem gjør opp til 35knop og tar 276 stykk. Den er bygget av fjellstrand

bilde

http://joakimsreise.tumblr.com

Det er foresten nye drivere for kystekspressen nå og de skal vistnokk byttes ut i båter av carbonfiber! Spennende! Ser de ikke skal ha min favoritt motorprodusent MTU 16V. Men med så stor båt vil det være liten motorisering, tipper masjfart blir mye lavere på disse! Jeg har hytte og båt ved Trondheimsleia så disse båtene ser jeg ofte. Er nok tvilsomt at vi får se noen foilbåter!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

For kort tid siden leste jeg noe i et maritimt tidsskrift om en videreutvikling av det gamle hydrofoilkonseptet. Prototypen ville komme på markedet om ikke så lenge.

Spennende. Tradisjonelle faste foiler er nok utgått dato så vi vil nok sikkert få se heve/senke foiler som står vertikalt. Rekner med det blir datakraft som styrer foilene for optimalisering og komfort

Redigert av -morten- (see edit history)

Det er foresten nye drivere for kystekspressen nå og de skal vistnokk byttes ut i båter av carbonfiber! Spennende!!

Ja, begrepet Spennende har så langt vært dekkende for innføringen av karbonfiber i dette båtsegmentet

http://ipad.dagbladet.no/2011/07/15/kultur/hurtigruten/troms/17324972/

http://www.tu.no/industri/2011/05/23/sollifjell-havariet

http://www.nrk.no/nordnytt/massiv-kritikk-etter-batskandale-1.7925679

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Jobbet på TMV dengang Nisen/Fosenfoil trafikerte Trondheimsfjorden. Fikk et bestemt inntrykk av at den båten hang mer i Kjelkrana på TMV enn den var nede på vannet. "Gutta" sa at det var "stoffing på gang igjen", en gang hadde den fått en brislingstim i kjølesystemet med påfølgende motorstopp og verkstedopphold, det var noe hele tiden.Kan ikke forstå at noen kunne tjene penger på den skuta..Men den båten forsvant etter bare et par år.

Savner ikke hydrofoilene Sleipner eller Vingtor. Katamaranene som tok over var/er mye bedre sjøbåter. At Flaggruten ikke gikk Sletta i rufsete vær var nok av hensyn til de reisende og ikke at båtene ville få problemer.

De som var plaget med sjøsyke lærte å høre værmeldingene før de gikk ombord i båten som gikk i ytre led. Ansiktsfargen til de reisende var ikke det som var avgjørende om den båten gikk eller ikke :-)

Ja, begrepet Spennende har så langt vært dekkende for innføringen av karbonfiber i dette båtsegmentet

Karbon har vært brukt som byggemateriale en stund , og med atskillig større hell enn "isoporklossene" som båtene i Troms gjerne kalles.

Tipper det var denne artikkelen Mulligan mente å linke til:

http://www.tu.no/industri/2011/05/23/kongene-av-karbonbater

Og SES teknologi ser jo også ut til å bli aktuelt igjen - 25 år etter at SES Norcat ble sjøsatt.

http://www.tu.no/industri/2013/04/14/planlegger-hurtigbat-pa-luftputeskrog

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Artig tråd dette her. Katamaraner, Westamaraner og foilcat var liksom en del av oppveksten min som liten pjokk. Min far jobbet hos Westamarin i Mandal fra ca 1970 til 1990 og var med på mye av design og utvikling. Var hjemme hos ham i kveld og fortale ham om denne tråden, så da fikk jeg repetert en del om dette.

Husker godt prøveturene jeg var med på i den tiden. Og foiler var kult, husker jeg. En sommer lagde jeg sågar en barkebåt med "hydrofoil" og lekte med den i en stri bekk, dog uten videre hell. :)

Min far fortalte at en av årsakene til at hydrofoiler stort sett er lagt på is i dag, da særlig på katamaraner, er at det var ekstremt kostbart i produksjon. Han mente han kunne huske en pris på 10-15 mill for foiler. Og det var i 1990.

Forstod det også slik at det gikk vel så mye drivstoff og det krevde mye kraft å løfte båten opp av vannet.

Når det gjelder hydrofoiler på enskrogsbåter, som var generasjonen forut for foilcat, så ble det ekstremt med kavitasjonsskader på propellene pga høyt turtall på propellene. Mener han sa 1200 omdreininger.. Propellene varte i 200 timer med tilhørende dokksetting en gang i måneden.

Dette med bunnstoff, så fortale han at på katamaranene i aluminium var det i begynnelsen ikke vanlig med bunnstoff, annen enn i vannlinja. De unnlot å bruke det der sola ikke slapp skikkelig til. Årsaken var at dersom bunnstoffet slapp i mindre området, så ble det lokalt svært stor tæring på aluminiumen. Men etter hvert ble det bedre bunnstoff, som heftet bedre på alu, og man stoffet hele skroget.

Westamarin bygget også katamaraner i sandwich-konstruksjon mot slutten. På den tiden brukte de ikke vakumstøping som i dag og prosessen var omfattende.

Deretter kom vel SES-båter, hvor det er skjørt og kåpe foran og bak tunellen på katamaranen. Her er det jo luft-vifter som fyller tunellen med luft og løfter båten opp av vannet.

Det var Henriksen, ved Westamarin, som kom på å lage katamaraner. Dette var vel på sluttet av 60-tallet hvor han fikk en fiks ide om å dele skroget langsskips til de tidligere enskrogs hydrofolibåtene og så ble det to skrog. Tror dette var i forbindelse med båter til Marinen. På den tiden var min far NTH-student og fikk muligheten til å tukle med modellskroget de hadde lagt igjen i Trondheim ved modelltanken når han skulle skrive en semesteroppgave. Når han senere skulle inn til førstegangstjeneste så ville tilfeldighetene det slik at han fikk tjeneste ved Westamarin da de skulle bygge båter til Marinene. Deretter ble han der i 19 år...

Når det gjelder carbonbåter, så var jeg så heldig å få besøke Brødrene Å i Hyen før jul. Der gikk produksjonen for fult og 3 båter var under bygging i hallen mens det var prøvetur på sjøen. Fikk se byggeprosessen med vakumstøping med carbon og divinycell. Et svært renslig arbeid uten vernemaske og hjelm. De brukte vinylester i sandwichkonstruksjonen. Etter hva jeg forstod så var det ikke brukt på carbonbåtene som gikk i oppløsning. På en 40-meter katamaran hadde de to VP D13 motorer.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...