Eureka Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Bare hyggelig. -jeg må ta forbehold om at det er gjengitt etter beste evne fra hukommelsen min. Det har seg slik at min far har klisterminne når det kommer til enkelte ting. Kan båtnavnene på rams omtrent, og ser han en hurtigbåt, så vet han hvem som har bygget den. Det var liksom en del av livet hans og det syns at han synes det er kjekt å prate om det. I dag går det i LNG-fartøy. Da jeg var liten var det ikke alltid han kom hjem fra jobb etter normalarbeidstiden, for å si det slik. Enten var det plutselig reise ellers så var det prøveturer. Feriene våres var som regel ifbm hans jobbturer, om det så var til Sverige eller sydligere strøk. Det må ha vært mye aktivitet ved utløpet av Mandalselva i den tiden. Så det var spesielt å komme dit i sommer og se at det nå var leiligheter der han hadde kontoret og byggehallen var. En tid er forbi. En periode hadde også Westamarin båtbygging i Alta. På spøk ble det sagt at produksjonen var laber når Altaelva var åpen for fiske... Den gamle blå og røde Westamarin-logoen henger fortsatt på byggehallen der. Jeg bodde der selv i 2005/06 og oppdaget plutselig logoen henge der. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 velbygde båter disse gamle westamaranene - mange av disse eksisterer vel enda... (selv om jeg ikke savnet de så mye når mer moderne typer gjorde sitt inntog på 80-tallet. ) min favoritt type er nok W3700 , men disse ble det vel ikke bygd så mange av? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 6.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Når det gjelder carbonbåter, så var jeg så heldig å få besøke Brødrene Å i Hyen før jul. Der gikk produksjonen for fult og 3 båter var under bygging i hallen mens det var prøvetur på sjøen. Fikk se byggeprosessen med vakumstøping med carbon og divinycell. Et svært renslig arbeid uten vernemaske og hjelm. De brukte vinylester i sandwichkonstruksjonen. Etter hva jeg forstod så var det ikke brukt på carbonbåtene som gikk i oppløsning. På en 40-meter katamaran hadde de to VP D13 motorer. Det blir spennende å se hvordan disse båtene takler oppgavene for kystekspressen! heldigvis skal de ha MTU 16V (2000 serie) og ikke Volvo D13, men jeg tror nok masjfartten kommer til å gå ned en del i forhold til Fjeldstrandbåtene med wavepiercer og MTU 16V (4000 serie) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eureka Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Ivar, jeg nevnte W3700 for min far. Han sa at det var han som tegnet skroget på den. Kommentaren hans deretter var som følger " jeg var veldig spent på hvordan den ble... Hehe.. Alle ble sjøsyke ombord i dårlig vær over til Gotland." Båten het " Vindile" og ble døpt av svenskedronningen på Gotland. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Forstod det også slik at det gikk vel så mye drivstoff og det krevde mye kraft å løfte båten opp av vannet. Hvis man bygger lett er det ikke så store krefter som skal til, men det er kanskje ikke så enkelt å bygge lett nok for kommersiell trafikk. Men det må jo være noen drivstofføkonomiske fordeler å hente, med så lite våt flate og så lite sjø som dras opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Luftputebåten som gikk i Oslofjorden het Rimfakse, og den kan man se på denne filmen, https://www.youtube.com/watch?v=V_a01QF3nMY Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 (redigert) Hei Eureka, jeg husker en hydrofoil fra sluttet på 60-talet........... Sessanlinjen i Göteborg kjøpte en fra Westermoen som døptes til 'Expressan' ! (alle andre av deres båter hette noe på sessan, og døptes efter prinsesser!) men denne uturs båt fikk navnet Expressan noe gikk galt, hun skulle iflg kontrakt klare 39 knop......men hun kom bare opp i 33,6 rederiet godkjennte aldrig båten, så varvet fikk ta henne tilbaks. (man chatrade tilbaks henne en sommer, men sen blev det aldrig noe mer !) så her såg hun ut H/S EXPRESSAN. Byggd 1968 av Westermoens Hydrofoil A/S, Mandal Norge. Varvsnummer. 15. Längd. 37,90 x 16,01 x 2,60 m. Efter ombyggnad. 37,90 x 7,50 x 2,60. Brt/ Nrt/ Dwt. 321/ 197/ 23. Maskineri. Två 12-cyl, Mercedes-Maybach dieslar. Effekt. 5132 kW. Knop 34,0. Efter ombyggnad. Två Detroit dieslar. Effekt. 1720 hk Knop. 12,0. Passagerare. 250. Alt. 165 Passagerare och 8 bilar. IMO. 6825787. hun såldes vidare ned til Vestindien......sen kom hun tilbaks til Øresund......for att åter gå til Vestindien eller Bahamas 1989 så tog man bort hydrofoilene o bygget om henne til vanlig båt......idag lær hun ligge på land på Bahamas her litt historie for de som er intressert http://www.kwmosgaard.dk/ferries/queenofthewaves_1970.htm http://www.faktaomfartyg.se/expressan_1968.htm http://www.kommandobryggan.se/gfl/expressan.htm http://www.classicfastferries.com/cff/pdf/cff_2001_6.pdf Redigert 6.Januar.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Regina III Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Luftputebåten jeg tok fra Horten var nok på testrute. Jeg tror det var før Rimfakse. Den hadde ikke luftpropeller eller synbart gummiskjørt. Siden den hadde fremdriftspropell i sjøen så var nok luftputa for å få den opp av vannet og gi lav friksjon. Det er jo forståelig at den ikke var glad i for store bølger, og driften ble fort innstilt! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Ivar, jeg nevnte W3700 for min far. Han sa at det var han som tegnet skroget på den. Kommentaren hans deretter var som følger " jeg var veldig spent på hvordan den ble... Hehe.. Alle ble sjøsyke ombord i dårlig vær over til Gotland." Båten het " Vindile" og ble døpt av svenskedronningen på Gotland. Hehe, det måtte også da en modifisering til på de 2 som ble levert nordover til Nordlandsekspressen. En av de tok seg en "dukkert" hvor forskipet ble kjørt godt ned gjennom sjøen. Skjedde vel øst av Svolvær med vind og bølger inn aktenfra. Såvidt jeg har lest ble de ombygd med trimtanker i hekken, tettet igjen i baugen for å få mer oppdrift. Helgependlet med disse båtene i en årrekke og syntes de fungerte veldig bra. Husker spesielt en gang, en lille julaften hvor kaptein Alexandersen sa på høytaleranlegget "Det er liten storm og vi må nok forvente endel sjøgang idag. Vi må derfor be alle om å holde seg i setene sine" Ikke så ofte jeg er sjøsyk ombord i hurtigbåt, men den gangen ble jeg det. Var iallefall nedtur når erstatterne, Fjellstrand 35 meter "Flying cat" ble satt i drift. Og disse ble heller ikke spesielt lenge i ruta. Idag ligger vel disse båtene å forfaller i sørøst-asia et sted... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.