Jump to content

Import av 33-40fot Fairline Targa el. lignende, er det gunstig nå?

snøgg

Recommended Posts

Krona har vel svekket seg mer enn markedsprisene der ute. Men det betyr ikke nødvendigvis noe annet enn at det kan være lenger mellom de virkelig gode kjøpene.

Jeg kjenner til flere som planlegger å importere båt, men som velger å avvente litt akkurat nå.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Eg ser på bruktimport som noe ein gjer om ein kan spare mye, eller ikkje finner det ein har lyst på her hjemme.

Som nevnt over er krona svak og at du får ikkje norske forbrukerkjøpslov på din side argumenter mot import i tillegg til at du må betale HK avgift + moms på kjøp og frakt.

Som ein annen sak, så fører import til at vi "fyller" på med meir båter i et marked som vel fleire meiner er mettet, så faktisk kan slå uheldig ut ved salg seinere.

Men på den andre siden, så kan det sikkert være både spennende å importere båt selv, har nok sin verdi det og for noen.

Om det lønner seg eller ikke er det nok ikke noe generelt rett svar på.. Men om det er snakk om en helt konkret båt i utlandet kontra en lik i Norge, så er det nok lettere å finne ut om en går i pluss.. Markedet i Europa har selvsagt slitt, og prisene redusert, det samme har markedet i Norge gjort.. Den gangen markedet i Europa ikke var like stabilt som markedet i Norge, var det nok bedre butikk å importere.. Men dette endret seg mot slutten av 2008 da de økonomiske bremsene ble satt på i Norge og resten av verden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei Snøgg

Som Sydvesten sier, så må du gå konkret inn på spesifikke båter og sammenligne mot norsk pris.

Et enkelt søk på yachtworld.com gir 250 båter i den type og størrelse du angir. Nedgangstider rund middelhavet og tildels i England gjør at det er veldig mange som har en båt liggende i middelhavet og vil ha denne omgjort til kontanter.

Her er det bare å søke, titte, vurdere, tenke, sammenligne og til slutt ta kontakt med selger. Legg inn et bud 30% lavere enn prisforlangende og du har et utgangspunkt. Får du et bastant nei, så var det ikke denne selgeren som var ute etter cash - gå til neste båt..... får du derimot et motbud, da.....

Lykke til

Hei!

Jeg importerte min forrige båt, og tenkte tanken da jeg skulle kjøpe ny. Sjekket diverse Rodman båter og hadde kontakt med flere selgere, men prisavslaget jeg fikk pr tlf, var ikke rare greiene.... Brookerne i Middelhavet og England, er lei av dumping bud og vil av den grunn i mange tilfeller ikke ta deg seriøs. Måten å gjøre det på, er å blinke deg ut noen båter i samme region, reise ned å sjekke dem ut for SÅ diskutere pris. da jeg handlet Sunseekeren min, fikk jeg først prisen ned noen tusen Euro, men etter å ha sett båten og vist at jeg var klar for å handle, kom det en ny pris på bordet etter en del forhandlinger. Det er enklere å forhandle pris når du har sett båten, samt de feil den har.

Rodman båten jeg kjøpte i fjor, ble handlet fra Norge, men den ble importert to år tidligere fra England hvor den ble solgt ny. Jeg hadde ikke greid å handle til den prisen jeg handlet for, i utlandet…..

Takk for alle svar og gode råd :wink:

Føler det norske markedet har vert dødt og at det er lite kjøpere og mange selgere som forlanger mere enn markedet vil betale her hjemme,solgte selv min sunseeker i vår priset den 150 000.-under tilsvarende båter på nettet og fikk solgt,men har også sett eksempel på at båter til nærmest innbruddspris som ikke blir solgt og andre annonserer år etter år uten og få solgt uten og redusere pris......Konklusjonen er vel at vi er i ett ikke fungerende marked og båt er ikke som penger i banken lenger.

Jeg kommer til og prøve å finne båt i UK eller Middelhavet,satse på at jeg finner en som er lei båten å vil ha cash noe jeg håper og tror det er mange av der ute....

Redigert av snøgg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...