Jump to content

Høyest antall druknede på ni år

Pequod

Recommended Posts

Mulig det er poenget, men skal en kunne ta på seg en vest, så må en først og fremst ha en vest tilgjengelig.. Har en ikke det, så har en ikke noe vest å ta på seg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

90-åringen sitt poeng var vel at det ikke er poeng med vest om den bare ligger nederst i en benk. Og det har han helt rett i. Enten har man vesten på, eller så kan det være det samme.

Men det er jo ingen som nekter ham å ha den på? Hele poenget med å ha den i båten er at man har lett tilgang til den om det skulle begynne å ruske seg til, og alene på havet i åpen båt bør den uansett være på. Det skader ikke å spe på påbudet med litt sunn fornuft! Den er i det minste lettere tilgjengelig under tofta enn hjemme i naustet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kun et fåtall av disse er direkte båtrelaterte. De fleste er fall i fra brygger/ havner, bading og utforkjøring med bil , men for all del det er ikke oppløftende tall.

Vinklingen på slutten av artikkelen blir desverre ikke korrekt, hadde alle i båt brukt vest hadde kanskje 2-6 liv vært spart? For de hundre og noenogtreve andre hadde det ikke spilt noen rolle.

Tittet på statistikken på siden til norsk folkehjelp.

Selv om jeg er for et vestpåbud av en eller annen form, så synes jeg det er et billig argument av norsk folkehjelp å ha hovedfokus på båtfolket når en skal tolke statistikk og tiltak. 32 omkom ved drukning relatert til fritidsbåt, 40 druknet etter fall fra land/ brygge. 12 druknet med bil.

Dog er det gledelig å se at tallene for dukning fra kano/ kajakk er redusert fra 10 til 3. Skal tro hva kajakkfolket har gjort annerledes i år? Bedre kurs, bedre utstyr, bedre vær? Antall kajakkpadlere øker jo veldig, så da skulle en tro at antall ulykker går opp.

Jeg tror det holdninsskapende arbeide generelt med sjøvett, bruk av sikkerhetsutstyr og bruk/misbruk av alkohol, er den enste farbare veien å gå.

I den grad det må være påbud vedr.flytevest, må det i tildfelle være at den skal være på.

Enig med Eureka at det er hyggelig, men likevel påfallende at kajakpadlerne kommer så bra ut i statistikken.

Muligens kan det tilskrives at de har alltid vesten seg og ikke med seg.

Jeg har dessuten tilgode å treffe på en beruset kajakpadler.

Somrenes mange festivaler langs kysten borger for stort alkoholinntak og er nok en stor "bidragsyter" til drukningsulykker med fall fra båt og brygge.

Selv om jeg er for et vestpåbud av en eller annen form, så synes jeg det er et billig argument av norsk folkehjelp å ha hovedfokus på båtfolket når en skal tolke statistikk og tiltak. 32 omkom ved drukning relatert til fritidsbåt, 40 druknet etter fall fra land/ brygge. 12 druknet med bil.

Dog er det gledelig å se at tallene for dukning fra kano/ kajakk er redusert fra 10 til 3. Skal tro hva kajakkfolket har gjort annerledes i år? Bedre kurs, bedre utstyr, bedre vær? Antall kajakkpadlere øker jo veldig, så da skulle en tro at antall ulykker går opp

Kajakk folk er nesten uten unntak utpreget friluftsmennesker, og det kreves litt mer trening, og forehåndskunnskap å dra på kajakktur, enn å sette seg i en båt starte motoren, og gi gass.- og ankerdrammen blir vel inntatt når kajakken er dratt opp i fjæra, og teltet er oppe, og det er vel heller ikke vanlig å bruke kajakk når men skal besøke en brygge restaurant-

Og kanskje det viktigste er at svært mange deltar på kurs når de anskaffer seg en kajakk, og de drar ofte flere sammen på tur, mye pga sikkerheten.

Dog er det gledelig å se at tallene for dukning fra kano/ kajakk er redusert fra 10 til 3. Skal tro hva kajakkfolket har gjort annerledes i år? Bedre kurs, bedre utstyr, bedre vær? Antall kajakkpadlere øker jo veldig, så da skulle en tro at antall ulykker går opp.

Vi kan legge til:

17. aug. 2013: To funnet døde i badestamp

1. mai 2013: Paraglider døde etter fall i sjøen

Osv, osv

Kanskje man burde innføre universalpåbud?

Har sett litt på diskusjonene når det gjelder drukning/ulykker, tror alle oss som elsker og være på sjø i store og små båter er enig i at redningvest bør være et valg vi tar selv, men i nærmeste framtid vil det bli påbudt.

Holdning er en annen faktor når det gjelder alkehol, domdristighet,svømmeferdigheter og rett og slett uflaks ved sjø og vann.

Uansett hva vi gjør,kommer det til og dø personer som gjelder drukning av ulike årsaker. Og stor faktor i dette har med vær, festival,og opphold ved det våte element.

Vil bare si lykke til med 2014 sesong og la det bli GO vær over hele landet.

Ser flere trekker frem festival, noe som overrasker meg litt.. Min erfaring med festival er at jeg stort sett bare er alene noen minutter om dagen, og da gjerne på do, hvor det er relativt vanskelig å drukne.. Ellers har man jo masse mennesker rundt seg som kan hjelpe om noen skulle falle i vannet, eller skade seg eller annet.

Som med alle andre ulykker koker det vel ned til mangel på kunnskap/erfaring, og dårlig evne til å foreta en kjapp risikoanalyse. Selv noe så enkelt som å gå på en brygge har vi som er vokst opp ved sjøen brukt mange år på å trene på og vi har fått inn med morsmelka at sjøen kan være farlig.

Svømmeopplæring og redningsopplæring bør inn i grunnskolen i mye større grad! Jeg kunne vært en del av statistikken selv om jeg ikke hadde vært svømmedyktig, etter et samlivsbrudd for ett år siden bøtta jeg ned en helflaske single malt og bommet med ca. 10-15 meter da jeg skulle gå ombord i båten. Til tross tilstanden våknet jeg rimelig fort i midtvinters-badetemperaturen og fikk svømt til nærmeste stige, heldigvis. Jeg ser på meg selv som flink og forsiktig i nærheten av vann og spesiellt når alkohol er involvert, men det skal altså ikke mer enn ett sånn tilfelle hvor fornuften blir lagt på hylla før det kan gå skikkelig galt.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg kunne vært en del av statistikken selv om jeg ikke hadde vært svømmedyktig, etter et samlivsbrudd for ett år siden bøtta jeg ned en helflaske single malt og bommet med ca. 10-15 meter da jeg skulle gå ombord i båten. Til tross tilstanden våknet jeg rimelig fort i midtvinters-badetemperaturen og fikk svømt til nærmeste stige, heldigvis. Jeg ser på meg selv som flink og forsiktig i nærheten av vann og spesiellt når alkohol er involvert, men det skal altså ikke mer enn ett sånn tilfelle hvor fornuften blir lagt på hylla før det kan gå skikkelig galt.

Det var jaggu bra du bommet på båten og havnet i sjøen, ellers hadde du antagelig slått deg i hjel. :giggle:

Helt enig at svømming burde blitt endel av opplæringen i skolen, for ti år siden var datteren faktisk ikke bare en, men TO ganger i et 12m basseng, men dette fikk man fort satt en stopper for da fengselet ville ha bassenget. :yesnod: Nå var vi i den situasjon at vi kunne betale oss inn i et "badeland" og vi har badeplass i sjøen hjemme, så for vår del gikk det greit. Men ikke sikkert alle har den samme mulighet til å ta hånd om denne opplæringen selv.

Selv noe så enkelt som å gå på en brygge har vi som er vokst opp ved sjøen brukt mange år på å trene på og vi har fått inn med morsmelka at sjøen kan være farlig.

Du er nok inne på noe av årsaken her. I dagens samfunn skal jo alle beskyttes mot seg selv. Må for all del ikke la poden få bevege seg fritt - det kan være farlig og skadelig for helsa. Noen ganger går det galt og det har det vel gjort så lenge menneske har gått på denne jorda vår.

Som fire åring falt jeg selv mellom en robåt og ei flåte, vinterstid. Hadde nok en del av fødselsrefleksen igjen som lukket luftrøret da jeg ikke fikk noe vann i halsen. Merkelig opplevelse da alt på bunnen var helt hvit og krystallklar sjø. Hvit siden det var et kalkverk i nabolaget som slapp ut kalk. Bror min, som skulle passe på meg, fikk tak i håret mitt å dro meg opp igjen og så ruslet vi hjemover. Jeg selv helt våt og han helt tørr. Ble ikke noe oppstyr ut av dette da det var slik vi lærte å ferdes ved sjøen. Jeg var mer opptatt å fortelle alle om hvor hvit det var der nede på bunnen.

Noen år senere var jeg som 9 åring med farfar. Et stykke ute på Lopphavet i juli måned. Han spurte om jeg kunne svømme. Nei sa jeg, og før jeg viste ordet av det tok han tak i meg og hev meg overbord fra skjøta som lå i ro. Svøm gutt, var ordren. Og så hev han ut en redningsring. Var jo ikke noe annen råd enn å "svømme" (svømmetakene hadde jeg jo lært på skolen på en skammel) mot ringen og slik lærte jeg teknikken etterhvert og ingen beklaget seg over dette resultatet.

Hørte aldri om noen som druknet langs land eller brygger. De fleste som omkom var de som gikk ned med båtene i dårlig vær. Mistet en klassekamerat på denne måten.

Senere har jeg forlist en gang i Sør-Atlanteren, men overlevd mot alle odds...

Farfar, som hev meg overbord, fortalte at det er alltid en risiko å sette sin fot på dekket av en båt - enten stor eller liten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg syns det er veldig nyttig å diskutere båtliv og sikkerhet. Og særlig er jeg opptatt av å få ned antallet dødsfall i forbindelse med båtlivet. Hva gjelder Norsk Folkehjelps statistikk over drukninger, så er det vel på sin plass å minne om at den tar med seg alt av drukninger i Norge. Hvis man ønsker tallene som er direkte relaterte til fritidsbåtlivet, får vi vente på statistikken fra Sjøfartsdirektoratet. Den er mer presis, da den ikke tar med seg yrkesbåt, isdrukninger, fall fra land, drukning på badestrender, dykkerulykker, bil i sjø og så videre. Dessuten tar den også med andre dødsårsaker enn drukning. Sjøfartsdirektoratets tall går også mer i dybden og viser forhold som alkoholpåvirkning, fart, kompetanse, vindforhold, bølgeforhold, dødsårsak osv.

Disse tallene har svingt mellom 46 og 26 mistede liv de siste ti år, med en svak nedadgående tendens. Tallet for hele 2012 var 30.

Tallene for hele 2013 er ikke publisert ennå. Tallene for første halvår var 10 døde. Det skjedde mer i andre halvår, så jeg tror det er en økning for 2013. Økningen for fritidsbåtlivet sett isolert er nok ikke så voldsom som Aftenpostens artikkel gir inntrykk av.

Skal vi finne årsakene til dødsulykkene i fritidsbåtlivet, og dermed klarere se løsningene, må vi altså se på Sjøfartsdirektoratets statistikk.

Som mange her har pekt på er det voksne menn som utgjør den største andelen. Menn mellom 30 og 60 som er ute alene i båt, fint vær og rolig sjø.

Ser man på årsakene over tid, så er det kantring og fall overbord som er de klart to største årsakene.

Når det gjelder dødsulykker med fritidsbåter, så er det ingen tvil om at tallene kunne vært markant lavere med mer vestbruk.

Og en viss annen person her på forumet som har utrykkt en merkelig holdning til bruk av vest.

Du finner nok mange andre tolkninger enn din egen om du leser alle tråder om vestbruk her på forumet.

Jeg følger loven og har med meg vester til langt fler enn jeg noen gang vil ha gjester ombord og jeg bruker min når jeg finner det fornuftig.

Med tanke på at det er like regler for alle "fritidsbåter", mener jeg at et påbud om bruk under fart blir totalt feil om man referer det til statistikken.

Fritidsbåter er alle båter opp til 50' helt uavhengig av vær, område, motorstørrelse, båttype m.m. Det vil si at en liten Polar 21 innaskjærs i vinstilla med 20grader i vannet og ellers knallvær, blir likestilt med en 49 fots goldfish eller en racingkatamaran som suser avgårde i 70 knop i saltstraumen midtvinters.

Om man da leser statistikken til Sjøfartsdirektoratet, så druknet det i perioden 1993 - 2010 5 personer i Oslo og 71 i Nordland.

Deretter kommer Nordmøre og resten av vestlandet.

Politiresursene for å sjekke et eventuelt påbud med vest, er med andre ord aller størst der faren for uhell er aller minst.

Statistikken viser også at

*ca halvparten av drukningene skjer i sommermånedene

*Kantring er den største årsaken

*De fleste er edru

*En god del av de druknede brukte flytevest

Det statistikken IKKE forteller noe om, er hvor mange som hadde overlevd MED vest.

Men for all del, IKKE ta dette som en oppfordring til å ferdes i båt uten vest. Jeg bare forbeholder meg retten til å kunne bedømme dette selv og ikke få dette tredd nedover hodet som et påbud som er basert på fete overskrifter i VG og ikke på fakta.

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...