Jump to content

Høyest antall druknede på ni år

Pequod

Recommended Posts

Jeg tviler sterkt på at alle skoler i landet lever opp til kravene i linken du sendte. Det er ihvertfall mange år siden det var slik her i distriktet. Det jeg mente å etterlyse var MER svømme/redningsundervisning.

Nå var vi i den situasjon at vi kunne betale oss inn i et "badeland" og vi har badeplass i sjøen hjemme, så for vår del gikk det greit. Men ikke sikkert alle har den samme mulighet til å ta hånd om denne opplæringen selv.

Faren min var svømmelærer i kommunen når jeg vokste opp, god tilgang på basseng mao., og det nyter jeg godt av i dag, er ingen super svømmer, men har evnen til å redde meg selv og forhåpentligvis andre om jeg skulle komme i en slik situasjon. Når jeg gikk på barneskolen var svømmeopplæringen nesten på det nivået jeg vil kalle tilstrekkelig, jeg mener å huske vi hadde noen timer svømming annenhver uke gjennom store deler barneskolen. Sånn er det ikke nå lenger såvidt jeg forstår. Jeg syns det er fælt om vi unnlater å utstyre neste generasjon med kunnskapen til å redde seg selv og andre.

Det var jaggu bra du bommet på båten og havnet i sjøen, ellers hadde du antagelig slått deg i hjel. :giggle:

Haha ja der sier du noe :giggle:

Farfar, som hev meg overbord, fortalte at det er alltid en risiko å sette sin fot på dekket av en båt - enten stor eller liten.

Den holdningen mener jeg er absolutt nødvendig for å ivareta sikkerheten ombord. Jeg er glad i å ta sjanser, jeg er gjerne den som sier "joda, dette klarer vi" og hiver meg ut i ting, går gjerne fra kai mens båter som er 4 ganger større enn min venter på været. Men med den innstillingen er det også veldig nødvendig å være bevisst på at det er risiko involvert, og fortløpende vurdere den risikoen. Og jeg er også kjapp til å si "ingen skam å snu", om jeg vurderer at risikoen er for høy.

som ville kortet ned tiden før de ble funnet.

Det er veldig liten tvil om at det er mye å spare på å lete etter flytende oransje "bøyer" enn sunkne lik. Og det er i mine øyne et av de største argumentene for å bruke vest. Det er helt greit for meg at folk driter i seg selv, men man bør ha respekt for dem som legger masse arbeid i søket, flesteparten frivillig. Og jeg gjetter at det er ganske mye mindre traumatisk for redningspersonell å finne et lik i overflaten kontra å finne det nede i mørket. For ikke å snakke om når det flyter opp igjen, det er ikke pent, pappa var med på å hente et lik som hadde drevet i land med røde kors en gang for mange år siden, politiet forsøkte å dra liket opp på land etter den ene armen, resultatet var at armen løsnet fra kroppen.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Det hadde vært interessant om noen med inngående kjennskap til tallmaterialet hadde regnet ut hvor stor besparelse det hadde vært om samtlige omkomne hadde brukt regningsvest, som ville kortet ned tiden før de ble funnet. Forutsatt at de uansett omkom.

Skjønte ikke den der. Vi må vel regne med at flere av de nå omkomne hadde overlevd hvis de hadde brukt redningsvest? Et spørsmålet hvor mye man kunne spart i utgifter for søk etter de omkomne hvis de hadde vært tydeligere markert med redningsvest? For egen del er jeg mest opptatt av hvor mange liv som kunne vært spart.

Om de hadde overlevd eller ikke blir en variabel som blir vanskelig å ta med i regnestykket, derfor formulerte jeg meg på den måten. Ser at det blir snodig og så det allerede mens jeg forfattet det innlegget. Klart det er best at alle overlever.

Men en ting er sikkert, statistikk er statestikk. Og det er helt avhengig at to faktorer: den som plotter den og den som tyder den.

For egen del er jeg mest opptatt av hvor mange liv som kunne vært spart.

Folk tar, etter dagens regler ihvertfall, selv ansvar for eget liv og egen helse. Jeg har ikke helt tatt noe standpunkt på hvor langt man skal gå med påbud for å tvinge folk til dette, men jeg syns det er helt greit å tvinge folk til å skåne fellesskapet, ressurser, og ikke minst redningsmannskap.

hadde selvsagt vært best med svømmeopplæring i skolen, men å legge ansvaret på de synes jeg er helt feil. Skal man ferdes i båt så bør man sørge for at en selv, og ikke minst familien er svømmedyktige, Vi båtfolk spytter gjerne i mange mange tusen i sikkerhetsutstyr, ihvertfall så lenge det går på strøm og blir oppfattet som en nyttig/nødvendig duppedingst.

Mens det helt elementære glemmer man, nemlig å kunne svømme :confused::confused::confused: over hele landet arrangeres det svømmekurs til en pris til Kr.850.-, og om jeg ikke husker helt så finnes det info på tryggivann.no

hadde selvsagt vært best med svømmeopplæring i skolen, men å legge ansvaret på de synes jeg er helt feil. Skal man ferdes i båt så bør man sørge for at en selv, og ikke minst familien er svømmedyktige, Vi båtfolk spytter gjerne i mange mange tusen i sikkerhetsutstyr, ihvertfall så lenge det går på strøm og blir oppfattet som en nyttig/nødvendig duppedingst.

Dette er helt klart riktig.. Det er helt feil å legge skylden på andre enn seg selv om ikke arvingene eller en selv kan svømme godt nok..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

å å lete etter flytende oransje "bøyer" enn sunkne lik. Og det er i mine øyne et av de største argumentene for å bruke vest. Det er helt greit for meg at folk driter i seg selv, men man bør ha respekt for dem som legger masse arbeid i søket, flesteparten frivillig. Og jeg gjetter at det er ganske mye mindre traumatisk for redningspersonell å finne et lik i overflaten kontra å finne det nede i mørket. For ikke å snakke om når det flyter opp igjen, det er ikke pent, pappa var med på å hente et lik som hadde drevet i land med røde kors en gang for mange år siden, politiet forsøkte å dra liket opp på land etter den ene armen, resultatet var at armen løsnet fra kroppen.

Takk, dette er mye av min mening også og min begrunnelse for at vest burde være påbudt i åpne båter. Spesielt om man ferdes alene!

Og jeg støtter din uttalelse om det og hente lik under vann er hakket mer påkjenning enn og lete i overflaten !

Dette sier jeg av egen erfaring da jeg bruker en del tid på sommerhalvåret til nettopp dette.

Skulle ønske jeg kunne bidra til mindre av disse uhellene.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Guest Avmønstret#

Rektor på barneskolen her valgte å prioritere vekk svømming 1-5 trinn i en periode, men måtte innføre det igjen etter at det ble mye bråk fra foreldrene.

Men nå er det ingen på barneskolen som får det her vi bor. Til store protester fra foreldrene selvsagt.

Rektor hadde selvsagt ikke noe valg da tanteblå styret lokalt nå hadde fjernet posten helt fra budsjettet. Så hva velger rektor, svømming eller undervisning? Da blir valget mer forståelig for de fleste. Også for foreldrene som har stemt frem de politikerne de ønsket selv.

----------

Og i god tanteblåstil måtte vi som foreldre ta ansvaret selv og kjøpe oss til private tjenester ifht svømmeopplæring i stedet.

Alt er akkurat slik som segwayregjeringen ønsker at det skal være. Og selvsagt må man da selv kjøpe de tjenestene som det offentlige ikke lengre skal tilby.

------------

Det har jo vært vann i det offentlige bassenget hele tiden og i helgene så har den lokale handicapforeningen tilbud til alle for 30,- kr pr gang i helgene. Men dette er jo offentlig og ofte ikke godt nok for tanteblåvelgere med skattelette.

Da er det helprivate Østfoldbadet et godt alternativ. Gode fasiliteter og fra 465,- til 480,- pr gang for en familie på fire i helgene. Kun 410,- til 435,- på ukedager, om man har tid da.

Ikke direkte billig, men med skattelette på 4000,- i snitt pr husholdning så klarer man å knipe inn noen turer. Og er man i høyinntektsgruppen så er skattelettene betydelig høyere og man har selvsagt råd til langt flere turer i bassenget med familien for å lære ungene å svømme.

Håper ikke flere lar seg friste til å la dette bli en politisk diskusjon.

Mine barn ble lært opp til å bruke vest fra de kunne gå, og det er en selvfølge at denne tas på når vi kommer i båt den dag i dag.

Jeg kan skjønne at det er vanskeligere for oss som begynnte å være på sjøen når vesten var laget av kork, og nesten ikke tema, men det er jo lov å

etterleve barnas fornuft en gang i blandt også.

Om det kan spares 1 eller 20 liv pr. år v/bruk av vest er det vel udiskutabelt at vest er fornuftig. :thumbsup:

Dette går på opplæring og holdninger til folk.

Hadde alle opptredd på samme måte som det Littmild beskriver i sitt første innlegg, ser jeg ikke bort fra at vest hadde vært påbudt allerede ved passering av 100-meters beltet langs strandlinjen.

Svømmeopplæring er selvfølgelig også viktig, spesielt for de som kun frekventerer sjøen i sommerhalvåret.

Det å kunne svømme gir neppe de store positive effekter om man faller i havet vinterstid.

Helt enig at svømming burde blitt endel av opplæringen i skolen, ....

Det er en del av opplæringen i skolen! At enkelte kommuner/skoler ikke overholder den plikten som ligger der er selvfølgelig et problem, men i så fall bør foreldre ta affære for det er ikke noe de bare kan velge bort!

Nå er jeg forøvrig av den oppfatning at siden barns foresatte/foreldre har ansvar for barna sånn rundt 80/90% av tiden mens skolen kun har ansvaret sånn 10/20% av tiden at også foresatte/foreldre bør se seg selv litt i speilet og gjøre noe med sitt eget ansvar heller enn å bare klage på "alle andre"!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da jeg starta som 10 åring å dra ut alene i båt var vest en selvfølge! Vi har altid hatt med vester i båten til alle ombord da vi fikk lit større båt med mere fribord. ofte tatt på ved fisking. I de senere årene etter at sønnen ble vervet som matros har vi altid hatt på pølsevester, og synes det er helt ok å ha på seg. Vi har også en stor kasse med seilervester og kragevester også i forpiggen.

Jeg synes folk bør ta ansvar for egene handlinger og tenke lit før dem drar ut i båt..er man overstadig beruset har men ingen ting bak roret å gjøre. Virker som de fleste ulykkene med lystbåt har alkohol og fart i blandet.. Alle som har erfaring og respekt for sjøen vet at dette ikke er noen bra kombinasjon. men trenger ikke å på legge masse lover å regler for å skjønne det!! Folk bør tenke seg om og endre sine Severin Suveren holdninger. Når man fører en båt tar man på seg et stort ansvar, både ovenfor seg selv og andre! Jeg tar gjerne en pils eller to til rekene, men ville aldrig ført båt med gjester og unger beruset

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nå er jeg forøvrig av den oppfatning at siden barns foresatte/foreldre har ansvar for barna sånn rundt 80/90% av tiden mens skolen kun har ansvaret sånn 10/20% av tiden at også foresatte/foreldre bør se seg selv litt i speilet og gjøre noe med sitt eget ansvar heller enn å bare klage på "alle andre"!

Er selvfølgelig enig, jeg lærte å svømme av mine foreldre lenge før jeg begynte på skolen, og om jeg får barn noen gang skal jeg selvfølgelig ta ansvar for å lære dem det selv. Men jeg tenker også at det finnes foreldre som ikke har mulighet til å betale 105 kr(Voksen 70,- + barn 35,-) for én time i svømmehallen støtt og stadig, og som ikke har så lett tilgang til sjøen sommerstid. Eller rett og slett foreldre som ikke har kompetanse til å lære barna sine å svømme, kanskje de ikke engang kan svømme selv. Også er det jo ikke til å stikke under en stol at det finnes foreldre som bare gir litt faen, men det er jo ikke noe barna deres kan noe for.

Det å kunne svømme gir neppe de store positive effekter om man faller i havet vinterstid.

Jeg vil påstå at jeg lever enda på grunn av det, men om det kan kalles en "positiv effekt" kan kanskje diskuteres :wink:

Morten, det er "forbausende" få alvorlige ulykker med høy fart+alkohol, kun mye, mye mediadekning når det skjer..

Meget mulig! jeg har ikke lest noen statistikker, men i de tilfellene det har skjedd ulykker her i mitt område så er det nok alkohol som har stor del av skylda. en og annen uheldig fisker, men da har det med dårlige rutiner og sikkerhetsbrudd å gjøre.

Hva sier statistikken for lystbåter da? noen som har pålitelige kilder å vise til? Jeg mener man må skille mellom yrkesfolk og lystbåter her altså. før var det jo sakt at tissing over ripa i beruset tilstand var hyppigste drukningsårsak! mulig det bare er en myte?

Jeg kunne gjerne tenkt meg å sett en statestikk som var sortet etter fylke, årsak, og type båt, ev. høy fart alkohol, men det kommer innunder årsak.. jeg blir veldig forbausa om drukningene skyldes uhell/forlis/manglende bruk av vest

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

I følge læreplanen i kroppsøving er det disse læringsmålene:

Elevene skal:

• vere trygg i vatn og vere symjedyktig
  • ferdast ved og på vatn og gjere greie for farane

Dette er obligatorisk, og skal ikke velges vekk.

En annen ting er at det jo blir flere og flere som får velge vekk svømmeopplæring pga. religiøse krav. Dette vil vi se i statistikkene fremover.

Guest Avmønstret#

Håper ikke flere lar seg friste til å la dette bli en politisk diskusjon.

Mine barn ble lært opp til å bruke vest fra de kunne gå, og det er en selvfølge at denne tas på når vi kommer i båt den dag i dag.

Jeg kan skjønne at det er vanskeligere for oss som begynnte å være på sjøen når vesten var laget av kork, og nesten ikke tema, men det er jo lov å

etterleve barnas fornuft en gang i blandt også.

Om det kan spares 1 eller 20 liv pr. år v/bruk av vest er det vel udiskutabelt at vest er fornuftig. :thumbsup:

Beklager. Men det er nå sånn i deler av landet at det ikke er gitt at man kan lære seg å svømme i naturen og om sommeren, da er en avhengig av tilgang på basseng. På den andre siden så ser en i statistikken at det er gamle menn i småbåt som drukner, sjansen for at flertallet av de ikke brukte vest er vel dessverre overhengende. Om man har vest så spiller ikke svømminga så stor rolle fra eller til.

nå må dere slutte med det teoretiske tullet! det har ikke store sammenhengen med svømedyktighet og drukningsulykker.. prøv å svømm i sjøen i strøm og lit bølger, så oppdager dere det at her blir man fort sliten uansett om man er i bra form og god til å svømme! behovet for redningsvest er det samme uansett om man er oppkava og utsatt for en ulykke! eller blir kasta ut i sjøen pga. andre forhold.

Her må vi ta ansvar selv og tenke igjennom hva vi holder på med.. Så klart er det en fordel å kunne å svømme om man først havner i sjøen!

Dette handler ikke om man kan svømme eller ikke, selv om nok flere her mener de kan svømme når de klarer 50 meter i oppvarmet basseng.. Dette handler om bruk av vest og selv den beste svømmer vil bli utmattet over tid og drukne uten vest.. Vest skal være ombord og de skal brukes enkelt og greit, bruker man ikke vesten så har man enkelt og greit treskalle og satser på at den holder en flytende..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Guest Avmønstret#

Hvor er i landet er det man ikke har mulighet for å lære seg å svømme?

Finnes det noen statistikk som sammenfatter "basseng-forekomster" og drukningsulykker?

Jo lavere svømmekunnskap, desto større behov/nytte har man av redningsvest eller annet flyteplagg.(sommerstid)

Tok ikke poenget ditt her Pinkvin!

Poenget var at om man har vest på så er det ikke så nøye om man kan svømme. Er ikke uenige vi.

Mener å huske at det var endel fokus for en tid siden på manglende svømmekunnskaper til våre nye landsmenn/gutter/jenter. Kommer du fra Bagdad, Krakow eller Køln, er kanskje ikke svømmeundervisning/trening så veldig prioritert. Hvis man i tillegg ikke har kjennskap og respekt for sjø og hav, har det vist seg at det kan gå galt. Har statistikken klart å fange opp hvor mange ikke etnisk norske som har druknet?

Det er faktisk svært få ikke etnisk norske båtbrukere, så det er nok ikke mange.

Jeg har i friskt minne de 4 polakkene som druknet ved Etne i Sunnhordland i 2012, og om jeg ikke tar helt feil så har en og annen tysker vært ute i hardt vær også i en lite egnet båt. En og annen har også vært ute for å ta på brenningene, med vekslende hell.

Er selvfølgelig enig, jeg lærte å svømme av mine foreldre lenge før jeg begynte på skolen, og om jeg får barn noen gang skal jeg selvfølgelig ta ansvar for å lære dem det selv. Men jeg tenker også at det finnes foreldre som ikke har mulighet til å betale 105 kr(Voksen 70,- + barn 35,-) for én time i svømmehallen støtt og stadig, og som ikke har så lett tilgang til sjøen sommerstid. Eller rett og slett foreldre som ikke har kompetanse til å lære barna sine å svømme, kanskje de ikke engang kan svømme selv. Også er det jo ikke til å stikke under en stol at det finnes foreldre som bare gir litt faen, men det er jo ikke noe barna deres kan noe for.

Men som allerede sagt et par ganger så har vi i vårt sosialdemokratiske land for lengst innført obligatorisk svømmeundervisning i grunnskolen så foreldres innsats kan tenkes å være i tillegg til, men vi skulle muligens innført sertifikat for å få lov til å få barn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...