Jump to content

Høyest antall druknede på ni år

Pequod

Recommended Posts

Mener å huske at det var endel fokus for en tid siden på manglende svømmekunnskaper til våre nye landsmenn/gutter/jenter. Kommer du fra Bagdad, Krakow eller Køln, er kanskje ikke svømmeundervisning/trening så veldig prioritert. Hvis man i tillegg ikke har kjennskap og respekt for sjø og hav, har det vist seg at det kan gå galt. Har statistikken klart å fange opp hvor mange ikke etnisk norske som har druknet?

Det finnes en rekke eksempler på at det arrangeres svømmeundervisning for våre nye landsmenn sågar for hijabkledde kvinner! Når det er sagt så har jeg opplevd svært mange svømmedyktige nye landsmenn her i landet så ikke sikkert at de er helt uten kunnskaper om dette for det finnes blant annet en del elver og vann i disse landene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Her må vi ta ansvar selv og tenke igjennom hva vi holder på med.. Så klart er det en fordel å kunne å svømme om man først havner i sjøen!

:thumbsup::thumbsup:

Jeg går inn for "Påbudt med vest på seg i åpen - og halv åpen - båt". Men tviler på at dette forandrer noe særlig på statistikken.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Alle snakker om statestikk her, men er det noen som har sikkre kilder? selv om vi vet at det f.eks er flest drukninger i østfold, vet vi lite om årsak og hva slags type båt det gjelder. Det synes jeg er veldig vesentlig om man skal begynne å diskutere!

For å kunne diskutere dette seriøst eller komme med tiltak må vi ha et grunnlag som er sortert på:

Fylke/område

Årsak

Type båt

med eller uten vest

Alkoholpåvirket eller ikke

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

For å kunne diskutere dette seriøst eller komme med tiltak må vi ha et grunnlag som er sortert på:

Fylke/område

Årsak

Type båt

med eller uten vest

Hjertens enig! Generelt innsettes det alt for mange "tiltak" og "kampanjer" uten at noen måler effekten av dem. Selv er jeg blant dem som mener at obligatorisk båtførerprøve neppe bidrar til å redde liv eller forhindre havari. Båtførerprøven er nyttig - spørsmålet er bare om påbudet kan forsvares ut fra begrunnelsen for å innføre det. Jeg skal ikke mene for mye om et vestPÅBUD (selv om jeg og familien konsekvent bruker det), men det hadde vært greit å vite hvor mange liv man kunne forvente å redde hvis påbudet ble forsterket. Redigert av forskern (see edit history)

http://www.folkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk

her er statestikken . Man kan se en trend at det er flest drukninger i sommermånedene, da det er mest lystbåter på sjøen.

ser det er desidert størst antall med drukninger fra land/brygge! det var overaskende. Fritidsbåt en god nr. 2

At det var så mange som 12 av bil i sjø/vann var også overaskende synes jeg

Uansett ville jeg gjerne sett en mer spesifisert gruppering av de 31 under fritidsbåt. f.eks båttype/fart/størrelse. alkohol, med eller uten vest

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Østfold har flest drukninger i 2013, men kun 1 involverer fritidsbåt. Vet at minst 2 er i badestamp, og en paraglider.

Leser man disse statistikkene, kan konklusjonen lett bli at menn fra 26 år og oppover bør ha vestpåbud i fritidsbåt, og menn fra 41 år og oppover bør i tillegg ha vestpåbud når de ferdes på land/brygge i elv/sjø/vann.

I tillegg bør polakker og nederlendere ha generelt påbud.

Synes ikke noe om et generelt vestpåbud, og statistikken viser vel og at det er vanskelig å vurdere hvor mye det egentlig ville hjulpet på drukninger fra fritidsbåt. Med tanke på hvor mange folk som ferdes på sjøen synes jeg egentlig tallene ikke er så ille, og mange av disse ville antaglig uansett ikke brukt vest, selv om det hadde vært påbudt. Så kan man jo argumentere at dersom ett liv kan reddes med vestpåbud, bør det innføres. Skal man så argumentere på denne måten, burde alle som bruker narkotika bures inne, fordi mange drap begås i narkorus.

Jeg bruker selv ikke alltid vest, men er jeg alene, eller alene med ungene i båten, bruker jeg det alltid.

Alle problemer løses ikke med å innføre påbud i hytt og gevær. Et eller annet sted går skjæringen mellom hvor folk må kunne ta ansvar for seg selv, og hvor det offentlige tar ansvar med innføring av regler og lover.

Jeg synes personlig ikke vestpåbud er veien å gå, men samtidig forstår jeg godt at mange er uenige i dette med sine egne begrunnelser, og slik bør det vel være.

Forslaget som ble lagt frem om påbudt bruk av vest skulle gjelde åpne småbåter og var greit definert i rapporten.. Det er 31 som har druknet fra fritidsbåt, og det er vel nærliggende å tro at de fleste har vært i små åpne båter.. Hvor mange som har brukt vest fremkommer ikke.. Det som videre er interessant er jo at hele 39% av de som druknet fra fritidsbåt er menn over 61år, ser en på menn under ett så er 29 av de 31 som druknet fra fritidsbåt menn.. Det er ikke imponerende tall sett ut fra HMS..

Det som en også kan se her på forumet er det stort sett er godt voksne menn som er mest mot et vestpåbud i små åpne fritidsbåter, og de er også i den mest utsatte gruppen for å drukne..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er også ofte godt voksne menn som har flest timer på sjøen, så tallet overasker ikke.

Tror ikke disse hadde begynt og bruke vest uansett evt påbud. De lar seg heller ikke imponere over at Nortug og andre smiler barskt på reklamer for redningsvest.

Ser forøvrig i mitt nærområde at dem som fisker i vinterhalvåret bruker ofte flytedrakt eller vest. Slik var det ikke for noen år siden.

Ved fisking eller dårlig vær bruker jeg"alltid" Fladen dressen. Nå vinterstid er en seilervest kun hakket bedre enn en dregg etter min mening.

Forslaget som ble lagt frem om påbudt bruk av vest skulle gjelde åpne småbåter og var greit definert i rapporten.. Det er 31 som har druknet fra fritidsbåt, og det er vel nærliggende å tro at de fleste har vært i små åpne båter.. Hvor mange som har brukt vest fremkommer ikke.. Det som videre er interessant er jo at hele 39% av de som druknet fra fritidsbåt er menn over 61år, ser en på menn under ett så er 29 av de 31 som druknet fra fritidsbåt menn.. Det er ikke imponerende tall sett ut fra HMS..

Det som en også kan se her på forumet er det stort sett er godt voksne menn som er mest mot et vestpåbud i små åpne fritidsbåter, og de er også i den mest utsatte gruppen for å drukne..

Jeg er ikke så skråsikker på at de fleste ulykker skjer i små åpne båter! Men den statistikken finnes jo ikke! ulykkene i media ivolverer jo helst større båter.. men det er jo helt sikkert ikke representativt.. At menn er overrepresentert er jo ikke noen stor overaskelse vel..

Redigert av -morten- (see edit history)

Kragerø ulykken vi hadde sist sommer, var jo med en liten åpen båt og vest hadde vel neppe noen av de to omkomne.. De førte en åpen liten båt som ville vært underlagt et påbud om bruk av vest.. riktignok var en taxibåt involvert i ulykken og den er ikke åpen og liten.. Dette var en klassisk dødsulykke med en liten båt, promille og manglende vestbruk.. Denne kostet samfunnet betydelige ressurser og ble en tragedie for de etterlatte..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg tok meg bryderiet med å sende en mail til norsk folkehjelp og her er et lite utdrag fra svaret.

Imidlertid er det slik at den statistikken Norsk Folkehjelp har ført i alle disse årene har basert seg på opplysninger i pressen. Fra den informasjonen som kan hentes der, er det til og med vanskelig å finne de opplysningene vi allerede har plass til i statistikken, så det å få ytterligere informasjoner inn vil kreve et omfattende arbeid.

Inntil noen ønsker å gå inn i et slikt omfattende arbeid som du etterlyser, vil vår statistikk fortsatt presentere en liten del av det totale bilde for drukningsulykker i vårt land.

Jeg mener at det ville være lite forlangt å fylle ut et skjema ved en ev. død/drukning. Vi er tross atl et av verdens rikeste land og da synes jeg den norske stat kunne gjort såppas for selv å spare seg en masse samfundskostnader og kansje unngå noen drukninger. Ved å samle inn data og opplysninger mer spesifikt om årsaker og bakenforliggende forhold, slik at man kan analysere og komme med tiltak for å unngå slike hendelser i fremtiden. Disse statestikkene gir ikke et helt rett bilde på virkeligheten og blir således lit vanskelig å bli klok på. Uansett holder jeg fast på min tanke om at fart og alkoholpåvirkning er en medvirkende årsak, intill en statestikk sier noe annet. Men aller viktigst er den Severin Suveren holdningen mange båtførere har at de tror de er verdensmestere i navigering/manøvrering og kan føre båt i beruset tilstand, og vest trenger dem jo ikke fordi ulykker skjer ikke dem..

Er det overveiende sannsynlig at de ( få) som forudlykker & kjører for fort med promille ( og allerede bryter de fleste skrevne regler) hadde innrettet seg etter et vestpåbud?

Nei det er lite sansynlig, men holdninger går det jo an å gjøre noe med.. Om man tar en liten samenlikning så var det mange som kjøret uten bilbelte for ca 20-25 år siden.. nå tror jeg de fleste tar på seg beltet uten å tenke over det.. mulig det er fordi det er et diskotek av blinkende lys og piping i nye biler nå.. Når jeg kjører MC er det helt naturlig å ta på hjelm. Når jeg kjører bil er det helt naturlig å ta på beltet. Når jeg kjører båt er det helt naturlig å slenge på seg vest!

Noen få vil altid ødelegge for felleskapet enten det er med bil snøskuter MC båt eller andre motoriserte kjøretøyer.. men om alle av de 31 druknede hadde hatt vest så kansje noen få av dem hadde overlevd!

Nei det er lite sansynlig, men holdninger går det jo an å gjøre noe med..

Jeg vet ikke hva jeg synes om et påbud, men holdningsskapende arbeid er uansett veldig viktig. Det foregår jo holdningsskapende arbeid bl.a. fra RS sin side, men hvor mange når de ut til? De når vel helst ut til oss som er veldig interessert i båt og fra før, oss som er litt mer bevisste på vestbruk og konsekvensene det kan få å ikke bruke vest.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Ja det er de unge og generasjonen under som må påvirkes!! og det må til stadighet repeteres at man må tenke sikkerhet og vurdere konsekvenser når man er ute på sjøen! Kunskap er jo nøkkelen til å ferdes trygt på sjøen!

som en bisettning kan jeg nevne at foreldregjengen til miniputtlaget min sønn spiller på, arrangerte en tur til Sula, der vi leide to alu båter i sommer.. alle tok på seg redningsvestene vi hadde henta.. det var ikke et spørsmål og ikke en som protesterte på å ta på seg en orange kragevest! De fleste av dem er landkrabber tross liten avstand til fjorden, men her var jeg og han andre båtføreren imponert!

Uansett holder jeg fast på min tanke om at fart og alkoholpåvirkning er en medvirkende årsak, intill en statestikk sier noe annet. Men aller viktigst er den Severin Suveren holdningen mange båtførere har at de tror de er verdensmestere i navigering/manøvrering og kan føre båt i beruset tilstand, og vest trenger dem jo ikke fordi ulykker skjer ikke dem..

Enkel og grei oppsummering, det seiler nok dessverre mang en Severin Suveren på sjøen.. noen av dem ender også sin ferd der.. Dessverre

Guest Avmønstret#

Er det overveiende sannsynlig at de ( få) som forudlykker & kjører for fort med promille ( og allerede bryter de fleste skrevne regler) hadde innrettet seg etter et vestpåbud?

I mye statistikk som dette så har man et "grunnfjell" som ikke endrer adferd. Dette "grunnfjellet" utgjør stadig større andel dess lavere tallene blir. Feks så var det slik ifht dødsfall i trafikken de siste årene (med unntak for nå for tallet stiger fort). Tallet på døde i trafikken har aldri vært så lavt som det var og samtidig så ser en at stadig flere av de døde kombinerer så og si alle mulige former for risikoadferd. De er rusa, bruker ikke belte, kjører for fort osv. Og ingen tiltak hjelper mot dette "grunnfjellet". I hvertfall ikke noen tiltak som det lovlydige flertallet vil leve med og godta.

Uansett hvor flinke vi blir til å bruke vest på sjøen så vil noen ha risikoadferd og dø, uten vest, i fylla, om natta, i stor fart og gjerne alt på en gang. Men jeg tror ikke vi er nede på "grunnfjellet" ifht dette når det gjelder drukningsdød på sjøen enda.

Tallene fra Norsk folkehjelp, som vel neppe kan kalles statistikk egentlig, mer enn antyder at det er et holdningsproblem ifht vest/flyteplaggbruk blant eldre menn. Men samtidig så vet vi ikke fordi tallene ikke forteller oss nok. Men "på folkemune" så er det nær alment kjent at en del eldre menn har motforestillinger mot å bruke vest.

Har lagt merke til at en del bruker utrykket "flyteplagg" oftere nå sammen med "vest". Og det tror jeg er lurt for når noen sier "redningsvest" så tenker mange på en svær oransje greie med enorm krage og en fløyte dinglende på magen. Absolutt ingen vil gå i noe sånt, og jeg skal ikke påstå at eldre menn er så forfengelige men tradisjonell redningsvest tror jeg ikke du får på de. Så å legge fokus på alle de gode flyteplaggene som finnes, særlig når det er kaldt i været, det tror jeg er lurt. Flytedress er en ting, en får også flytejakker og flytegensere. En kan jo også kjøpe oppblåsbar redningsvest i nøytrale farger, men så var det vedlikeholdet da...

Alle snakker om statestikk her, men er det noen som har sikkre kilder? selv om vi vet at det f.eks er flest drukninger i østfold, vet vi lite om årsak og hva slags type båt det gjelder. Det synes jeg er veldig vesentlig om man skal begynne å diskutere!

Fylke/område

Årsak

Type båt

med eller uten vest

....Jeg er ikke så skråsikker på at de fleste ulykker skjer i små åpne båter! Men den statistikken finnes jo ikke! .....

Joda, statistikken finnes. Som jeg skrev i tidligere innlegg finner du den hos Sjøfartsdirektoratet. Hvor ellers? Norsk Folkehjelp gjør og har gjort masse bra arbeide for å få ned tallet på drukninger generelt, og deres statistikk er tilpasset deres eget behov. Men som allerede nevnt passer den ikke vårt behov.

Gå til denne siden, last ned regnearket og gå til fanen merket "Ulykker". Den lister opp alle dødsulykker mellom 2002 og 2012. Den er ikke oppdatert ennå for 2013. Er du litt bevandret i Excel, kan du hente deg ut alle mulige kombinasjoner av data fra dette regnearket.

Siden tallene er relativt like fra år til år, kan man f.eks se på 2012. Da var det 30 døde i fritidsbåtulykker.

Her er noen relevante tall:

Båttype:

11 kano/kajakk

10 åpen båt med utenbordsmotor

3 robåt/jolle

3 seilbåt

2 lukket båt med innenbordsmotor

1 ukjent

Alkohol:

8 påvirket

9 edru

13 ukjent

Sted:

14 innenskjærs

7 elv

2 havn

6 innsjø

1 hav

Vestbruk:

15 uten vest/flytemiddel

8 med vest

7 ukjent

Årsak:

11 kantring

6 fall overbord

1 kollisjon

1 vannfylling

11 ukjent

Sydvesten har gjort en god og korrekt observasjon!

I 2012 var det 1 kvinne (jente) og 29 menn.

4 var født etter 1990 (dvs yngre enn 22 år). Av disse 4 hadde 2 vest, en var uten, og en ukjent.

Som Pinkvin skriver så tror også jeg at det er et "grunnfjell" som aldri kommer til å bruke vest, påbud eller ei, og helt uaktet alle gode holdningskampanjer. Men heldigvis virker holdningsskapene arbeide på alle oss andre. Jeg har i en årrekke vært med å arrangert Sjøvettkampanjens sommertokter langs kysten fra Kristiansand til Oslo og hatt gleden av å møte tusenvis av 1. og 2. klassinger til sin første sjøvettopplæring. Og alle tall viser at barna er flinke til å bruke vest. Det er de voksne som svikter, og det er der innsatsen må gjøres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...