Sydvesten Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 (redigert) Grei opplisting dette ÅtteGlass, der ser man at 25 av 30 drukningene var i en det som vil bli underlagt krav om vestpåbud om forslaget som som ble fremlagt vil bli gjennomført det som kan kalles for åpen småbåt.. Videre ser en at 50% beviselig ikke hadde vest.. 7 er ukjent og antar en at 50% av disse ikke hadde vest, noe som nok er for konservativt.. så vil 18-19 av de 30 ikke ha brukt vest.. mens 11-12 hadde brukt vest.. Med andre ord så er det rimelig å anta at 2/3 av de druknede ikke brukte vest.. Kan et vestpåbud føre til at XX % av de druknede uten vest ville overlevd ved å bruke vest så er vi langt på vei.. Vi får se når 2013 statistikken fra direktoratet et er klar.. Redigert 10.Januar.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
JRK Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Imponert over hvordan enkelte klarer å bruke nettet for å finne så detaljert info Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Så kan man jo argumentere at dersom ett liv kan reddes med vestpåbud, bør det innføres. Skal man så argumentere på denne måten, burde alle som bruker narkotika bures inne, fordi mange drap begås i narkorus. Merkelig analogi, ettersom narkotikabruk allerede er kriminalisert. Dersom dette er et forsøk på "reductio ad absurdum", så ville det vært mer nærliggende å bytte ut narkotika med alkohol - mange folk blir adskillig mer voldelig av seg når de har drukket noen glass (i motsetning til cannabis, jeg har fått forståelse av at folk i cannabisrus generelt ikke dreper hverandre - but I digress). Jeg går som regel ett skritt videre, og sammenligner med trafikken. Dersom man mener at <et hvilket som helst tiltak> er verd å innføre fordi minst ett liv kan spares, så bør bilkjøring og syklisme bli forbudt, det må innføres generelt forbud mot bygging av nye trapper (og gamle trapper bør rives), generelt forbud mot å ferdes i fritidsbåt langs kysten eller til havs, etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Madserazzi Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Nå,nå. Ikke så pirkete da ; ) Med drap i narko rus mente jeg ikke cannabis, men amfetamin, steroider, pcb osv. Jeg har sett hva denne dritten gjør med folk, og fyllesinne kan regnes som blåbær i denne sammenheng. Og at narko er kriminalisert er vel ikke hinder for noen med tanke på det latterlige lave straffenivået, men det er en helt annen debatt som ikke hører hjemme her. Interessant statistikk, men skal et påbud innføres synes jeg det bør være ganske spesifisert. F.eks småbåter som har høyere topphastighet enn xx knop osv. Kanskje man skulle innført vestpåbud ved promillekjøring ; ) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Som Tobixen nevner er man på ville veier hvis alt som kan spare et liv skal lovreguleres. Ønsker vi en politistat? Loverket til sjøs mer allerede mere enn tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Med drap i narko rus mente jeg ikke cannabis, men amfetamin, steroider, pcb osv. Jeg har sett hva denne dritten gjør med folk, og fyllesinne kan regnes som blåbær i denne sammenheng. Jeg føler av og til at jeg blir aggressiv av kaffe (og/eller abstinenser på kaffe), kan tenke meg at amfetamin er et par hakk værre ja ... men det er veldig off-topic ;-) Setter man straffenivået for høyt, så ender man opp med en stor fengselspopulasjon (ala USA - http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_incarceration_rate) Som Tobixen nevner er man på ville veier hvis alt som kan spare et liv skal lovreguleres. Ønsker vi en politistat? Loverket til sjøs mer allerede mere enn tilstrekkelig. Jeg er noe skeptisk til vestpåbud, men ikke prinsipielt motstander. Det er alltid to sider av en sak - fordelene (sparte menneskeliv) og ulempene ("inngripen i personlig frihet", de åpenbare ulempene med bruk av flyteplagg i enkelte situasjoner f.eks. i godt vær, bading, soving, etc, ressurser brukt på lovutforming, vedlikehold av lovverket, lesing av lovene, tolkning av lovene, rettslige prossesser, overvåking, risikoen for "gummilover" - at lovene blir så mange at vi alle er forbryterere, og hvor det er rikelige anledninger f.eks. for påtalemyndighetene i å "ta" noen dersom man har interesse for det) Et argument for lovpåbud er at lovverket faktisk har en moraliserende effekt. Påbudet om bilbeltebruk er i dag omtrent allmenn akseptert og ukontroversielt, de fleste anser at fordelene er på lang vei større enn ulempene. Narkotika er i dag et veldig mye større tabu enn alkohol. Røykeloven er et annet eksempel på en lov som jeg mener har vært veldig effektiv på å endre holdninger (jeg opplever det i allefall slik; før var det vanlig at gjester fyrte opp sigaretter innendørs, nå går gjester ut for å røyke). But I digress ... hovedpoenget er nevnt bl.a. i innlegg #58. Kudos til ÅtteGlass for å ha funnet frem gode statistikker i innlegg #75! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
RSL Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Kjempeartig med slike statistikker. Ser man på totalt ulykker pr fylke fra og med 2001 til og med 2012, så kan man se: Alle = 397 (100%) Oslo = 2 (0,5%) Akershus =13 (3,2 %) Nordland = 40 (10%) Hordaland = 32 (8%) Oppland = 20 (5%) Hedemark = 8 (2%) Dette gjelder alt som er fra kajak til seilbåt og alt i mellom. Oppland og Hedemark har kun saltvann på potetene, så der snakker vi innsjøer og elver. (Sjoa er nok med der) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.