DieselDahl Startet 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2014 Ja spørsmålet er om noen av Båtplassens medlemmer har funnet DEN båten som du ganske enkelt kommer til å ha til du dør. Jeg regner med det er endel som har det. Mange har en båt som de tenker å bytte i noe annet om en stund og det er vel ganske normalt men har du kommet dit hvor det uavhengig av privatøkonomi og andre forhold er denne du har nå som du altid vil ha så vil vi gjerne vite om det. Vi er alle forskjellige så det kan lett bli debatt, men helst bare godord om din endelig utvalgte. Jeg tror ikke jeg har det, isåfall må det bygges om litt...... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 (redigert) Ja det tror jeg nok at jeg har. Inntil Lottoen tikker inn iallefall. Windy 27. Har tatt så godt vare på den at den har ikke hatt vann på skroget på 10 år Den bør vel da greie 20-30 somre til med den solide plastbyggerjobben som de gjorde på 80-tallet. Redigert 7.Januar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Da må du fortelle litt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Du var så snar å kommentere før jeg fikk summet meg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Folk I Båt Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Næh. Man skal da ha en skikkelig sjark en gang. Helst en sånn med speed foran sjark, men den dagen man investerer i en har man kanskje ikke sånt behov for den farta? Sitér dette innlegget Link to post
Roald Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Har du funnet "båten for livet"? Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
Worry II Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Jeg skal bli gammel i en Saga 325, men skal ikke kjøpe den før om 6-7 år, så dere får bestille mange av denne nå, så det blir et greit utvalg på bruktmarkedet etterhvert ! :-) Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Kan også leve med min båt i det uendelige....eller nei, jeg har jo fortsatt tilgang til finn.no. Deilig å fornye seg også da. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Så absolutt, fruen i huset er fornøyd også så dette er vår hytte på sjøen. Det er som tidlegare nevnt at den er eit prosjekt, så det blir det nok heilt fram til eg legg meg til. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Regina III Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Definitivt ! Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Nei det har jeg ikke! Drømmer om litt forskjellig,men akkurat nå er det vel princess p 40/38,eller kanskje en fairline 43 targa som står høyest på listen! Tror aldri jeg jeg blir fornøyd....eller jo,viss jeg får en princess 38/40:-) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
dude Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 de fleste har vel funnet den nå.. med tanke på at de er blitt umulige å bli kvitt Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Drømmer ikke om noen annen båt. Har den ultimate båten etter vårt behov. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tom Rør Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Jeg må vel si det, da jeg ikke en gang har begynt å bruke den enda. Størrelsemessig er den optimal for vårt behov, så i prinsippet kan den vi nå har være "båten for livet" Sitér dette innlegget Link to post
TomErik1972 Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 En seilbåt hadde vært gøy igjen,- da en fra X-yacht eller Swan. Eller en stor flott trawler. Men, siden jeg ikke spiller lotto og i tillegg må under en bro på snaue 3 meter for å komme ut i åpent hav så blir det nok med en mindre daycruiser. Og da er det Windy 31 Zonda som skiller seg ut som en fremtidig favoritt. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Små gutter små drömmar. Store gutter store drömmar. Är mycket nöjd med båten för våra behov men drömmar måste man ha och om dessa blir förverkligade är en annan sak Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Tror mange kan komme til å ønske å gå litt ned i størrelse etter hvert som alderen kommer krypende. Mindre behov for plass når man bare blir 2 igjen og bonusen av rimeligere båthold. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bonus Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Nei. Men jeg har funnet livet for båten Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Nei, har vel ikke det, men føler det er den perfekte båten for denne fasen av livet og en del år fremover. Har drømt om trawler helt siden jeg så Haisommer som liten gutt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Den båten jeg har kjøpte jeg for å lære å seile. Den har selvslående Fokk og rorkult. Den var også så liten at jeg skulle greie å håndtere den til havn helt alene. Planen var å bytte etter noen år når jeg hadde lært å seile (eller bytte tilbake motorbåt igjen hvis jeg ikke greide å lære det ) Nå sliter jeg båten på femte året, og liker den bare bedre og bedre for hver tur vi har bak oss. Størrelsen har vist seg stor nok til å bo lenge (4 uker i strekk er bare deilig), den er liten nok til å smyge seg på plass der større båter har gitt opp. Den har imponert med sjødyktighet når det røyner på, og det er fortsatt en fryd å seile den med rorkulten (får nesten jollefølelse i litt vind), og den er uhyre lettseilt, skal ikke rare vindpustet til før vi oppnår marsjfart om vi setter på de største seilene. Jeg har fortsatt en tanke om at jeg må ha større, tyngre og mer robust båt før vi legger ut på den laaaange reisen, men jeg har ikke funnet en som faller i smak nok til at jeg har lyst å ofte lettvindsegenskapene etc som jeg har i dag. Så det skulle ikke forundre meg om jeg holder i lag med min kjære Kobbskolten i svært lang tid fortsatt ja... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Nero II Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Hei, da jeg fylte 50 bestemte jeg meg for to ting: At jeg var blitt for gammel til å seile åpen båt og at jeg fortjente en motor med elektrisk start. Siden jeg vokste opp med snekker ble det min arena og jeg hadde i løpet av 10 år flere. Skjermskjekter gikk jeg fra fordi jeg opplevde det som utrygt å gå fra med bare en kalesje mellom mine ting og evt tyver - i tillegg til at det ofte ble lekkasje og søl. Så prøvde jeg med med snekke med hytte - det vi her sør kaller Flekkerøysnekke - og gjorde flere erfaringer: For det første gjenoppdaget jeg den gamle sannhet at alle praktiske vansker øker med kvadratet av antall fot. For det andre er mange snakker for smale bak, de får for dårlig bæreflate akter. Nå har jeg en Tromøy 23. Byggkvaliteten kan være så som så, men jskrogfasongen er flott. Den stikker dypt, 80 cm på 7 m, og den er bri bak og løfter seg fint ut av brottsjøer inn aktenfra. Som alle snekker hiver den godt i tverr sjø, jeg har 200 kg innstøpt under motoren og vurderer å legge inn mer, men det blir en avveining: Nå reiser den seg fint og møter neste sjø. Jeg har oppgradert saftig siden 2008: Ny dørk og nytt akterskott, fått satt inn en benk på babord side, ny styreposisjon med ratt i hytta i tillegg til ror, nytt elanlegg med dynamiske laderele, kartplotter. Ifjor kom ny motor og i år håper jeg å kunne få installert autopilot som jeg kopler til plotteren. En båt på 23" er et kompromiss. Grunnen til at det passer for meg er at kona ikke trivs i båt slik at jeg er mye alene, og det gjør 23" romsligere. Etter som båten er oppgradert merker jeg også at båtvanene endrer seg: Jeg drar nå mer på lengre turer. Har fått kjøleboks ombord, det hjelper på i sommervarmen. Koker på et enkelt bluss, og har dobøtte. Og trivs i 5 knops fart. Så nå som jeg er 65 har jeg nok funnet båten jeg skal ha til jeg vender tilbake til barndommens småbåter til å rote i buktene hjemme med. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Jeg synes nesten alltid at jeg har drømmebåten, spesielt når jeg er ombord og føler atmosfæren i en potent svenske. Men så hender det jo at man blir forbiseilt på fjorden og da lurer man jo på om ikke en litt raskere båt ville vært tingen (les Arcona 430, Swan 45....). På vår og høst hender det derimot at jeg savner en båt med dekksalong, og bedre mulighet for helårsbruk, men tenker at det enda blir i overkant "hyttebåt". På sikt derimot ser jeg for meg en trawler, det er jo en del pes med store seil som jeg neppe gidder å drive med om jeg blir halvt ufør (foreløpig er jeg alt for ungdommelig og sprek til å henfalle i en motorbåt...). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Pequod Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 I morgen har jeg formelt sett vært båteier i tre måneder, så det er vel litt tidlig å slå noe batant fast! Men jeg er foreløpig ikke angrepet av hverken tofots, trefots, femfots eller hvaslagsfot-syke....Trives veldig godt med den båten jeg har nå og gleder meg til å sette den i skikkelig god og oppjustert stand årene framover. Så foreløpig har jeg nok funnet båten for livet, ser ikke helt andre alternativer for meg akkurat nå. Så er det jo også slik at ungene mine begynner å bli store, så hvor lenge de beholder entusiasmen og har lyst å være med pappa på tur vet jeg ikke. Men nettopp derfor har jeg vel heller ikke veldig stort behov for noe annen båt enn det jeg har nå. Det eneste jeg kan tenke meg er hvis jeg i framtiden får et ønske om å bo i båt, noe som er en besnærende tanke, og da ville jeg nok ønske meg litt mer komfort, som for eksempel mulighet til å ta en dusj ombord, og et sted å ha trommesettet... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
MajorAndy Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Well, i og med at min både er døbt Last Boat VI, så tyder det nok på at jeg ikke har det. Men på den anden side. Jeg er meget, meget tilfreds og skulle jeg bytte, så var det nok til en trawler-type. Men ingen planer om dette foreløbig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 (redigert) Jeg kjøpte min første båt i 1987, en Saga27 og den har jeg fremdeles nå når jeg har passert 70 år. Det blir spennende å se hvem av oss, båten eller jeg som holder lengst. Men båten holder nok i 20 år til skulle jeg tro. Men så var det dette med om det skulle komme en telefon fra Hamar, da. Skulle det skje, ville det nok forkludre planene fremover. Redigert 8.Januar.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.