Jump to content

Har du funnet "båten for livet"?

DieselDahl

Recommended Posts

Jeg kjøpte min første båt i 1987, en Saga27 og den har jeg fremdeles nå når jeg har passert 70 år. Det blir spennende å se hvem av oss, båten eller jeg som holder lengst. Men båten holder nok i 20 år til skulle jeg tro. Men så var det dette med om det skulle komme en telefon fra Hamar, da. Skulle det skje, ville det nok forkludre planene fremover.

Kan berätta en 4 år gammal historia.

En av mina norska vänner sedan många år fick en telefon från Hamar en lördagkväll. Familjen hadde sedan många år en båt för ca 400tkr och han sa alltid att när han blir mångmiljonär skall han byta till en xxxx båt så det blir aldrig av.

När det var båtmässa i Oslo/ Lilleström i feb-mars visste han att det fanns ett ex klart av hans drömbåt. Han stog först i kön första dagen för att titta på båten. Han såg nog inte ut att vara den typiska kunden för denna båt då det tog över en timma att få kontakt med säljaren. Ställde frågan vad det skulle kosta att få monterat div extrutrustning och får till svar att om han bestämde sig samma dag så bjöd dom på detta.

Han svarar bra jag tar båten och då kan jag lova att set blev fart på säljaren.

Så du skall nog aldrig säga aldrig Lars + att om din båt håller 20 år till lär du få byta

Det spekulerades länge på denna lilla ö vem dom vunnit storvinsten då han hemlighöll för de flesta om vinsten. Dagen han kom hem med båten förstog alla vem som vunnit.

Redigert av Svensk (see edit history)

Svaret er et klart og tydelig JA.

Er så heldig å ha fått tak i en båt som har opprinnelse i familien, jeg var tilstede på båtbyggeriet flere ganger mens den ble bygd og klarte å få tak i den når opprinnelig bestiller/eier skulle selge den videre. Det er dessuten den største båten Wiksten bygde, så kan ikke få tak i noe større. :thumbsup:

http://www.wikstenklubben.no/?p=196

http://www.wikstenklubben.no/?p=221

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Båt for livet? Nei, så gammel er jeg da forhåpentlig ikke blitt ennå! Interresser forandrer seg, behov forandrer seg og nye ting kommer på markedet. Litt fleksibel må man da være. Jeg kunne godt ha tenkt meg å bytte til en annen båt som passer bedre til mitt nåværende behov, men regner med at jeg må betale mer for en mindre båt enn det jeg får for den jeg har. Og jeg bruker båten flere ganger i uka, så da må jeg kjøpe først og selge etterpå med den usikkerhet dette innebærer. Men i løpet av de neste par årene kan det godt være at det blir båtbytte på meg....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skal vekk ifra aktercabin når behovet for mindre plass dukker opp :thumbsup: Hater egentlig å klatre opp på båten, synest den er for høy bak. Vanlige flybridgebåter har litt tak bak, og mulighet for kalesje over uterommet akter, kan rusle inn på badeplatform og gå inn hekkport, slik løsning frister. Men båten er vi så fornøyd med at eg er ikkje fremmed for å sette den inn til ombygging og senke akterdekket om 10-15 år ?

Med mindre de ringer fra Hamar :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tror i hvertfall vi har funnet båttypen. Til sesongen i fjor byttet vi fra kalesjebåt til lukket båt, og opplevde det helt topp selv med tidenes beste værsommer! :smiley: Vil ikke tro begeistringen for lukket båt blir merkbart mindere når været blr mer skiftende! :smiley: Båten vi kjøpte i fjor er en gammel dame som bærer alderen med stolthet, så vi håper nok en dag å handle en nyere båt.

Vanskelig å si....men etter endelig å ha fått tak i båten vi har drømt om i årevis er det i hvert fall utenkelig med noe bytte så langt. Spranget fra en 26 foting til 43 har vært utfordrende, men ikke uoverkommelig. Mye å sette seg inn i. Men med god hjelp fra baatplassen går det meste greit.

..... flybridgebåter har litt tak bak, og mulighet for kalesje over uterommet akter, kan rusle inn på badeplatform og gå inn hekkport, slik løsning frister.......

Dette var noe vi ønsket oss også. Så det var et krav at "nybåten" hadde hekkport og plattform. Når man kommer opp i åra og blir stiv og støl som vi er blitt er det godt å slippe klatringa over rekka.

Ringer de fra Hamar blir vi å kjøpe noen båtplasser rundt om i landet...... :giggle:

Guest Avmønstret#

Nei, eller ja. Jeg drømmer mer om hva og hvor jeg skal med båten jeg har enn hvilken båt jeg vil ha i stedet.

Vi hadde drømmeturer med to unger og bikkja i en 14 fot med 5hk på et ferskvann der vi bor. Dagsturer med bading og bål. Overnattingsturer i telt osv.

Sist sommer hadde vi drømmeferien i en snekke på 28 fot nedover sørlandet.

Til sommeren satser jeg på en fin ferie i seilbåt på 31 fot. Etter min erfaring er det ikke båten som avgjør hvordan ferien blir, det er alt det andre.

Husker når vi som familie på 70 tallet dro på ferier på vestlandet i 23 fots åpen tresnekke (sånn med fordekk, vindskjerm og kalesje). Som unge var det drøm god nok, husker fortsatt de feriene som min barndoms paradis. Turene på land på øyene på "oppdagelsesferd", spenningen ved dårlig vær, motor som stoppet, å måtte søke "nødhavn" pga været. Det å ligge å sove i forpiggen om natta når mor og far gikk åpne strekk, følelsen av å sveve når baugen gikk ned i bølgene. Lyden av sjøen som klukker mot skroget...

Tror det handler om å være til stede i det man holder på med fremfor å se etter noe bedre.

-----------------

Men båten kan sette begrensninger for hvor man ønsker å gå, og da kan jeg fort drømme om en mer sjødyktig båt, og siden vi nå har en seilbåt så er drømmen oppfylt. Med den kan man egentlig seile hvor man vil i verden så da bør jeg jaggu snart tørre å seile til Skagen også ;-))

-----------------

Om jeg kunne velge helt fritt.... seilbåt av god kvalitet på en plass mellom 30 og 36 fot. Med doghouse og adskilt aktercabin samt moderne undervannskrog og gode seilegenskaper, dvs nok seilføring til at en kunne seile ok i lite vind også. Ikke noe fancy og jålete eller "bling bling". Gode bruks og KISS løsninger så langt som mulig og minst mulig fancy greier som krever vedlikehold og mas. Solid og enkelt fremfor fancy og avansert. Og helst brukt, liker dårlig nye ting som bare venter på første ripa osv og må holdes i "nyskikk" lengst mulig.

Men en så lenge så drømmer jeg meg vekk i den båten vi har.

jeg har selvsagt for liten båt :rolleyes: utvendig er den passe, men innvendig mangler jeg plass, eller kanskje løsninger på å få inn fast toalett, og et lite kjøkken. Har i høst sittet mange, mange timer å grublet nede i båten på mulige løsninger, synes alle båter har mye bedre plass innvendig, men komfort kravet var vel ikke så høyt i 1956, men det kunne jo vært kjekt å kunne drite ordentlig i egen båt............

Skulle gjerne hatt større båt. Må samtidig innrømme at poden som nå er 14 er nok ikke med meg så lenge til, og da blir ikke behovet for større båt det samme. Så er nok i størrelse der jeg bør være med tanke på framtiden, men tilsier økonomien det, blir det sikkert både ett og to bytter til en gang i fremtiden :) En annen tenkelig vei er at min finner drømmehytten, og dermed bytter ut båt med hytte og heller får seg en daycruiser, så mulighetene er mange enda.

Jeg har ingen planer om å bytte båt.

Jeg er fornøyd, kona er henrykt, med den båten vi nå har. Barn, svigerbarn og barnebarn blir gjerne med, og trives om bord. Har hatt båt siden 1959, så jeg har hatt mye forskjellig, og har hatt store utslag av 3 eller mere fot syken. Siste gangen 15 fot syken. I tillegg ble det min første seilbåt, og det ble helt perfekt. Mye å lære, men det har gått veldig bra. Så lenge helsa holder skal båten brukes mye i årene som kommer. Mange fordeler med å bli eldre, ekstra ferie etc. I år ble det sammenhengende 4 uker om bord i tillegg til alle halger fra primo mai ti ultimo oktober, pluss noen turer i november. Behov for større plass kommer neppe, og behov for mindre båt tror jeg jeg kommer til å skyve til side om det skulle oppstå. Da tror jeg båtlivet stopper i stedet. Kanskje en av ungene overtar, så kan jeg være med dem?? Ikke godt å vite hva fremtiden byr på. Har jeg flaks har jeg kanskje 15 - 20 år til på sjøen? Uforbederlig optimist.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har du funnet "båten for livet"? :yesnod:

Etter å ha lest denne bloggen, ble vel lysten på en Trawler ikke mindre for å si det sånn

Vi gikk fra Nidelv 28 til Mainship 390 sist sesong. Og om du drømmer om Trawler nå, skal jeg fortelle deg at du kommer til å drømme enda mer når du en gang kjøper en. Trawlerlivet er helt fantastisk deilig. Skal ikke bli lett å gå andre veien en vakker dag skjønner jeg. Kom ned til Horten 30/5-1/6, da har vi trawlertreff ved marinemuseet. Da vil du kunne få se mange forskjellige trawlere, i mange prisklasser og størrelser. I Trawlertråden vil du få masse hjelp. Lykke til

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Heilt klart! Fant den for 30 år siden. Det var da et "raponert skrog". Skroget var nytt, men det var benyttet til plugg for en ny utgave av Viksunds 31fots fiskebåt. Skroget var spaklet på her og der, og det var minst 1000 skruehull i den.

Skroget ble i 1982 fraktet fra Viksunds fabrikk på Rødskjær utafor Harstad hjem i min hage. Her ble overbygg,dekk, innredning, elektrisk, hydraulisk, rekkverk mm. laget og montert. I 1985 var det sjøsetting med dåp og det hele.

Båtens navn, Storbøen er etter ei lykt som er ved innløpet til Sandtorgstrømmen i Tjeldsundet fra nord.

Siden den gang har den fulgt meg og min familie, sommer og vinter. 15 år med ukesturer på lofotfiske i stille og storm. Storbøen har ALDRI sviktet meg og det kan vel ikke jeg heller... :-)

Om det er båten for livet? tja..i alle fall har den fulgt meg halve livet.

Hulda startet som to paller jernplater på en gårdsplass høsten 1995. Og vi har ikke blitt kvitt Hulda enda, en vesentlig del av våre liv. Om arvingene ikke får solgt den når jeg dør, kan de begrave meg i båten og senke den. Om det skulle bli et vellykket salg, kan de ta krukka mi og sveise den inn i kollisjonsskottet forut. Og ikke si det til noen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...