skorpo Startet 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2014 Så fekk eg oppleve det at båten ikkje kom til lands, men sat fast i eit tau som hadde slite seg frå kaiet under ein av stormane i haust. Eg vil berre takke Båtplassen som har formidla det tipset å ha ei baufil liggande for å skjere laus tau frå propellen. Kniv på tjukt nylontau ville ikkje gjort same nytten. Baufila skar lett av tauet, så eg fekk padla til lands, og fekk skore tauet laus frå propellakslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Gode nyheter liker vi! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Hmm... den hadde jeg ikke hørt før.... Baufil har jeg selvsagt og blir med ned under vann neste gang jeg evt får noe i propellen. Har spikket med kniv en gang det var 10 grader i vannet og setter pris på alle tips som gjør tiden under vann kortest mulig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
MaSa Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Jeg kutter tau fra propeller på båtene våre under vann ca 1-2 ganger i uken. Vi bruker konsekvent kniver med sagtagger på da det er mest effektivt av alt vi bruker. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
tobixen Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Jeg kutter tau fra propeller på båtene våre under vann ca 1-2 ganger i uken. Det høres sært ut - vil du fortelle mer om dette? Båthavn på et sted med ekstremt mye tau i vannet? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
MaSa Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Hehe nei men jobber i ett firma som bor og lever på vannet. Vi driver med vann og avløp ledninger på sjøbunnen. Og forbruker omtrent 3-10 km i uka med blåtau som senkes med ledninger til bunn. I dagslys og mørke dermed så blir det noe tau i propeller av og til. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
hanto1 Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Får av og til tau i propellen, særlig ifb fiske. Har en V formet kniv på et langt skaft. Når jeg får tau i propellen prøver jeg først og fiske opp/få kontroll på evt løse ender. Kapper disse ned v-kniven så nærme propellen så mulig. Sjekker nøye rundt roret. Ligger tauet rundt roret & propellen er man i deep shit hvis man kopler i. Går så for sakte fart inn i smult farvann hvor jeg kan åpne inspeksjonsluken og fjerne resten. Folk som bruker blått flytetau på fiskeredskaper står meget lavt i kurs hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Enig i det at blåtau ikle hører hjemme på fiskeredskap! Men for oss er det ett MUST og ha blåtau/flytetau. Men vi dykker ned og kutter alle tau asap så fort rørene er på bunn uansett. Men sjeldent jeg ser blåtau på fiskeredskap, men det hender av og til. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.