Suzuki Startet 28.Mars.2005 Del på Facebook Startet 28.Mars.2005 Mange med steingammel VP motor, kan ofte tenke seg et alternativ ved havari eller annen driftsforstyrrelse. De fleste har en 4-5 hester utenborder til jolla, og det er som regel nok til å forflytte seg i bleike. Men - de færreste har montert brakett til sånt bruk, og som regel er det ikke ønskelig å montere brakett til "tilfeldig" bruk heller. Har man badeplattform bak, er det greit nok, da setter man motoren der. Imidlertid er som regel alle båter utstyrt med badestige, og jeg vedlegger her en smart ide til et feste å sette i badestigen. Jeg husker IKKE hvor jeg fant det, men ideen er for god til å havne i glemmeboka. Noen som føler seg kallet til syrefast sveising ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Avmønstret4 Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 (redigert) Den var smart suzuki, men uten badeplattform eller noe annet å stå på når motoren skal skrus fast ser jeg for meg mye bading....... Kan jo selvfølgelig gjøres fra lettbåten, men det er ikke noe stødig arbeidsplattform hverken i stille eller storm Mvh Redigert 28.Mars.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 Burde hatt en patent som hever og senker motoren. Slik jeg oppfatter det så er denne motoren ment kun for nøddrift eller dorging, da er det lite lurt å la motoren ligge i vannet hele sommeren uten bruk. Dersom du har en hurtiggående båt så vil denne motoren bremse mye dersom den stikker ned i sjøen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Marwin Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 Burde hatt en patent som hever og senker motoren. Slik jeg oppfatter det så er denne motoren ment kun for nøddrift eller dorging, da er det lite lurt å la motoren ligge i vannet hele sommeren uten bruk. Dersom du har en hurtiggående båt så vil denne motoren bremse mye dersom den stikker ned i sjøen. <{POST_SNAPBACK}> Nettopp dette sliter jeg også med for tiden... 15 Hk 4-takter Honda er TUNG; Snekret et forsterket stativ av galvanisert stål, og holder på med heve-senke-patent nå På forrige båten hadde jeg en patent med liten talje; Denne gangen vil jeg ha hydr. sylinder! Har lite lyst til å henge på utsiden av båten for å manuvrere denne i dårlig vær!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ok67 Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 Mener å ha sett noen slike på et eller annet amerikansk netsted en gang. Hydraulisk sylinder for heving/senking av motoren. Husker ikke hvor jeg såg det, men et søk med Google burde vel trolig gi noen ledetråder. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 Saken til Suzuki var i alle fall genial til å feste en mindre påhenger på en badestige til nødbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Saken til Suzuki var i alle fall genial til å feste en mindre påhenger på en badestige til nødbruk.Jeg synes også denne løsningen så genial ut og oppfattet den dit hen at den er til SMÅ motorer slik at både braketten og motoren kan være demontert til daglig og bare festes på badestigen dersom en skulle være uheldig å trenge en nødmotor. Dersom stigen er hengslet (slik den er på min båt) og kan vippes opp, vil monteringen av braketten gå relativt raskt og enkelt og "tørt" også. På de fleste badestiger bør en vel uansett ikke montere "store småmotorer". På min båt har jeg imidlertid dessverre plasttrinn montert på oversiden av hvert trinn/stålrør i stigen. Jeg ville derfor få problemer med de "øvre" klemmene på denne braketten Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Krapyl Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Hadde en slik på forrige båten. Freddie M på 4 hk residerte der til vanlig med braketten heist opp. Når den skulle over på prevenskipet ble braketten senket ned. Til fremdrift? Tja, med sola i ryggen, hjemlengsel og baken full av hveps kanskje 3-4 knop. Den er utstyrt med kraftige fjærer så det er ingen kraftanstrengelse å heise opp med motoren på. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Marwin Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Mener å ha sett noen slike på et eller annet amerikansk netsted en gang. Hydraulisk sylinder for heving/senking av motoren. Husker ikke hvor jeg såg det, men et søk med Google burde vel trolig gi noen ledetråder. <{POST_SNAPBACK}> Har søkt, men fant ikke noe vettugt. Noen som har tips til konstruksjonsløsning?? (Cylinderen bør vel være sjøvanns-bestandig?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
jonol Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Har søkt, men fant ikke noe vettugt. Noen som har tips til konstruksjonsløsning?? (Cylinderen bør vel være sjøvanns-bestandig?) <{POST_SNAPBACK}> Jeg tenker også på et slikt hydralisk opplegg og mener å lest en tråd engang om dette, men den finner jeg ikke tilbake til. Tror man der vurderte å bruke manuelle ventiler for å velge om rattpumpa skulle brukes til styring eller til heving/senking av hjelpemotor. Vet ikke hva det ble til. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.