Bodehode Startet 9.Januar.2014 Del på Facebook Startet 9.Januar.2014 I fjor overhalte jeg mine Solex PAI44. Forsåvidt en vellykket operasjon, når jeg hadde fått liv i maskinen svivet den greit. Men den var fortsatt tungstartet... Det er selvsagt flere parametre som kan være årsaken til det! Synkronisering, tenning, bensinpumpen, akspumpene eller rett og slett for dårlig justering av gasserne... Men jeg vil ha choke! Så nå blir det Weber i båten, ikke grill, men gasser. En -1- gasser :-) jeg slutter med synkronisering og gasspumping! Men valgets kvaler tar meg, hvilken forgasser??? Weber 32/36 eller 38? Maks turtall på AQ145 er 5400rpm, jeg har marsjfart på 12knop ved 3200rpm. Så jeg er jo ikke avhengig av alle ponniene i Volvoen :-) men er det mer moment med 38 enn 32/36? Ser også på Misab.se at de har annen dysing enn hva amerikanerne leverer som standard oppsett på 32/36.... Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
emmis Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 (redigert) Bestillte komplett sett fra Pierce manifoil beregnet for aq 145 og 151 det kom på 3800 kr med frakt og moms. forgasser 32/36 med el choke El tommgangsdyse manifoil og pakninger. Har ikke montert det ennå venter til våren med det, blir spennende og se hvordan det fungerer. Misab har ikke el choke og de er jo også dyrere. Redigert 9.Januar.2014 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 (redigert) Jeg har funnet disse 32/36 på ebay: http://www.ebay.com/itm/VOLVO-B21-B23-B230-WEBER-CARBURETOR-CONVERSION-/360802318319?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item54017e77ef&vxp=mtr Men de leveres med: Main jet 140/140 E-tube F50/F50 Idle jet 60/50 Air C jet 170/160 Pump jet 50 Needle & seat 200 Mens Misab leverer i B21/B23 settet: Main jet 150/155 E-tube F6/F6 Idle jet 50/55 Air C jet 160/185 Pump jet 50 Needle & seat 175 Det er ikke problem å få tak i dysene, 84USD + frakt og moms Emmis, Hva ble din forgasser levert med? Er det noen som har prøvd med oppsettet til Misab eller standardoppsett til 32/36 DGEV? Redigert 9.Januar.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
emmis Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 (redigert) Sjekket ikke hva den er satt opp med, er mest ute etter å slippe den forbanna pumpinga ved start, regner med at det vil gå greit med denne forgasseren. Den er kjøpt fra linken du la inn fra ebay. En kamerat av meg kjøpte samtidig samme forgasser som han monterte på sin gamle Chevrolet picup 77mod med 6syl motor,den er montert og fungerer supert og det er større volum på den motoren.Så jeg er rimelig sikker på at det vil fungere bra til mitt bruk. Redigert 9.Januar.2014 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Dette høres lovende ut, da er det bare å bestille :-) Får ta dysevurdering etterhvert... Men jeg byttet fra Mikuni 38 til Keihin 41 på motorsykkelen for noen (12-14) år siden. Ferdig trimkit til min sykkel, disse måtte omdyses når vi benkkjørte motoren på mc-express... Så jeg er litt skeptisk til standard oppsett fra forgasserprodusent... Heldigvis er jeg treg om våren, sjeldent båten er ute før pinse... Kanskje du er tidlig ute å høster erfaringer jeg kan dra nytte av evt. visa versa Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Draco24styling Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Hadde aq140 motor i forrige båt. Hadde aldri noe som helst med start ved kald motor. 3 pump før start. Og satt gasshendel på litt gass. Startet med en eneste gang og lot den gå i et par minutter på høy tomgang ca 1800 o. Så var det bare å kjøre etterpå. Hvis du må pumpe noe mer en dette og er tungstartet. Vil jeg tro du har noe annet feil en gassere Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bodehode Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Det er godt mulig Draco aq140, jeg drømmer også om 123ignition... Jeg startert fra bunnen, ventiljustering, komp.test, forgasseroverhaling, synkronisering, justering tenning etc etc Sleit mye med synkroniseringen... Ved oppstart er posisjonen til gasshendel ekstremt nøye etter 15 pump med gasshendelen.... Så jeg tenkte ny forgasser i år og ny tenning neste vinter :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
emmis Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 (redigert) Akkurat som min aq 151 er ved start Draco aq140 men for meg et det irriterende å starte kjøre høy tomgang i to minutter før jeg legger fra .Forøvrig så er begge gasserene overhalt med nye tomgangsdyser nål ventiler og pakninger men dessverre solexene er født sånn. Bodehode jeg skal tidlig ut til våren så oppdatering kommer. Redigert 9.Januar.2014 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Har også 123ingnitione på min motor som fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Ok. De minuttene brukte jeg på å ta av kalesje og ta tauer. Det gjør jeg fremdeles med 4.3 efi motoren min. Bortsett fra at jeg ikke rører gassen da. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bodehode Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Draco aq140, Kjell Byman på forgasserservice mener at slik dine oppførte seg er slik det skal være :-) Har ringt å rådført meg endel med han, dyktig herremann, synd det er 1220km dit... Oppstartprosedyren på min AQ145 kunne strekke seg ut i 10-15min med en stødig hånd på gasshendel og MYE pumping... Så jeg starter med nytt innsug og forgasser... Så får vi se om det er bortkastede penger eller om jeg må investere flere båtlapper på ebay :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Draco24styling Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Tja. Ikke godt og si. Men disse pai gasserene er jo vanvittig enkle da. Kjøpte repkitt selv av kjell. Og var i verkstedet hans og vi pratet sikkert i en time om forskjellige ting. Jeg er mekanikker. Og har lært og jobbet med dette med stifter og gassere. Så mye av instillingene jeg gjorde var på gefylen. Viktig at tenning er riktig før man begynner med gasserene. Så er det leveringsmengde av bensin. Falsk luft. Osv. sikker på at kompresjonen er bra på motoren din. Tviler sterkt på at en ny gasser skal løse problemet dit når du bruker 10-15 min på å få den igang Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bodehode Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 (redigert) Mekanisk er motor OK, ventiler, kompresjon osv. Har ikke gjort annet enn byttet plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk, stift samt sjekket at tenning er OK på tomgang med lampe. Har ikke hatt hele fordeleren i atomer... Planen var at samtidig som jeg monterte ny forgasser skulle jeg sette inn elektrisk bensinpumpen bak ved tanken. Dette siden jeg skal legge om bensinrør fra tanken og fram til motoren. Tror du at 123ignition vil være en bedre investering enn ny forgasser? Redigert 9.Januar.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
DieselDahl Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Har du byttet kondensator? Hvis denne er gammel og dårlig blir motoren tungstartet, den spiser stifter og går dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Min startet like fint med den orginale tenninga. Men gikk litt ujevnt særlig på tomgang siden fordeleren var slitt i nokken.sjekk at du har 0.4mm åpning på alle 4 punktene på stiften din. Er den like unulig å starte når den er varm? Er aks pumpene dine tette? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Draco24styling Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 En annen ting jeg gjorde. Var å ikke justere tenninga med med tenningslampe. Fikk den ikke til å gå fint med så lav tenning. Justerte så høyt som mulig. Uten st motor banket Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bodehode Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 DieselDahl, jeg er usikker på om jeg byttet kondensator... Dette var jo i mars/april i 2013 jeg gikk gjennom tenninganlegget... Draco aq140, I forhold til Keihin 41 jeg har på mc synes jeg det er veldig liten sprut på akspumpene (ser ikke tydelig ståle, men holder jeg finger under blir den fuktig), men det er ny membran, jeg kan blåse gjennom røret og det er bensin i kammeret når jeg demonterer pumpen (har typen akspumpe med tilbakeslagsventil). Ang. tenningen bør jeg kanskje legge litt mer arbeid i å kontrollere at alt er som det skal... Det er kun når motor er kald at den er tungstartet. Varm og lunken motor starter greit. Hvis jeg kjører på tomgang (typisk inn i havn, tomgangshastighet på båten er 3,9 knop) må jeg jevnlig stoppe opp å gi et lite pump på gassen, ellers stopper motor (men starter lett). Tomgang varierer endel alt etter om jeg drar av gassen hurtig eller sakte, sakte: stabil på 900rpm, hurtig: faller til under 800rpm. Har jeg det travelt og drar gassen hurtig av og setter båten i revers må jeg gi et "pump" på gassen for at motoren ikke skal stoppe (lukter akspumpe eller tenningproblem). Dette er ikke noe stort problem når man vet om det og kjenner trikset, men litt irriterende. Sugebensinmotor er jo relativt greit, kompresjon, bensin/luft og gnist :-) Så tanken var å eliminere evt. bensin-problematikk med en ny enkelforgasser og bensinpumpe. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Anders_O Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Jeg har en AQ130, ikke 145 som du, men erfaringene angående fordeler og forgasser burde være ammenlignbare. Tidligere hadde jeg original fordeler og forgasser (dobbel Stromberg m/choke). Lenge hadde vi slitt med at motoren var tungstartet, spesielt når den var varm, men også kald. Vi leverte forgasserene til Forgasserservice for full overhaling, men effekten på startingen var liten. Det vi derimot merket oss var at dersom vi manipulerte tenningstidspunktet (fortenningen) manualt ved å vri fordeleren litt ved oppstart, startet den lett som bare det. Når motoren så var igang, vred vi fordeleren tilbake i normal posisjon. Dette var litt tungvidt i lengden, så derfor slo vi til og kjøpe 123ignition. Det løste alle startproblemer. Du kan jo prøve å vri på fordeleren sjøl ved oppstart, og se om den starter lettere. I så fall kan det være der problemet ligger, og ikke i forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Har du vakuum klokke på fordeleren? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Tror du kjører med for lav tenning. Virker motoren kvikk når du først har fått den igang? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bodehode Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 DieselDahl, jeg er usikker, tror ikke det... Draco aq140, nei det er en treging, men nå kjører jeg BMW og mc... Har liksom falt til ro med at gamle mariniserte volvomotorer er uten sprut og krutt :-) det er jo tross alt 138 bensin hk som skal flytte en 28" mahogneybåt. Den marsjer fint på 11-12knop og har toppfart på 13-14knop. Var i kontakt med en som hadde en lik båt med AQ151 og trimflaps, han fikk 18 knop i maksfart.... Ser for meg at jeg må ut å skru litt i kulden, ble litt inspirert til å forske på tenningsanlegget :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Draco24styling Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Dette blir vanskelig å forske på før du har sjøsatt. Men når du har skuta på vannet. Så får du en til å kjøre for deg på full fart. Samtidig som du vrir tenninga så høyt som mulig før motoren begynner å spikre. Etter dette vil tomgang være alt for høy tipper jeg. Justere deretter gasserene etter dette Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Draco24styling Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 151 motoren har nok litt mer moment en din. Det er en stroket 2,3l opp til 2,5 og noe mer effekt. Men skal jo greie 5100 o disse motorene på max. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DieselDahl Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Dette blir vanskelig å forske på før du har sjøsatt. Men når du har skuta på vannet. Så får du en til å kjøre for deg på full fart. Samtidig som du vrir tenninga så høyt som mulig før motoren begynner å spikre. Etter dette vil tomgang være alt for høy tipper jeg. Justere deretter gasserene etter dette Det er en myte at tenningen skal stilles så høyt som mulig uten å få tenningsbank. Det er snarere slik at man bør ha "så lite fortenning som mulig uten å miste effekt". Det kan dreie seg om et partre grader ned fra tenningsbank, som kan være vanskelig å høre. Altså hvis du kan ha 33 grader uten å høre noen pinging men motoren er like sterk med 30 grader bør du ligge på 30. Det er foresten et kvalitetstegn at en motor klarer seg med lite fortenning. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Enig det. Man legger den selvsagt ikke så tett på. forska mye på det der i ungdomstiden med 2l ascona med doble 45 weber Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.