Aq 28 Ht Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Et lite tips, coil.. den blir ofte glemt, det er gnist og den ser ok ut på utsiden, men den kan forsatt være dårlig, dårlig gnist under belastning, det ser du ikke, dårlig gnist når den blir varm, invendig overslag +++ kjøp en slik, Uteffekten er hele 36000 V ved 1000 rpm, 12 V inngangsspenning og 20 °C. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tenningsdeler/Coil/Hoyeffektcoil-53403/ Har satt på slike på to "problem" Penta V8, den ene var på veksted flere ganger fordi den gikk dårlig, denne ble det byttet forgasser på ++++ men gikk like dårlig,stoppet på tomgang når den var varm osv. og verkstedet og eier gav opp. Byttet til denne coilen og motoren har aldri gått bedre noen gang, den andre V8 Pentaen hadde problemer med at pluggene grodde igjen (mulig olje inn i forbenningkammer), etter bytte så har det ikke vært et problem og motoren går nye bedre. Coilen blir ofte ikke sett på som problemet, men en frisk coil kan gjøre underverker, ikke koster de mange kronene (199,-) heller. Uansett om coilen din er dårlig eller ikke så hadde jeg prøvd Biltema coilen, den gir 36000 volt på tomgang, har du en frisk olje-coil så gir den max halvparten, det vil gjøre en forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Mye bra info her. Jeg tenker å gjøre det samme med min AQ140. Jeg ser at Redline tilbyr kun 38DGES og at Misab tilbyr en 32/36DGEV med større dyser i tillegg. Jeg har spurt om Redline kan levere den samme pakken og hvorfor de ikke har et 32/36-kit. Det jeg tenker på er at 32/36 kanskje er "snillere" med lite pådrag. Noe som gjør sakte gang, manøvrering i havn/smalt farvann enklere. 38 vil nok ha mer "trykk" i aksen og høyere potensial for toppeffekt, men på motorer på 125-150 hk så tror/håper jeg at 32/36 funker fint. Dysing av Misab kan være for å gjøre 2 ting: sikre toppeffekt/akselerasjon med en relativt "liten" gasser OG for å feite opp blandingen litt for å hindre bank/brenning av stempler. Hvis jeg husker rett så ble 32/36en brukt på Ford Granada så den burde være ganske grei å få tak i brukt. I tillegg ser det ut som den er en del billigere enn 38en... Blir spennende å høre hva Redline sier... Sent from my Nexus 7 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 14.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Å få tak i en 32/36 er lett, ligger en på finn.no for under en båtlapp, men Misab tar 2990SEK for innsuget. Mens innsug, luftfilter, forgasser, pakninger og alt du trenger for montering koster knappe 2500kr + moms og frakt på ebay... Selv har jeg kjøpt inn trykkmåler for bensinpumpen og coilen som er anbefalt tidligere i tråden. Skal en tur på VP butikken å hente ny kondensator og stift! Har ikke forkastet ny forgasserteorien, men må sjekke litt rundt tenningen... Veldig glad for råd og tips fra dere :-) Kommer med oppdatering snart :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 26.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Oppdatering: Ny coil, stift og platina montert. Justert stiftåpning 0,4 Ikke sjekket tenning. Forgassere har vært av og plukket i atomer. Nye rør og filter fra tank til bensinpumpe. Prøvestart i hagen, maskinen tente med en gang. Fikk ikke testet mer siden det ble litt sent i går... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
jerognal Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 som en tidligere i tråden nevnte: Du SKAL skifte kondensator med nye stifter. for oss som er så opp i årene at vi skrudde slikt på bilmotorer så er dette et MUST. kondensator slites MINST like fort som stiftene, og en dårlig kondensator gir dårlig gnist og sliter stiftene. Liten vits i nye stifter om ikke kondensator byttes.... En liten ubetydelig del som mange glemmer. men den er VIKTIG, og bør være av orginal kvalitet. husker at i gamle dager varte ikke Billig-kondensatorer lenge..... Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 26.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Jeg bestilte stift og kondensator hos min lokale VP-pusher, coilen ble en Biltema høyeffektscoil. :-) Har kun justert stiftåpningen, selve tenningen burde jo være rett, jeg har jo ikke fiklet med den... skal kontrollere det når jeg får tak i et stroblys. Tettet rundt akspumpene med blå silikon, motstandsdyktig mot bensin, det ble voldsom sprut i de nå :-) Gleder meg til testkjøring :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
emmis Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Da er båten på vannet og test kjørt med den nye weberen 32/36 som jeg kjøpte på ebay. Etter innjustering av blandingsskrue og tommgang er jeg veldig fornøyd,starter med en gang går rent og fint på Tommgang reagerer som ei kule ved gasspådrag og toppturtall 5200 omdr. Meget fornøyd nå kan sommeren komme. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 (redigert) Takk for tilbakemelding emmis.Jeg var litt spent på om hvordan den kom til å oppføre seg med det dysesettet som fulgte med. Kjempebra at det var "plug and play" Redigert 28.April.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
emmis Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Dette var over all forventning ,kjempefornøyd. Bare å bestille Bodehode. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 som en tidligere i tråden nevnte: Du SKAL skifte kondensator med nye stifter. for oss som er så opp i årene at vi skrudde slikt på bilmotorer så er dette et MUST. kondensator slites MINST like fort som stiftene, og en dårlig kondensator gir dårlig gnist og sliter stiftene... Det er ikke min erfaring. Min gamle Amason har hatt samme kondensator i sikkert 25 år nå. Kondensator er litt sånn enten eller, virker/virker ikke. Den kan like godt ryke etter to uker som 20 år. Så skift om du er usikker, men veldig nødvendig er det nå ikke.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nakamoomin Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Flott at du fikk skikk på de Solexene, Bode. Jeg venter på nytt fra "motormannen" min. Emmis: hvordan er 32/36en i forhold til de gamle solexene? Samme turtall på topp? Hva med bånndraget? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 (redigert) Motoren går mye jevnere på tommgang,toppturtallet er det samme som med solexene.vi var to voksne tunge menn i båten når vi testet ,båten gikk rett i plan og jeg kunne dra av til 3000omdr for å holde planingsfart,med solexene var turtallet 3200. Tenningsbanken var borte og det var heller ikke ettertenning når jeg stoppet motoren.Og for ikke å glemme kallstarten ingen pumping med gassen,bare å vri på nøkkelen starter med en gang. Redigert 28.April.2014 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Vi har AQ145 i Windy 22 dc. Satte den ut i dag. Fyra opp på 30 sek. Starter med en gang ellers med to små drag på gassen. Men tempmåleren stiger til over 90 grader før motoren i det hele tatt skulle rekke å bli så fort varm. Må være en feil ett sted... Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hei Torsen. Jeg har hørt om det symptomet der med tæring i eksosmanifold mellom 1-4 og 2-3 utløpet. Andre problemer kan være termostat, tempgiver, kjølevannspumpe, varmeveksler og (hvis jeg husker rett) toppakning.. Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 PS: noen av dere som har sett noen rimelige konverteringskit i det siste? Den fra eBay er utsolgt nå.. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Sjekk nettsiden til pirce manifoil. $462,20 + frakt. Redigert 13.Mai.2014 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Går an å gjøre det litt billigere også. Jeg har akkurat kjøpt en av hver av disse: http://www.ebay.com/itm/Repair-Kit-Adapter-Plate-Jeep-6-Cyl-1-Barrel-Carter-to-WEBER-Carburetor-100-550-/121326657237?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1c3fa1ded5&vxp=mtr http://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-AQ-Series-intake-manifold-841531-/301177675114?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item461f969d6a&vxp=mtr Jeg handlet bl.a. fra han som selger den manifolden jeg linket til. Han sendte veldig raskt, og han later til å være en grei og ærlig kar. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
emmis Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Mangla vel mye der Wrangster for at det skal vere et komplett ombygging sett. Har handlet med pirce manifoil,seriøst og rask levering. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jada, men dette er likevel en billigmulighet for de som måtte ønske det. Brukt weber forgasser er ganske vanlig å finne for en 500-lapp, så da er man i havn til under halv pris av det settet. Siden det settet ser ut til å være til bil, så vil jeg tro at gasswirefeste må lages til uansett. Jeg fant også mine enda litt billigere (tilsammen 67 dollar inkl. usa-frakt), og webere går også an å finne billigere. Fant en man kan få for 25 dollar hvis man er heldig: http://www.ebay.com/itm/Weber-32-36-DGV-Carburetor-used-32-36-Weber-Carb-off-1979-datson-2000cc-pick-up-/281335395368?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4180e57428&vxp=mtr Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
nakamoomin Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Tusen takk. Skal sjekke det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Komplette kit med Weber/manifoil/gnistfanger/wirefeste kommer med jevne mellomrom på ebay. Samme selger og noenlunde pris. Så hvis du venter litt dukker det opp igjen... Men hvis du skal plukke deler rundt omkring og kjøpe brukt forgasser bør du sjekke ut litt om dysing. misab.se har i sin monteringsmanual oppgitt dysestørrelse de leverer til sitt 32/36 kit Et annet oppsett enn det som er annonsert på ebay... men som nevnt tidligere i denne tråden fungerte ebay gasserne bra :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Nå er tenning justert med http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Tenningsinnstillingslampe-151355/ Justerte ut blandingskruen til 1 1/4 (VP spec 3/4) (motor sluttet å øke på tomgang ved ca 1 1/2) Justerte ned tomgang. Ved oppstart, 2-3 pump med akspumpene, gass med litt pådrag, motor fyrer igang på andre forsøk :-) Litt vanskelig å holde 1500-2000 rpm (motor dør ut ved lavere turtall) i begynnelsen. Motor sviver fint, men må justere tomgang til 1000-1100 rpm, Det tar litt tid før den blir varm... Ved stopp virker det som om den ettertenner litt, usikker på hvorfor... Men generelt fornøyd, har bare hatt en liten prøvetur på havet, ser ut til at det blir PAI44 i år også :-) Takk for hjelp og råd, PS Skjer det mer nøler jeg ikke med å spørre dere :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
emmis Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 De problemene du beskriver Bodehode tror jeg ikke du blir kvitt så lenge du har solexene,hadde akkurat de samme med min motor og nyoverhalte solexer. Når jeg byttet til weberen så var problemene borte og jeg kunne også stille fortenningen litt høyere uten at motoren ettertente. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Nye problemer... Skulle ut i godværet med guttungen. Sol, østavind og kaldt i luften... Lå longside på bryggen men en spillny Yanmarin foran og en bro til flytebrygge bak. Tenkte å gå ut på spring, men det var mye vind, slik at jeg knøvlet mye... Resultatet ble at motor bakket på tomgang 1-1,5 time. Plutselig døde den... og jeg fikk ikke start igjen. Tenkte at motor var gått sur grunnet at jeg har 3/4 ekstra runde på blandeskruven. Kjøpte nye tennplugger, nei, det hjalp ikke... Opp med forgassere full sjekk, OK Tok en tennplugg å la til gods, svak og gul gnist... dårlig tegn... Da så jeg det, Biltema høyeffektscoilen var smeltet! Ut med den nymonterte coilen, inn med gammel Bosch. Byttet samtidig kabelsko, det så ut som det bare var halvparten av kordelene igjen og litt misfarve på isolasjonen. Justerte ned blandeskruven til 1 tørn ut og justerte opp tomgangskruven. Vrooomm her fyrte maskinen i gang!!!!! Hvordan kunne dette skje? Redigert 28.Mai.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Torsen67 Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Vurderte denne coilen selv, men ble litt skeptisk nå. Hva er forresten den tuten til? Ser ut som det er en slags slangetilkobling på den coilen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.