Jump to content

AQ145 forgassere, Solex bytte til Weber

Bodehode

Recommended Posts

Et lite tips, coil.. den blir ofte glemt, det er gnist og den ser ok ut på utsiden, men den kan forsatt være dårlig, dårlig gnist under belastning, det ser du ikke, dårlig gnist når den blir varm, invendig overslag +++

kjøp en slik, Uteffekten er hele 36000 V ved 1000 rpm, 12 V inngangsspenning og 20 °C.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tenningsdeler/Coil/Hoyeffektcoil-53403/

Har satt på slike på to "problem" Penta V8, den ene var på veksted flere ganger fordi den gikk dårlig, denne ble det byttet forgasser på ++++ men gikk like dårlig,stoppet på tomgang når den var varm osv. og verkstedet og eier gav opp.

Byttet til denne coilen og motoren har aldri gått bedre noen gang, den andre V8 Pentaen hadde problemer med at pluggene grodde igjen (mulig olje inn i forbenningkammer), etter bytte så har det ikke vært et problem og motoren går nye bedre.

Coilen blir ofte ikke sett på som problemet, men en frisk coil kan gjøre underverker, ikke koster de mange kronene (199,-) heller.

Uansett om coilen din er dårlig eller ikke så hadde jeg prøvd Biltema coilen, den gir 36000 volt på tomgang, har du en frisk olje-coil så gir den max halvparten, det vil gjøre en forskjell.

Mye bra info her. Jeg tenker å gjøre det samme med min AQ140. Jeg ser at Redline tilbyr kun 38DGES og at Misab tilbyr en 32/36DGEV med større dyser i tillegg. Jeg har spurt om Redline kan levere den samme pakken og hvorfor de ikke har et 32/36-kit.

Det jeg tenker på er at 32/36 kanskje er "snillere" med lite pådrag. Noe som gjør sakte gang, manøvrering i havn/smalt farvann enklere. 38 vil nok ha mer "trykk" i aksen og høyere potensial for toppeffekt, men på motorer på 125-150 hk så tror/håper jeg at 32/36 funker fint.

Dysing av Misab kan være for å gjøre 2 ting: sikre toppeffekt/akselerasjon med en relativt "liten" gasser OG for å feite opp blandingen litt for å hindre bank/brenning av stempler.

Hvis jeg husker rett så ble 32/36en brukt på Ford Granada så den burde være ganske grei å få tak i brukt. I tillegg ser det ut som den er en del billigere enn 38en...

Blir spennende å høre hva Redline sier...

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Å få tak i en 32/36 er lett, ligger en på finn.no for under en båtlapp, men Misab tar 2990SEK for innsuget. Mens innsug, luftfilter, forgasser, pakninger og alt du trenger for montering koster knappe 2500kr + moms og frakt på ebay...

Selv har jeg kjøpt inn trykkmåler for bensinpumpen og coilen som er anbefalt tidligere i tråden. Skal en tur på VP butikken å hente ny kondensator og stift!

Har ikke forkastet ny forgasserteorien, men må sjekke litt rundt tenningen... Veldig glad for råd og tips fra dere :-)

Kommer med oppdatering snart :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

• 3 måneder senere...

Oppdatering:

Ny coil, stift og platina montert.

Justert stiftåpning 0,4

Ikke sjekket tenning.

Forgassere har vært av og plukket i atomer.

Nye rør og filter fra tank til bensinpumpe.

Prøvestart i hagen, maskinen tente med en gang. Fikk ikke testet mer siden det ble litt sent i går...

som en tidligere i tråden nevnte: Du SKAL skifte kondensator med nye stifter. for oss som er så opp i årene at vi skrudde slikt på bilmotorer så er dette et MUST. kondensator slites MINST like fort som stiftene, og en dårlig kondensator gir dårlig gnist og sliter stiftene. Liten vits i nye stifter om ikke kondensator byttes....

En liten ubetydelig del som mange glemmer. men den er VIKTIG, og bør være av orginal kvalitet. husker at i gamle dager varte ikke Billig-kondensatorer lenge.....

Jeg bestilte stift og kondensator hos min lokale VP-pusher, coilen ble en Biltema høyeffektscoil.

:-)

Har kun justert stiftåpningen, selve tenningen burde jo være rett, jeg har jo ikke fiklet med den... skal kontrollere det når jeg får tak i et stroblys.

Tettet rundt akspumpene med blå silikon, motstandsdyktig mot bensin, det ble voldsom sprut i de nå :-)

Gleder meg til testkjøring :-)

som en tidligere i tråden nevnte: Du SKAL skifte kondensator med nye stifter. for oss som er så opp i årene at vi skrudde slikt på bilmotorer så er dette et MUST. kondensator slites MINST like fort som stiftene, og en dårlig kondensator gir dårlig gnist og sliter stiftene...

Det er ikke min erfaring. Min gamle Amason har hatt samme kondensator i sikkert 25 år nå. Kondensator er litt sånn enten eller, virker/virker ikke. Den kan like godt ryke etter to uker som 20 år. Så skift om du er usikker, men veldig nødvendig er det nå ikke....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Motoren går mye jevnere på tommgang,toppturtallet er det samme som med solexene.vi var to voksne tunge menn i båten når vi testet ,båten gikk rett i plan og jeg kunne dra av til 3000omdr for å holde planingsfart,med solexene var turtallet 3200. Tenningsbanken var borte og det var heller ikke ettertenning når jeg stoppet motoren.Og for ikke å glemme kallstarten ingen pumping med gassen,bare å vri på nøkkelen starter med en gang.

Redigert av emmis (see edit history)
  • 2 uker senere...

Jada, men dette er likevel en billigmulighet for de som måtte ønske det. Brukt weber forgasser er ganske vanlig å finne for en 500-lapp, så da er man i havn til under halv pris av det settet. :smiley: Siden det settet ser ut til å være til bil, så vil jeg tro at gasswirefeste må lages til uansett. Jeg fant også mine enda litt billigere (tilsammen 67 dollar inkl. usa-frakt), og webere går også an å finne billigere. Fant en man kan få for 25 dollar hvis man er heldig:

http://www.ebay.com/itm/Weber-32-36-DGV-Carburetor-used-32-36-Weber-Carb-off-1979-datson-2000cc-pick-up-/281335395368?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4180e57428&vxp=mtr

Komplette kit med Weber/manifoil/gnistfanger/wirefeste kommer med jevne mellomrom på ebay.

Samme selger og noenlunde pris. Så hvis du venter litt dukker det opp igjen...

Men hvis du skal plukke deler rundt omkring og kjøpe brukt forgasser bør du sjekke ut litt om dysing.

misab.se har i sin monteringsmanual oppgitt dysestørrelse de leverer til sitt 32/36 kit

Et annet oppsett enn det som er annonsert på ebay... men som nevnt tidligere i denne tråden fungerte ebay gasserne bra :-)

Nå er tenning justert med http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Tenningsinnstillingslampe-151355/

Justerte ut blandingskruen til 1 1/4 (VP spec 3/4) (motor sluttet å øke på tomgang ved ca 1 1/2)

Justerte ned tomgang.

Ved oppstart, 2-3 pump med akspumpene, gass med litt pådrag, motor fyrer igang på andre forsøk :-)

Litt vanskelig å holde 1500-2000 rpm (motor dør ut ved lavere turtall) i begynnelsen.

Motor sviver fint, men må justere tomgang til 1000-1100 rpm, Det tar litt tid før den blir varm...

Ved stopp virker det som om den ettertenner litt, usikker på hvorfor...

Men generelt fornøyd, har bare hatt en liten prøvetur på havet, ser ut til at det blir PAI44 i år også :-)

Takk for hjelp og råd,

PS

Skjer det mer nøler jeg ikke med å spørre dere :-)

• 2 uker senere...

Nye problemer...

Skulle ut i godværet med guttungen. Sol, østavind og kaldt i luften...

Lå longside på bryggen men en spillny Yanmarin foran og en bro til flytebrygge bak.

Tenkte å gå ut på spring, men det var mye vind, slik at jeg knøvlet mye...

Resultatet ble at motor bakket på tomgang 1-1,5 time.

Plutselig døde den... og jeg fikk ikke start igjen.

Tenkte at motor var gått sur grunnet at jeg har 3/4 ekstra runde på blandeskruven.

Kjøpte nye tennplugger, nei, det hjalp ikke...

Opp med forgassere full sjekk, OK

Tok en tennplugg å la til gods, svak og gul gnist... dårlig tegn...

Da så jeg det, Biltema høyeffektscoilen var smeltet!

Ut med den nymonterte coilen, inn med gammel Bosch.

Byttet samtidig kabelsko, det så ut som det bare var halvparten av kordelene igjen og litt misfarve på isolasjonen.

Justerte ned blandeskruven til 1 tørn ut og justerte opp tomgangskruven.

Vrooomm her fyrte maskinen i gang!!!!!

Hvordan kunne dette skje?

Redigert av Bodehode (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...