Jump to content

AQ145 forgassere, Solex bytte til Weber


Bodehode

Recommended Posts

Nye problemer...

Skulle ut i godværet med guttungen. Sol, østavind og kaldt i luften...

Lå longside på bryggen men en spillny Yanmarin foran og en bro til flytebrygge bak.

Tenkte å gå ut på spring, men det var mye vind, slik at jeg knøvlet mye...

Resultatet ble at motor bakket på tomgang 1-1,5 time.

Plutselig døde den... og jeg fikk ikke start igjen.

Tenkte at motor var gått sur grunnet at jeg har 3/4 ekstra runde på blandeskruven.

Kjøpte nye tennplugger, nei, det hjalp ikke...

Opp med forgassere full sjekk, OK

Tok en tennplugg å la til gods, svak og gul gnist... dårlig tegn...

Da så jeg det, Biltema høyeffektscoilen var smeltet!

Ut med den nymonterte coilen, inn med gammel Bosch.

Byttet samtidig kabelsko, det så ut som det bare var halvparten av kordelene igjen og litt misfarve på isolasjonen.

Justerte ned blandeskruven til 1 tørn ut og justerte opp tomgangskruven.

Vrooomm her fyrte maskinen i gang!!!!!

 

Hvordan kunne dette skje?

Har nylig montert same coil på min AQ140a.

Alt virket fint, men etter en periode med tomgangskjøring, stoppet motoren.

Ikke snakk om at den ville starte.

Kom da på at jeg skulle sjekke stiften og oppdaget at det ikke var åpning.

Justerte til riktig åkning og motoren startet greit.

Gikk veldig greit på marsfart, men etter en periode med tomgangskjøring skjedde det samme.

Samme årsak, ikke åpning på stift.

Oppdaget da at det hadde vært varmt og "plasttapp" som ligger mot kam, var smeltet.

Her har det vært varmt!

Årsak, vet ikke, men skal til helga sette tilbake gammel coil og montere ny original stift.

KAn årsaken være høyeffekt coil fra BT?

Link to post
Share on other sites

For 30 år siden sa en svenske som drev bilverksted til meg: Køp hva fan du vil på Biltema men inte teningsdelar....

 

Kjøpe senere en kondis til min AQ140 bare for å se og det gikk jo som det måtte. Volvo bildeler fungerer alldeles utmerket.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Samme erfaring her. Den biltemacoilen gav alt for stor effekt og smeltet flere stifter før jeg fant problemet. Jeg monterte en bosch coil med motstand. Da løste problemet seg. Biltema har også en slik, men har mistet trua på coil derfra. I bil er det jo bare å kjøre inn til siden og ringe en kompis. I båten kan slikt bli betraktelig værre, så de ekstra kronene synes jeg absolutt det er verdt!

Link to post
Share on other sites

Har nå en testtur med båten. Jeg har kastet ut høyeffektscoilen fra biltema, og montert tilbake den gamle. Byttet ut plugger,stift og kondensator til orginal VP. Justert opp tenning og alt virker greit så langt. Når jeg tok ut biltema coilen var den smeltet, en plugg var bent i stykker og som tidligere sagt var stiften smeltet. Håper båtsesongen nå er berget og aldrig mer uoriginale tenningsdeler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...