toro Startet 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2005 Ifjor vår stillte jeg et spørsmål omkring en lekkasje i seilbåten(alo mikkel) min. Det viste seg i høst at det var langs den bakerste kjølbolten det kom inn vann(opp i kjølsvinet). Jeg fikk råd den gangen om å slipe en fuge mellom skrog og kjøl. Det har jeg nå gjort, men tipsene om hva jeg skal fylle i den fugen har vært forskjellige fra Sikaflex, epoxyfiller, glassfiber. Det er sikkert bevegelse i overgangen mellom kjøl og skrog, men spørsmålet er om sikaflex er solid nok over tid? Er det noen som har gode råd på fugemasse ? Hilsen Toro Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 I min båt(sonata 7) så er det stappa opp npe sikaflex eller lignende, når jeg skulle slipe bunnen så var jo detta stoffet igjen og det er ikke mye pent. Umulig å få fjernet det!! Hadde nokk brukt noe som det går an å slipe ned. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 Dette er et interessant spørsmål. Personlig ville jeg brukt Sika eller Tec7, men jeg ser også at det kan være hensiktsmessig å fylle med glassfibersparkel, for så å overflatebehandle med TopCoat. Tec7 må tørke godt før en prøver å male over, hvis ikke det får tørke, vil det som blir lagt over ta ubegripelig lang tid før det erder. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 Ifjor vår stillte jeg et spørsmål omkring en lekkasje i seilbåten(alo mikkel) min. Det viste seg i høst at det var langs den bakerste kjølbolten det kom inn vann(opp i kjølsvinet). Jeg fikk råd den gangen om å slipe en fuge mellom skrog og kjøl. Det har jeg nå gjort, men tipsene om hva jeg skal fylle i den fugen har vært forskjellige fra Sikaflex, epoxyfiller, glassfiber. Det er sikkert bevegelse i overgangen mellom kjøl og skrog, men spørsmålet er om sikaflex er solid nok over tid? Er det noen som har gode råd på fugemasse ? Hilsen Toro <{POST_SNAPBACK}> Hvis det er bevegelse så er det logisk 2 alternativer: 1 - det du bruker fester sterk nok at det kan stoppe bevegelsen 2 - det du bruker er elastisk nok at det kan følge bevegelsen Jeg har ikke noe tro på -1- slik du beskriver situasjonen, derfor velg en elastisk fugemasse og ikke epoxyfiller eller glassfiber. Men det kan ikke utelukkes at jeg har misforstått noe.... Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 Casko har et produkt som heter marin teknik som er beregnet til bruk under vallinja og er etter min erfaring meget bra.veldig elastisk og blir ikke hardt. fåes som patron, koster ca 115 kr for en paton. Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 Tror nok Sika vil fungere best her, men husk å bruke den som er for bruk under vannlinjen. Jeg gjorde samme jobben for et år siden og brukte Sika som så langt fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Båtbygger`n Svart 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 Hei så spørsmålet ditt angående lekasje langs overgangen kjøl skrog. Jeg jobber med disse tingene til daglig og det høres ut for meg som, kjølen din har vært utsatt for en ytre påvirkning, har du vært på land?? du kan sikkert få dette tett midlertidig med ett eller annet stoff. men jeg tror nokk desverre at eneste gode permanente løsning er å ta ned kjølen, slipe rent og lime den opp igjen med sikaflex. eller at du bruker en sånn polyester masse som brukes på nye båter idag. uansett hvis du prøver å tett dette midlertidig må du bruke noe som er bevegelig. men en kjøl med bevegelse er ikke bra det sliter noe vannvittig på skroget. dessuten hvis du har vært nedi med kjølen, og den har begynt å bevege seg så få sjekket om du har andre skader. for all del ikke seil med det. en grunnstøting gir en vannvittig belastning bak på kjølen og i skroget i bakkant på kjølen fordi det er her energien fra samenstøtet skal ut i skroget. uansett lykke til Båtbyger`n Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 få sjekket om du har andre skader. for all del ikke seil med det. en grunnstøting gir en vannvittig belastning bak på kjølen og i skroget i bakkant på kjølen fordi det er her energien fra samenstøtet skal ut i skroget. Skaden kan dessuten være et utmerket miljø for korrosjon (spenning-, tildekking- etc. type korrosjon). Noen av disse formene kan utvikle seg meget hurtig hvis de trigger av. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Det er ganske vanlig med en liten lekkasje ved aktre kjølbolt på AM26. Jeg vet ikke riktig hvorfor, men jeg mistenker at det har med dårlig presisjon i støping av kjølen å gjøre og kanskje kombinert med at stilken kjølen sitter på er ganske smal helt akterut. Kjølen din er satt i limsparkel som er herdet til steinhard for lenge siden. Det du skal gjøre er å teite kjølboltene så mye du kan. Jeg brukte hjulverktøy fra en traktor. Du skal bruke et stoff som holder seg elastisk i fugen du har slipt, Sikaflex 291 er ypperlig til slik bruk. Vent en uke før du maler over etter at du har lagt fugen. AM26 har høy kjølprosent, 1225 kg kjøl mot 2500 kg totalvekt sammen med en slags Scheelkjøl med mye vekt langt nede så det blir aldri en helt stum forbindelse. Det vil alltid være litt fleksing i festet så du vil ikke få det tett om du bruker glassfibersparkel eller lignende. Slik denne lille fine båten er konstruert med en markert stilk med omtrent vertikale sider som kjølen sitter på er den ganske robust og det skal gå fort dersom den tar skade av en grunnstøting. Alf Ortang sparte heller ikke på materialene når han bygde den. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
opus Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Beklager at ikke svar til deg Alo mikkel,krapyl hørtes forresten erfaren ut. Mitt spm : Hva skal man bruke til feste av blykjøl til glassfiberskrog/gelcoat ? Kjølen er bredest,25-35cm øverst ved festet mot skroget,så skråner den inn til ca 10-15 cm i bunn.Denne båten er også en 26foter,og kjølen har aldri vært festet. Hørt epoxiblanding type West system, litt tykk blanding/viscositet. Er det ikke best,satse på feste som fanden,slik ikke blir noe fleksing. I denne tråden nevnes sikaflex, limsparkel osv (Forstår at dette tilfellet blir anderledes, idet jeg har stor limflate og praktisk talt allerede har kjølen av.) Hilsen Opus Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Blykjøl mot skrog? Jeg ville også i dette tilfelle gått for limsparkel. Billig og like bra som alt dette lurium/reparerium som finnes å få kjøpt. Rengjør kjøl og annleggsflate i skroget godt. Legg et lag limsparkel på kjølen, tykt nok til å jevne ut ujavnheter. Slik får du størst mulig annleggsflate etter at sparkelen har herdet. 2% herder/initiator i limsparkelen. Dra til kjølboltene så det svartner. Når sparkelen har herdet, bruk en vinkelsliper med kappeskive og slip en 2-3 mm dyp fuge i overgangen skrog/kjøl. Fyll fugen med Sikaflex 291. Stryk etter med fingeren. Potte tett og holder i 100 år. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Star Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Dette er et interessant spørsmål. Personlig ville jeg brukt Sika eller Tec7, men jeg ser også at det kan være hensiktsmessig å fylle med glassfibersparkel, for så å overflatebehandle med TopCoat. Tec7 må tørke godt før en prøver å male over, hvis ikke det får tørke, vil det som blir lagt over ta ubegripelig lang tid før det erder. Jeg må til å fuge overgangen mellom kjøl og skrog på min Sunwind 31 til våren. Har lest meg litt opp her på forumet og har kommet til at produkter som kan brukes er enten Sikaflex 291 eller Tec7. Er det noen som har erfaringer å dele her: -Er det et av disse produktene som peker seg ut som det mest egnede, eller er de jevnbyrdige? -Hvilket av disse produktene er enklest å jobbe med? -Hvilket produkt herder raskest? Ut fra databladene virker det som 8 mm Tec 7 herder på 72 timer ved 23 grader, mens Sikaflex 291 ser ut til å trenge 96 timer ved samme tykkelse. Mest sannsynlig vil jeg komme til å jobbe i temperaturer som ligger nærmere 10 grader, og da ser det ut til at herdetiden for Sikaflex 291 dobles. Noen som vet om det samme gjelder for Tec7? Sitér dette innlegget Mvh Link to post
MortenK Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Det er ganske vanlig med en liten lekkasje ved aktre kjølbolt på AM26. Jeg vet ikke riktig hvorfor, men jeg mistenker at det har med dårlig presisjon i støping av kjølen å gjøre og kanskje kombinert med at stilken kjølen sitter på er ganske smal helt akterut.Kjølen din er satt i limsparkel som er herdet til steinhard for lenge siden. Det du skal gjøre er å teite kjølboltene så mye du kan. Jeg brukte hjulverktøy fra en traktor. Du skal bruke et stoff som holder seg elastisk i fugen du har slipt, Sikaflex 291 er ypperlig til slik bruk. Vent en uke før du maler over etter at du har lagt fugen. AM26 har høy kjølprosent, 1225 kg kjøl mot 2500 kg totalvekt sammen med en slags Scheelkjøl med mye vekt langt nede så det blir aldri en helt stum forbindelse. Det vil alltid være litt fleksing i festet så du vil ikke få det tett om du bruker glassfibersparkel eller lignende. Slik denne lille fine båten er konstruert med en markert stilk med omtrent vertikale sider som kjølen sitter på er den ganske robust og det skal gå fort dersom den tar skade av en grunnstøting. Alf Ortang sparte heller ikke på materialene når han bygde den. Dette er i tråd med det jeg har gjort på min Accent med godt resultat. Jeg hadde også lekkasje i bakkant av kjølen og fant ut at kjølboltene var løse. Jeg etterstrammet disse. Deretter la jeg på tokomp primer (må ha nok antall strøk) for deretter å legge på sika291 i overgangen mellom skrog og jernkjøl. Ingen rust eller lekkasje etter dette. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.