WESS Startet 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2014 Denne tråden tar for seg et spesifikt problem med Eberspacher D4, samt løsning på problemet.Det begynte med at varmeren startet opp som normalt, for så å kjøre seg ned ganske raskt etter oppstart. I oppstartfasen virket alt normalt helt til varmeren kjørte opp det siste turtallet opp mot maksfart. Da hørte jeg at dieselpumpen begynte å sakke av igjen. Neste gang jeg forsøkte å starte opp kjørte ikke oppstartssekvensen som den skulle. Jeg hørte at viften gikk opp og ned i turtall. Så begynte feilsøkingen : Sitér dette innlegget Link to post
WESS Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Etter å ha lest litt på tråder her på forumet ble jeg ikke så mye klokere - årsaken kunne være hva som helst. Jeg byttet glødeplugg, silen/gitteret rundt glødepluggen , og flammevakt/tempføleren. Ingen av disse byttene hjalp. Etter hvert fikk jeg lånt meg et diagnoseverktøy for å finne ut av dette. Verktøyet ser slik ut, og må kobles til en pc med tilhørende software for å se hva som foregår inne i varmeren: Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Om viften går opp og ned i turtall (ujevnt), kan det være selve viftemotoren som er gåen. Jeg byttet min i fjor vinter, og fikk opplyst fra leverandør at de ikke garanterer mer enn 2000 driftstimer på D4-motorene. Det tilsvarer under tre måneder kontinuerlig drift. Tror den nye også begynner å streike nå, for den går litt ujevnt. Hører den sliter og hikker litt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
WESS Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 (redigert) Jeg fikk kontakt med varmeren og fikk lest ut data. Det som viste seg på diagnosen var at verdien SET TEMP - (som antakeligvis gjenspeiler temperaturen som blir satt på kontrollpanelet) - viste seg å variere opp og ned med opptil 20-30 graders forskjell. Dette medførte igjen at glødepluggen tente og slukket om hverandre og turtallet på viften varierte synkront med dette. På bakgrunn av dette byttet jeg elektronikkboksen i varmere, og problemet var løst . Det viser seg at det var produksjonsfeil på elektronikken i varmerne frem til 2002-2003. Den nye gamle elektronikkboksen ser slik ut : Legg merke til den lille tappen som stikker ut - dette er temperaturføler av den gamle typen Den nye hjernen ser slik ut : Legg merke til at temperaturføleren nå ligger på utsiden, og elektronikkboksen er produsert av "Hella". En ny "hjerne"/elektronikkboks koster ca 3600. Redigert 10.Januar.2014 av WESS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Nyttig info og fin fejlsøgning. Tak fordi du deler! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 (redigert) Hmm.. Kom det helt nye elektronikkbokser etter 2003 (med metalltopp)? Eller kan man ha elektronikkbokser produsert etter 2003 i plast? Finnes det noen annen måte å vite hvilke elektronikkbokser som kan ha produksjonsfeil? Redigert 10.Januar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
WESS Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Så vidt jeg vet er alle boksene til D4 i plast med alu toppdeksel. Det som indikerer at man har den nye boksen, er at den er merket med " hella" som produsent, og at den har temperaturføleren på utsiden av boksen , slik som vist på bildet over.Jeg er ingen ekspert , men har skrudd en del på disse D4'ene de siste årene. Det er igrunn veldig enkle maskiner når man har rotet litt med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 (redigert) Jeg har/hadde en D4 i vår 2008 modell Viknes. Vi hadde en tid registrert at det etterhvert begynte å bli noe ulyd i viftemotoren. OK, inn til service og tilkobling av diagnoseverktøyet. Verkstedet sier på forhånd at viftemotoren pleier å holde 3 - 4 tusen timer. Etter en test kommer det en utskrift, en hel A4 side med detaljer fra varmerens liv i fem år. Utrolig hva den lille elektronikkboksen kan lagre. Det viser seg at vi hadde kjørt varmeren 4275 timer i løpet av ca fem år. Jeg kjøpte ny varmer og av den grunn har jeg en fungerende varmer liggende hvis noen trenger deler. Den gamle varmeren ble åpnet og etter fem år ser den ut som ny. Varmeren har vært kjørt mange timer på lav fart, ikke mye sot i brennkammeret etter alle disse timene. Redigert 11.Januar.2014 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 (redigert) Min Eberspächer Airtronic D5 från 2008 slutade fungera nu i höstas. Startade ok men stannade ganska snart. På EasyStart tiduret kunde man avläsa felkoden och det indikerade 'defekt styrenhet'. Den byttes och sedan går värmaren som den skall. Ser ju ut att vara den 'nya' typen som fallerat. Tillverkad v47/08. Kanske är det samma styrenhet till alla Airtronic-värmare? Verkar ju vara ett kvalitetsproblem i vilket fall som helst, som man glatt låter kunderna betala dyrt! För övrigt så har jag samma erfarenhet som Flid, min värmare går massor av timmar med halv eller låg effekt och har inte haft några sotproblem pga detta. Redigert 11.Januar.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WESS Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 Enig med deg Ebonita. Jeg tror det er litt hysteri rundt dette med å kjøre varmerne på lavere hastighet, så lenge man en gang i blant kjører dem på fullt så de brenner seg rene. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 Støtter denne. Min går vel ca 50 prosent på høy effekt,og resterende på mellom eller lav. Har vel kanskje gått ett par hundre timer siden jeg monterte den for ett års tid siden,og har ikke opplevd noen problemer med den.dette er dog en D5. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Fusebox Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 (redigert) Er det noen av dere som har demontert en D5 ? Jeg skal ta en liten service på vår, med bytte av brenn filten, men får ikke av lokket til brennkammeret. Det er en slange som er koblet til dette, for forbrenningsluft som sitter fast. I servicemanualen står det at den bare skal løftes av, men den sitter dønn fast. Har en annen tråd på dette, men ikke fått noen svar der enda... https://baatplassen.no/i/topic/106233-demontere-eberspacher-d5l-c-faar-ikke-av-lokk-til-brennkammer/ Håper noen kan hjelpe :-) Redigert 11.Januar.2014 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 Slik ser diagnoseutskriften ut. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 (redigert) Siden vi først har en tråd om service på Eberspächer D4, poster jeg dette: Fikk før jul problemer med å starte dieselvarmeren. Prøvde utallige ganger å starte, men hver gang gav den opp og avsluttet før den kom skikkelig i gang. Feilen viste seg å være glødegitteret som var potte tett av sot. For de som ikke har skiftet det før, så gjør man som følger: Først skrur man av luftinnsugslangen. Så åpner man "panseret". Løsne to klips nederst på siden ved innsuget, så løft av toppdekselet. Det går en brun og en hvit ledning ned i en gummikork midt på varmeren. Løft ut gummikorken forsiktig. Under den er glødepluggen. Ledningene er loddet fast i pluggen, så du må bruke et spesialverktøy for å skru den ut. Jeg prøvde å skru den ut med en kløyvd 12-pipe, men sporet var for kort, og det endte med at ledningene kom i klem. Pluggen knakk, så jeg måtte kjøpe ny (kr 1.065,-!!). Kjøper du ny plugg, får du med et spesialverktøy. Under pluggen sitter glødegitteret. Det er ca 1,5 cm langt, og kan være vanskelig å få ut om det har satt seg. Jeg pirket det løst med et lite skrujern og dro det ut med en nebbtang. Etterpå er det bare å sette det nye på plass og skru på igjen glødepluggen. Toppen av glødepluggen: Gammelt og nytt glødegitter: Spesialverktøyet du trenger til å skru ut glødepluggen: Redigert 16.Januar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Jo takk, jeg kjenner til det med at en av ledningene til glødepluggen ryker, selv med spesialverktøyet. Det eksemplaret jeg brukte for å skru ut pluggen med var så slarket at festet glapp og ledningen som skal ut av sporet ble revet av! Det verktøyet ser ut til å være av samme "kvalitet" som unbrakonøkler fra Ikea. Etter det har jeg klemt spesialverktøyet litt sammen slik at det sitter strammere på glødepluggen når den skal skrues inn eller ut. Og den kan sitte ganske fast. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SVARAA Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Mye god beskrivelse om D4 her. Jeg har bare en liten kommentar til det å bytte glödegitteret. Når det gammle gitteret er fjernet, må sporet i godset rundt gitteret renses, så dieselen flyter rundt og fordeler seg jamt gjennom gitteret. Dette for å få maksimal forbrenning. Jeg har nettopp gjort service på min D4.(ny 2007) Problemet begynte med hvit rök i avlöpet, og den startet ikke på förste forsök. Etter å stengt av og på igjen, så startet den og fungerte tillsynelatende bra. Etter litt ettertanke kom jeg til att problemet begynte etter at jeg hadde tanket grön diesel... Pratet med Eberspacher i Trollhätan, og de kjente til problemet med farget diesel og avleiringer i glödegitteret. Först gjorde jeg en egen tank med ren diesel kun for varmeren (ingen farge og ingen raps tilsettninger.) Jeg skiftet gitter (kansje 70 % tett) og rengjorde fordeling-sporet. Sporet var kokkset igjen tvers over for diesel innlöpet.... Nå starter den på förste forsök og ingen hvit rök lenger. Virker også som den regulerer bedre nå når dieselen fordeles jevnt rundt gitteret og forbrenningen er blitt perfekt igjen. Ha en varm og fin båtsesong !!!! Sitér dette innlegget Link to post
luka Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Hei, eg hadde same problemet med min D4, den starta opp og slutta å virka etter ca 10 min. Eg satte ein fagmann på saka, og han fann ut at varmaren fekk for lite volt, målte 1 volt i høve til optimale 12, det fiksa han på finurleg vis, og varmaren har sidan fungert optimalt, godt mogleg det er det same problemet som gjeld for deg. Ellers råda han meg til å la varmaren gå på full guff for å brenna reint, kanskje ikkje optimalt for nattvarme, men då skal du la den brenna for fullt eit kvarter på morgonkvisten, og ellers, før du slår den av. Håpar dette var til hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Enig med deg Ebonita. Jeg tror det er litt hysteri rundt dette med å kjøre varmerne på lavere hastighet, så lenge man en gang i blant kjører dem på fullt så de brenner seg rene. Støtter denne. Min går vel ca 50 prosent på høy effekt,og resterende på mellom eller lav. dette er dog en D5. Enig, klart de kan gå lenge på 1/2 fart. Men før stod det i de gamle manualene at de første 10 og de siste 10 min skulle skulle være på full fart (100%) belastning, for å brenne av soten som blir ved oppstart og ved 1/2 fart kjøring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hansa666 Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 (redigert) Hei. Hadde samme feil som trådstarter i fjor, men på min D5. Leverte den inn til service hvor de skiftet filtre og en eller annen sensor, samt full rens av varmer. Regningen kom på 4500, men da varmeren kom på plass, var feilen fortsatt der :( gikk i 15 min, så gikk den opp og ned.. På måfå koblet jeg ut sensoren som står inne i båten, og da gikk den gjevnt... Skiftet denne, nye 475, alt ok.. Temp Sensoren var eiret på kontaktene, ikke rart den ikke fungerte.. :) Redigert 13.April.2014 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Hei, jeg har tenkt å bytte glødegitter på min D4, men hvordan kan jeg få tak i det verktøyet uten å kjøpe ny glødestift? Ser at den følger med her: http://webshop.nettbaat.no/products/eber-gloedestift-airtronic-d2-d4-12volt men det er jo dumt å måtte kjøpe noe man kanskje ikke trenger? Noen tips? Er dette noe type "standardverktøy" som kan kjøpes på f.eks. biltema eller andre steder? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Hva med å kjøpe en litt lang pipenøkkel (12mm for Eber D2) og lage spor selv med en vinkelsliper? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøbliss Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 God idé. Noen som vet om det er 12mm på D4 også? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
I.M.S. Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 (redigert) Verktøyet finnes hos forhandlere for Eberspächer som originaldel og koster kr 100,- ink mva, og ja, D2/4 har 12 mm 6-kant på glødestift. Husk også maks 8 volt på den keramiske glødestiften dersom du skal teste den separat. Redigert 19.April.2016 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Det er samme servicedeler til D2/D4 bortsett fra brennkammer fikk jeg fortalt av lokalt dieselverksted. Jeg forsøkte å fri tenke litt på styreenheten til min D2. Plukket den fra hverandre å plukket vekk all voks/lim som er omsluttet kretskortet. Det var en grei jobb (sikkert fordi den var så gammel var denne massen temmelig porøs) produsert i 2004. Denne hadde gammeltypen Wherle styreenhet mens den nye Hella skal fungere bedre sier verkstedet. En forskjell er at kabelen på wherle er glatt mens Hella er mere ruglete/flettet. Uansett trenger nå en ny styreenhet. Da jeg loddet over alle kontaktpunkt på kretskortet ble det sannsynligvis for varmt. ? Symptomene min hadde var at pumpen ikke startet å den ble bare stående å sirkulere kaldluft uten å starte. Noen som har styreenhet liggende? ? Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Jeg har en Eber D4 som kun vil gå på full fart. Har sjekket alt av ledninger mellom temp. føleren (visuelt) og varmeren, og alt så ok. Skrur jeg ned stopper den bare. Noen som vet hva dette kan være? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.