Jump to content

Ny 40hk til øien 530, tohatsu, honda eller evinrude e-tec?

musling430

Recommended Posts

Hei, den trofaste yamahen takket for seg idag, så da blir det ut og bruke penger.av diverse grunner står det mellom tohatsu (2t eller 4t)Honda eller evinrude e-tec.noen som har noen innspill/erfaringer å komme med? Båten er en øien 530 som blir brukt mye til fiske året rundt, går anslagsvis 250-300 t i året. Vil ha en drivstoff-gjerrig motor, men samtidig kan jeg ingenting om motorer og vil ha noe driftsikkert.(vet at Yamaha er 'best" og har en forkjærlighet for disse og har bare hatt Yamaha hittil, men de priser seg ut synes jeg)takker for innspill.

Har hatt en yamaha F40, tror den ville passet utmerket. Sterk, drivstoffgjerrig og pålitelig. Men hvis den priser seg ut så... (hjelper jo heller ikke at bruktprisen holder seg om man har tenkt å ha motoren kjempelenge...)

De andre 3 alternativene har jeg ingen egen erfaring med, men et godt tips er alltid å kjøpe fra den mest oppegående og velrennomerte forhandleren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Den mest drivstoff gjerrige er vel Suzuki nå om dagen,men ser at du ikkje har den i tankene,har sjøl Suzuki Df 60a fra 2010 som til nå har rundet ca 250 t uten eit eineste feilslag,er svært stillegående,blir av meg brukt til dorging etter laks og går da gjerne 10-12 timer på så vidt over tommgang ,og har til nå ikkje stoppet ein enda gang. Kvaliteten står ikkje tilbake for noen av dei andre,er vel heller motsatt med tanke på at dei fleste trolling fiskerene i skandinavia sverger til nettopp Suzuki ,og det på grunn av driftsikkerhet og drivstofføkonomi. Har ein kompis som har ein øyen 530 med evinrude ,og han er missfornøgd med den på grunn av motorstøy,i denforstand at han synest den bråker slik at den må stoppes om man skal føre ein samtale ombord mens dær pilkes,i sammenligning er det som bråker mest på min suzuki kjølevannstrålen når den går på tommgang,når man kjører er det selfølgelig noe anderledes men igjenn er 4takt motorene ganske mye stillere........ Men men, om det var meg hadde valget blitt enkelt, og to takt hadde det aldrig blitt uansett..............

En kamerat hadde en slik båt med 40yamaha 4takt.helt fantastisk behagelig og stillegående. Var ingen problem de årene han hadde den,men husker han nevnte at han trodde ikke båten var godkjent for så stor motor. Bør kanskje undersøkes,og tas med i vurderingen ang forsikring. Vet ikke om dette medfører riktighet,og har ikke klart å finne ut av det,men ville bare nevne det.

Ingen motor er "best", alle merker har sine fordeler og ulemper, men som nevnt i tidligere innlegg gå for den motoren som har den beste forhandleren i nærheten.

Du kan gjerne kjøpe en "kjempemotor" og være strålende fornøyd inntil motoren må på service eller repareres

og nærmeste forhandler er 40 mil unna da får du fort en aha opplevelse.

Nei, kjøp lokalt det er mitt råd.

Støtter litt den saken at du bør velge motor/forhandler nær deg, det er vel ikke noen spesielle dårlige motorer på markedet.

Selv har vi 40 hk Yamaha 2008 mod på vår øien 530 ( første typen uten selvlensing), husker ikke helt va d sto på time telleren nå, men det er en plass mellom 650-700.

Ellers er det svært fornuftig og velge 40 istedenfor en mindre motor på de båtene her, kjekt å ha ekstra kraft tilgjengelig selv med last.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Vi har en 25 hk E-tec. 40 hk er også en 2 sylindret motor. Er for så vidt fornøyd med motoren, 3 års intervall på service er veldig OK. Men kjøper nok ikke igjen en 2 sylindret E-tec etter å ha kjørt en god del også med Yamaha 40 hk 4 takt. Er langt mindre støy og vibrasjoner i Yamahaen.

Så bruker du Øien båten mye til fiske som du skriver, ville jeg definitivt gått for en 3 sylindret 4 takter. Om det er Yamaha, Honda, Selva (lik Yamaha) eller Suzuki spiller vel mindre rolle. Suzukien har vært en god del tyngre enn de andre 3 motorene, men mulig de har slanket 40 hesteren noe på siste utgaver. Sjekk også nærhet til seviceverksted.

Rart E-tec'en veier mer enn de fleste 4takterne, eller?suzukien er ca 3' dyrere enn evinruden.

Sikker på at det ikke er forhandler som legger litt ekstra på da? 3-4 år siden kosta evinruden ca 5000 mer en suzukien... som var den desidert billigste motoren foruten om selva. Yamaha, honda, mercury og evinruden lå vel ca likt i pris mener jeg.

musling430, fant ikke igjen prisene fra da jeg handla motor, men fant veiledende pris fra 2008. Begynner å bli vel mange år siden, men har var prisene noenlunde lik i forhold til hverandre som da jeg sjekket for ca 3 år siden.

Evinrude E40 - 61.200 kr

Honda BF40 - 61.560 kr

Mercury F40 EFI - 59.308 kr

Yamaha F40 - 57.481 kr

Suzuki DF 40 - 55.990 kr

Selva Manta 40 - 50.615 kr

var ikke klar over at Tohatsuen hadde såpass beskjedent sylindervolum - ca halvparten av Mercuryen...

Trodde Tohatsu produserte små motorene til Mercury med små forandringer fra egne maskiner, det er blitt meg fortalt har på BP før. Har selv en 2012 modell Mercury som står made in japan på... Men de blir jo tydeligvis ikke produsert over samme lest...

for meg ser det ut til at Merc 40 er samme blokk som 50/60hk som de produserte sammen med Yamaha rundt årtusenskiftet - Yamaha F40 har samme boring/slag men 3 istedetfor 4 syl. Merc/Yamaha ble jo siden uvenner, så det er sikkert noen gamle avtaler som styrer hvem som får produsere/selge hva. En smule forvirende såvidt jeg har skjønt :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tohatsu produserer Merc sine motorer i fra 30 og nedover tror jeg, joda dei gamle gode 2T motorene er forsatt i produksjon ,Suzuki, Yamaha, Mercury, Tohatsu har modeller som blir solgt på div marked rundt om i verden.

Disse motorene blir ikke solgt i EU eller USA pga miljøkrav, men til bruk i områder

i verden med begrensede forhandlernett/verksteder er den gamle gode 2T et naturlig valg.

Ingen bruker en Verado eller en Yamaha SHO i Amasonas jungelen 200 mil i fra nærmeste forhandler, og som i tillegg må benytte en svært dårlig bensin kvalitet, det er dømt til å mislykkes.

Redigert av Verado (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...