Jump to content

Prosjekt: Katamaran m/solplass

pettergutt

Recommended Posts

Jeg går med tanker om å lage en katamaran med et stort soldekk på. For to år siden laget jeg noe lignende, men da mye enklere. Med plasttønner og en altfor liten 4 hester.

Denne gang vil jeg bygge i glassfiber og motorisere farkosten med eksempelvis to ganger 30 hester, og full styring.

I den anledning står jeg litt fast med måten man bygger skrog i glassfiber på. Jeg følger spent med på prosjektet til OK67 for å se hvordan han gjør det.

Men hvor mange lag glassfiber trenger man? Hvilke kvaliteter? Forskjell på epoksy og polyester? Hvor får man kjøpt billig glassfiber i store mengder.

Og ikke minst, hva er en lur konstruksjon på et katamaranskrog, og hvor solid må akterspeilet være for å tukte en 30 hester?

Dette er bare en begynnelse, men jeg kommer til å legge ut bilder på websiden min etterhvert, også av modellen i 1:5 jeg lager for øyeblikket.

Håper noe andre driver å sysler med akkurat det samme som meg:)

Redigert av pettergutt (see edit history)

Dersom du bygger skroget i kryssfiner og dimensjonerer det godt nok er det i utgangspunktet ikke nødvendig med glassfiber i det hele tatt. Men for å unngå fukk i kryssfineren bør du legge minst et lag med glassfiber mettet med Epoxy. Ikke bruk Polyester, det fester ikke så godt til trevirke, dessuten er det ikke vantett. Epoxy fester meget godt til tre og er vantett (så godt som).

Diab har vel en noe begrenset hjemmeside ja, men SPSystems har en bra side, der finner du mye info.

http://www.spsystems.com

Når du kontakter Diab, så m du huske å be om rabatt, det får du sikkert dersom du skal handle litt større kvantum.

For øyeblikket ligger båten nedsødd på plena, men det ligger noen få bilder av akterspeilet på min hjemmeside. Men jeg har limt sammen mange lag med 12mm kryssfiner til en skikkelig tykk sak, den skal ta imot det meste. Dessuten har jeg lagt en 12mm plate nesten vannrett mot akterspeilet tvers over det hele og limt fast mot sidene av skroget. Denne fungerer som bunn i motorbrønnen. I tillegg har jeg satt inn avstivere både over og under denne plata ut mot akterspeilet og ned i bunnen (på stringerne) av båten. Akterspeilet mitt takler sikkert 200hk :cool: Har ikke tenkt å sette på så stor motor da men. Liker å ha en solid konstruksjon når jeg skal utpå, jammfør tidligere diskusjoner her på baatplassen anngående laminattykkelse på Polske vindundrer etc. :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...