Jump to content

Evinrude 225hk V6 - Noen med peil?


StigA

Recommended Posts

Bytte av impeller er en relativt enkel operasjon.

Såsant ikke boltene som holder uvhuset er korrodert fast slik at de ikke lar seg løsne uten at de brekker.

Drivakslingen kan også sitte fast i veiva.

 

Ser at motoren har stålpropell og korrosjon på uvhuset.

Hvis boltene aldri har vært løsnet kan de sitte godt.....

Link to post

Bytte av impeller er en relativt enkel operasjon.

Såsant ikke boltene som holder uvhuset er korrodert fast slik at de ikke lar seg løsne uten at de brekker. 

Drivakslingen kan også sitte fast i veiva.

 

Ser at motoren har stålpropell og korrosjon på uvhuset.

Hvis boltene aldri har vært løsnet kan de sitte godt.....

<{POST_SNAPBACK}>

Da får jeg håpe dette går greit.

Skal vel alltids få opp disse boltene. :)

Link to post

brutter`n hadde en 195 White Shark med 225 johnson v6 tror det var ca 97-98 mod.

Motoren var meget bra men hadde en tendens til å gå ujevnt på tomgang når den var kald, noe som utløste endel situasjoner i havna ved manøvrering da farten på tomgang var ganske stor og når motoren da stoppet var det mye sig i båten.

Motoren var inne til service hver vinter.

Den hadde også et ganske stort forbruk av "suppe"

Mvh

Link to post

Ja vil nok tro at denne motorn bruker nok "suppe" uansett. hehe. :)

 

Har vært litt feilsøking på motor. Powerbox er nettopp byttet. Coil er også sett over og byttet.

Funnet ut at det må være impellern som er sliten og må byttes.

 

Håper bare dette er en enkel jobb så båten blir sjøsatt da det blir sesong! :D

 

Min aller første båt så jeg gleder meg stort! :flag:

Link to post
  • 4 uker senere...

Noen som kan gi meg en detaljert beskrivelse av hvordan jeg skifter impeller på denne motoren? Er det en vanskelig operasjon?

 

Ser ut til at jeg må gjøre det selv.....

Jeg er ikke akkurat en mekaniker så hadde vært topp om noen kunne skrive det så detaljert som mulig hvordan jeg gjør det. :)

 

på forhånd takk

Link to post

Enkel beskrivelse: (Gjorde dette nettop på min evin 75.)

 

Lokaliser og løsne giroverførings stag under motorblokk.

Løsne og fjern X antall bolter som holder girhus. Og den lille styrefinnen. det er en bolt-luring under der...

Trekk ned hele sulamitten.

Åpne impellerhus

Trekk av gammel impeller

 

Monter i motsatt rekkefølge.. Husk WD 40!

 

 

Øyvind :cool:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...