StigA Startet 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2005 vurderer å kjøpe meg båt nå. Må byttes impeller på motoren. Noen som har peil på om det er mye jobb å bytte denne? Eventuelt noen i hedmark/oppland som kunne tenkt seg å fikse dette for en liten sum? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 Bytte av impeller er en relativt enkel operasjon. Såsant ikke boltene som holder uvhuset er korrodert fast slik at de ikke lar seg løsne uten at de brekker. Drivakslingen kan også sitte fast i veiva. Ser at motoren har stålpropell og korrosjon på uvhuset. Hvis boltene aldri har vært løsnet kan de sitte godt..... Sitér dette innlegget Link to post
StigA Svart 28.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 Bytte av impeller er en relativt enkel operasjon. Såsant ikke boltene som holder uvhuset er korrodert fast slik at de ikke lar seg løsne uten at de brekker. Drivakslingen kan også sitte fast i veiva. Ser at motoren har stålpropell og korrosjon på uvhuset. Hvis boltene aldri har vært løsnet kan de sitte godt..... <{POST_SNAPBACK}> Da får jeg håpe dette går greit.Skal vel alltids få opp disse boltene. :) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 brutter`n hadde en 195 White Shark med 225 johnson v6 tror det var ca 97-98 mod. Motoren var meget bra men hadde en tendens til å gå ujevnt på tomgang når den var kald, noe som utløste endel situasjoner i havna ved manøvrering da farten på tomgang var ganske stor og når motoren da stoppet var det mye sig i båten. Motoren var inne til service hver vinter. Den hadde også et ganske stort forbruk av "suppe" Mvh Sitér dette innlegget Link to post
StigA Svart 28.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2005 Ja vil nok tro at denne motorn bruker nok "suppe" uansett. hehe. :) Har vært litt feilsøking på motor. Powerbox er nettopp byttet. Coil er også sett over og byttet. Funnet ut at det må være impellern som er sliten og må byttes. Håper bare dette er en enkel jobb så båten blir sjøsatt da det blir sesong! :D Min aller første båt så jeg gleder meg stort! Sitér dette innlegget Link to post
StigA Svart 26.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Begynner å få litt kalde føtter her... har ingen til å fikse motoren min. Er det noen som vet av noe verksted i nærheten av her jeg bor? (Moelv - 20 min. kjøring til hamar,gjøvik,lillehammer) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Har vært litt feilsøking på motor. Powerbox er nettopp byttet. Coil er også sett over og byttet. Funnet ut at det må være impellern som er sliten og må byttes. Hmmm. For meg høres dette ut til å være en litt merkelig konklusjon? Geir Sitér dette innlegget Link to post
StigA Svart 26.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Er vel jeg som vet for lite om motoren.. har fått visst en del etter at jeg skrev dette der..:) Og alt tyder på at det er impeller som må byttes... sliter bare med å få noen til å gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
StigA Svart 26.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Noen som kan gi meg en detaljert beskrivelse av hvordan jeg skifter impeller på denne motoren? Er det en vanskelig operasjon? Ser ut til at jeg må gjøre det selv..... Jeg er ikke akkurat en mekaniker så hadde vært topp om noen kunne skrive det så detaljert som mulig hvordan jeg gjør det. :) på forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Du kan evnt kjøpe deg en verkstedhåndbok for den aktuelle motoren. Jeg er ikke teknisk anlagt, men de gangene jeg har forsøkt har jeg klart å gjennomføre oppskrifter fra verkstedhåndbøker. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Enkel beskrivelse: (Gjorde dette nettop på min evin 75.) Lokaliser og løsne giroverførings stag under motorblokk. Løsne og fjern X antall bolter som holder girhus. Og den lille styrefinnen. det er en bolt-luring under der... Trekk ned hele sulamitten. Åpne impellerhus Trekk av gammel impeller Monter i motsatt rekkefølge.. Husk WD 40! Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.