Jump to content

Evinrude 225hk V6 - Noen med peil?


StigA

Recommended Posts

Bytte av impeller er en relativt enkel operasjon.

Såsant ikke boltene som holder uvhuset er korrodert fast slik at de ikke lar seg løsne uten at de brekker.

Drivakslingen kan også sitte fast i veiva.

 

Ser at motoren har stålpropell og korrosjon på uvhuset.

Hvis boltene aldri har vært løsnet kan de sitte godt.....

Link to post
Share on other sites

Bytte av impeller er en relativt enkel operasjon.

Såsant ikke boltene som holder uvhuset er korrodert fast slik at de ikke lar seg løsne uten at de brekker. 

Drivakslingen kan også sitte fast i veiva.

 

Ser at motoren har stålpropell og korrosjon på uvhuset.

Hvis boltene aldri har vært løsnet kan de sitte godt.....

<{POST_SNAPBACK}>

Da får jeg håpe dette går greit.

Skal vel alltids få opp disse boltene. :)

Link to post
Share on other sites

brutter`n hadde en 195 White Shark med 225 johnson v6 tror det var ca 97-98 mod.

Motoren var meget bra men hadde en tendens til å gå ujevnt på tomgang når den var kald, noe som utløste endel situasjoner i havna ved manøvrering da farten på tomgang var ganske stor og når motoren da stoppet var det mye sig i båten.

Motoren var inne til service hver vinter.

Den hadde også et ganske stort forbruk av "suppe"

Mvh

Link to post
Share on other sites

Ja vil nok tro at denne motorn bruker nok "suppe" uansett. hehe. :)

 

Har vært litt feilsøking på motor. Powerbox er nettopp byttet. Coil er også sett over og byttet.

Funnet ut at det må være impellern som er sliten og må byttes.

 

Håper bare dette er en enkel jobb så båten blir sjøsatt da det blir sesong! :D

 

Min aller første båt så jeg gleder meg stort! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noen som kan gi meg en detaljert beskrivelse av hvordan jeg skifter impeller på denne motoren? Er det en vanskelig operasjon?

 

Ser ut til at jeg må gjøre det selv.....

Jeg er ikke akkurat en mekaniker så hadde vært topp om noen kunne skrive det så detaljert som mulig hvordan jeg gjør det. :)

 

på forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Enkel beskrivelse: (Gjorde dette nettop på min evin 75.)

 

Lokaliser og løsne giroverførings stag under motorblokk.

Løsne og fjern X antall bolter som holder girhus. Og den lille styrefinnen. det er en bolt-luring under der...

Trekk ned hele sulamitten.

Åpne impellerhus

Trekk av gammel impeller

 

Monter i motsatt rekkefølge.. Husk WD 40!

 

 

Øyvind :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...