Jump to content

Shetland 17. mai 2014

arkmarin

Recommended Posts

Vi planlegger som vanlig å delta i 17. mai feiringen på Shetland i år. Hvor mange båter vi blir er litt for tidlig å si, men 10-12 båter forventer jeg tar turen over.

Det er viktig at nordmenn deltar på dette, da jeg tror at om ingen fra Norge deltar vil tradisjonen med kransnedleggelser og seremoni ved minnesmerket i Scalloway, samt blomster på norske krigsgraver i Lerwick med tiden dø ut. De som arrangerer dette i dag, opplever at veldig mange norske deltar, enten de kommer over i egen båt eller med fly.

I tillegg, så går vi selvsagt i tog på formiddagen i Lerwick. Kvelden avsluttes med SupperDance i Lerwick Rådhus.

Del blir det kun seniorer som mannskap om bord i Ark Mari i år. Det betyr at vi starter tidlig fra Trøndelag og har godt med tid, for eventuelt å vente på godt vær for overfarten. Det samme for hjemturen, ingen må hjem for at de må på jobb.

• 2 uker senere...

Vi har vanligvis startet rundt den 12. mai fra Trøndelag, men i år er det på mandag, så jeg tror de fleste av oss starter fredag ettermiddag den 9/5. Vi går for motor, om det blir motvind, Seiler man blir det minst 1,4 gang så lang seilas. Vi regner knapt to døgn fra Ålesund til Lerwick. Det er 256 nm. Vi får krysse fingre for flotte forhold under overfarten.

Vi planlegger å gå til Baltasund nord på Shetland, om vi starter som planlagt fra Norge. Må vi vente på bedre vær før overfarten, er det ikke sikkert vi får tid til dette. Om vi får mange dager der borte, kan benytte noen av de til kystseilas langs østkysten av Shetland. I Baltasond vil vi bl.a. besøke et lite, men eksklusivt ølbryggeri. Deretter blir det et par havner til før vi ankommer Lerwick. Det reduserer også distansen for overfarten fra Runde.

Redigert av arkmarin (see edit history)
  • 4 uker senere...

tiden flyr og snart blir det tur. Ark Marin: så i en annen post her at du hadde en mulitplexer for nmea 0183 til salgs? Er i gang med sammenkobling av gps, vhf, autopilot og kartplotter. har i dag en easy-ais mottaker som kanskje bli byttet i mottaker og sender. Vurderer også epirb. Hva mener du? både ais-mottaker og sender eller epirb. Eller begge deler? Hva mener du om overlevningsdrakter? vi har 2, men burde vel hatt til hele mannskapet(3)? Forøvrig kan vi godt bli med til baltsound, dersom vær og tid tillater det. Ølbryggeri er alltid velkommen:)

• 5 uker senere...

tiden flyr og snart blir det tur. Ark Marin: så i en annen post her at du hadde en mulitplexer for nmea 0183 til salgs?.

Hva mener du? både ais-mottaker og sender eller epirb. Eller begge deler?

Hva mener du om overlevningsdrakter? vi har 2, men burde vel hatt til hele mannskapet(3)?

Multiplexeren er dessverre solgt.

Både AIS transponder og EPIRB vil jeg anbefale.

Det er å få kjøpt "engangsdrakter" her til knapt kr 200.

Pr i dag ser det ut for at vi blir 6 båter fra Trøndelag, som seiler over. En av båtene kommer fra USA, slik at Shetland blir en stopp på turen hjem til Norge for de. Jeg håper at det også i år kommer båter fra Møre og Romsdal. Molde er som regel representert hvert år. Har håp om båter fra Vestlandet seiler over, for å delta i markeringen av dagen. Ålesund og Måløy burde også vært representer.

Jeg har hatt som mål å gjøre dette, men har ikke kommet i gang med forberedelsene så det ser ikke lyst ut. Jeg er også ganske fersk, har hatt båten i under et år, og vurderer å ta det til neste år da det kommer litt brått på (som alt annet). Har alt jeg trenger av utstyr, og en god båt for denne typen seilas. Har jo det jeg trenger av seil og livbåt og slikt.

Redigert av superman (see edit history)

Supermann, du har en båt , som klarer overfarten meget bra. Meldes det akseptable værforhold, så vil det bli en behagelig overfart. Vanligvis har vi ikke hatt problemer med været, untatt det året ingen trønderbåter seilte over pga dårlig værvarsel. Jeg håper at dere forbereder dere på å seile over, og lar værmeldingen bestemme, om dere skal kaste loss eller ikke. Terskelen for å legge utpå er altid størst første gang man skal krysse Nordsjøen.

For egen del er vindretning like viktig som vindstyrke. Meldes det vind som gir lens eller slør, går vi om det meldes stiv kuling. Har også gått ut i sterk kuling under slike forhold. Meldes det liten kuling, rett i mot har jeg mindre lyst å legge utpå, da det gir en ubehagelig humpete overfart med en del sjø på dekk. Frisk brisk rett i mot kan også bli litt humpete, men vi går tross det.

Da jeg ble pensjonist sa jeg, jeg skal aldri mer seile med vinden framom tvers, jeg har da tid til å vente til vinden dreier. I år er det bare pensjonister som mannskap ombord. Vi starter tidlig og har tid til å vente på god værmelding. Det samme gjelder returen, ingen må hjem på jobb, så vi kan vente.

arkmarin, takk for svar. Båten i seg selv er jeg ikke redd for, det er vel helst det at jeg er avhengig av et mannskap som har tatt turen før. Nå har JGH nesten meldt sin interesse (selv om betingelsen er at han må selge båten, noe som vil gjøre seilbåtlivet fattigere for oss andre), og det kan jo være flere som har lyst til å bli med. Har 240 liters dieseltank + kanner, så skulle det ikke være forhold til å seile så kan en nok gå hele turen for motor. Det er jo ikke så veldig langt fra Bergen, i grunn. Jeg er derimot nødt til å sjekke litt med hvordan det kan passe for jobb og slikt. Det vil jo gå bort en del dager på dette her.

Det er en slik tur du beskriver, arkmarin, jeg ønsker meg! Det er jo fantastisk å kunne seile og oppleve Shetland. Bare 34 år til jeg kan gå av med pensjon, og det er viktig å ha noe å glede seg til :-)

Hvor mange mannskap bør en minimum ha for en slik overfart? I mitt enkle hode har jeg tenkt et minimum av tre personer, slik at en kan ha overlappende vakter (alltid to på vakt, en i køyen)?

For en del år siden ble det jo arrangert felleskrysninger for motorbåter, jeg tror det var fra Møre. Har det vært noen motorbåter over til 17.mai de siste årene?

Konvoien med motorbåter gikk fra Måløy. Det er ikke ofte vi møter norske motorbåter på Shetland. Jeg var med en kamerat i motorbåt et år. Vi hadde ingen problemer, brukte 18 timer på overfarten fra Måløy den gang. Etter turen skrev jeg en beretning om turen som kom på trykk i Båtmagasinet. Året etter møtte vi noen fra Østfold som var over i ei 23 fots snekke! Det var far, mor og datter, på ca 12 år, og en venn av familien. De hadde med en enkel oppblåsbar plastjolle (badebåt), som redningsflåte. Jeg undret meg på hvordan du kunne ha funnet på å ta turen over, da jeg mente at det var uforsvarlig det de hadde gjort. Det var en artikkel i Båtmagasinet, som hadde gitt de ideen, fortalte båteieren. Det ga meg meget dårlig samvittighet. Jeg ba de sende meg et postkort, når de var hjemme igjen, men jeg fikk aldri det postkortet. Jeg leste heller ikke om noen som var savnet, så jeg tror de kom hjem igjen.

Min ide med artikkelen var å åpne øynene på motorbåtfolk, at de har fartøy de kan gå over til Shetland med, under forutsetning av at de har nødvendig utstyr om bord, og går over på gunstig værmelding. De bruker så kort tid på overfarten at de går over på meget sikre varsel. Vi seilere, som bruker opp mot to døgn, kan oppleve at været endres litt i forhold til varselet, mens vi er underveis.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...