Jump to content

Shetland 17. mai 2014

arkmarin

Recommended Posts

Dette er en flott og viktig tradisjon som jeg gjerne skulle tatt del i. Men dessverre passer det ikke i år for meg. Kanskje neste år...

Det er så sant, det du skriver. Den dagen ingen norske kommer over og deltar i 17. mai tog, minneseremoni med kransnedleggelse i Scalloway, blomsternedleggelse på norsk krigsgraver, SupperDance i Rådhushallen i Lerwick om kvelden, så blir det slutt på dette. Vi som er født etter krigen er nær de som opplevde og deltok i krigen. Vi har fått fortalt om mange krigsopplevelser, fra de som deltok. Generasjonene etter oss vil ha et mer distansert forhold til det som skjedde i tiden 1940-1945, om ikke vi kan få formidlet hvor viktig det var, den innsats som ble utført av bl.a. norske fiskere og sjølfolk.

Synd jeg bare har en snekke, og holder til innerst i Oslofjorden, for dette er noe jeg godt kunne tenkt meg å prøvd! Men aldri alene, slik det nevnes i #22. En slik felleskrysning som nevnt i innlegget ville nok vært adskillig tryggere! Men med en marsjfart på 5 knop ville jeg nok dannet baktroppen...Ville vel tatt nærmere 40 timer? Og behov for større dieseltank enn nå... :smiley: Kunne kanskje, om noen år, med mer erfaring innabords, leid en litt større båt i Bergen og satt over... Fristende tanke...

Redigert av Pequod (see edit history)

Pequod, siden de færreste reiser alene over så er det jo muligheter for å være mannskap. Både i motorbåt og i seilbåt, ser det ut for :-) Shetland er den store drømmen for meg, og jeg har fire dobbeltlugarer i min båt. Når vi tar opp igjen denne tråden igjen til neste år så skal jeg være klar, og da er det rom for deg og.

Pequod, siden de færreste reiser alene over så er det jo muligheter for å være mannskap. Både i motorbåt og i seilbåt, ser det ut for :-) Shetland er den store drømmen for meg, og jeg har fire dobbeltlugarer i min båt. Når vi tar opp igjen denne tråden igjen til neste år så skal jeg være klar, og da er det rom for deg og.

Noterer det bak øret! :thumbsup: Født som jeg er i Narvik har jeg jo fått krigshistorien inn med morsmelka, og er fortsatt veldig interessert i andre verdenskrig, spesielt det som skjedde under okkupasjonen.Hjemme var hyllene fulle av bøker, og boka om Shetlands-Larsen leste jeg før jeg var blitt tenåring. Så en slik turopplevelse har jeg absolutt lyst på!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...