Jump to content

Shetland 17. mai 2014

arkmarin

Recommended Posts

Dette er en flott og viktig tradisjon som jeg gjerne skulle tatt del i. Men dessverre passer det ikke i år for meg. Kanskje neste år...

Det er så sant, det du skriver. Den dagen ingen norske kommer over og deltar i 17. mai tog, minneseremoni med kransnedleggelse i Scalloway, blomsternedleggelse på norsk krigsgraver, SupperDance i Rådhushallen i Lerwick om kvelden, så blir det slutt på dette. Vi som er født etter krigen er nær de som opplevde og deltok i krigen. Vi har fått fortalt om mange krigsopplevelser, fra de som deltok. Generasjonene etter oss vil ha et mer distansert forhold til det som skjedde i tiden 1940-1945, om ikke vi kan få formidlet hvor viktig det var, den innsats som ble utført av bl.a. norske fiskere og sjølfolk.

Synd jeg bare har en snekke, og holder til innerst i Oslofjorden, for dette er noe jeg godt kunne tenkt meg å prøvd! Men aldri alene, slik det nevnes i #22. En slik felleskrysning som nevnt i innlegget ville nok vært adskillig tryggere! Men med en marsjfart på 5 knop ville jeg nok dannet baktroppen...Ville vel tatt nærmere 40 timer? Og behov for større dieseltank enn nå... :smiley: Kunne kanskje, om noen år, med mer erfaring innabords, leid en litt større båt i Bergen og satt over... Fristende tanke...

Redigert av Pequod (see edit history)

Pequod, siden de færreste reiser alene over så er det jo muligheter for å være mannskap. Både i motorbåt og i seilbåt, ser det ut for :-) Shetland er den store drømmen for meg, og jeg har fire dobbeltlugarer i min båt. Når vi tar opp igjen denne tråden igjen til neste år så skal jeg være klar, og da er det rom for deg og.

Pequod, siden de færreste reiser alene over så er det jo muligheter for å være mannskap. Både i motorbåt og i seilbåt, ser det ut for :-) Shetland er den store drømmen for meg, og jeg har fire dobbeltlugarer i min båt. Når vi tar opp igjen denne tråden igjen til neste år så skal jeg være klar, og da er det rom for deg og.

Noterer det bak øret! :thumbsup: Født som jeg er i Narvik har jeg jo fått krigshistorien inn med morsmelka, og er fortsatt veldig interessert i andre verdenskrig, spesielt det som skjedde under okkupasjonen.Hjemme var hyllene fulle av bøker, og boka om Shetlands-Larsen leste jeg før jeg var blitt tenåring. Så en slik turopplevelse har jeg absolutt lyst på!

hei folkens,vi reiser frå Tjørvåg torsdag 15 kl 1600,vi er en gjeng i en 80 fots skøyte,Jacob Jenssen. som regner med å være i Lerwick i kveldinga 16.retur 18. mai

sater på å være med på det meste...

hei folkens,vi reiser frå Tjørvåg torsdag 15 kl 1600,vi er en gjeng i en 80 fots skøyte,Jacob Jenssen. som regner med å være i Lerwick i kveldinga 16.retur 18. mai

sater på å være med på det meste...

Kjempebra. Tidligere har Heland vært over med hyggelige sunnmøringer. Det er trivelig at vi blir mange som deltar.

Ark Mari starter fra Levanger på formiddagen den 8. Mai. Vi vil ta det med ro ned til Ålesund. Trønderbåtene vil gå til Baltasund og vi samles der den 13. Vi skal bl.a. besøke på ølbryggeriet der. Et museumsbesøk er også planlagt, før vi kurser sørover langs østkysten av Shetland. Det er anledning for flere å delta på dette.

bilde

Min Omega 36 er meget tørr, og vi seiler på havet uten den minste lekkasje, med ett unntak. Skylight over salongbordet har en elendig løsning, som funker dårlig på havet, men jeg vet hva som må gjøres. Her ser dere resultatet, det er tapet plast over skylighten, så nå kommer det ikke en dråpe vann inn.

Det ble friskt ut Trondheimsfjorden. SE vind ga en del sjø. Medstrøm ga oss SOG 8-9 knop. Sol, men kaldt. Vi lå i natt i gjestehavna i Sivertsvik. Det er den første gjestehavn en kommer til etter å ha rundet Agdenes på vei inn fjorden. Vi gikk videre kl 9.30. Litt mindre vind i dag, laber bris. Sol og og fortsatt kaldt.

Hvordan skal jeg få satt ett nytt strek i kaia, når verdens styggeste flytende hotell ligger på "vår" plass i Lerwick.

bilde

Det var et imponerende stygt bygg! Er det en båt eller et bygg som flyter på en lekter? Det var helt utrolig stygt og bryter med husene ellers i bildet...

Bruk vest!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...