odma78 Startet 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2014 Noen som kan fortelle meg litt om en slik båt, er iferd med å kjøpe en........ Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 (redigert) Ang dieselforbruk så regn med 100-120 l/t i timen på marsjfart i noen og tyve knop eller ca 4-5 l/nm. Holder du deg under skrogfart på 6-7 knop kan du nok regne med ned mot literen pr nm om du går for én motor. Flotte båter er det. Caterpillar på 305 hk eller VP 63p er vel de vanlige motoralternativene. De med VP 63 er mest ettertraktet. Redigert 15.Januar.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vinke Lanke Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Sjøegenskapene får andre svare på, men dieselforbruket vil jeg tro er på nivå med min Princess 380 da skrogene er relativt like. Forbruket på min båt på sommerferie 2013 var 2,3 l pr.nautisk mil og kjøremønstret var ca 50/50 marsjfart (19 kn) og rolig feriefart (7 kn). Jeg har 2xCummins på 306 hk Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Jeg har vel omtrent like tung båt, men mindre motorer. Bruker typisk 28-40 liter i timen i gjennomsnitt. Dvs tanking etter mye aggresiv kjøring i øvre leie. Men man kommer langt i høy fart, så timeandelen i høy fart blir jo lavere en andel nautiske mil. Fairliner er vel ofte litt mer lettdrevet en princess sies det. Finnes en tråd her om en p360 fra vestlandet til oslo. Kun høy fart hele veien. Mener å huske omkring 70 liter i timen der. Med forbehold om hukommelsen- det er flere år siden. Var det ikke medlemmet Goggen som hadde den tråden? Går sikkert an å finne tilbake til den. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Har 2 tørste 63P i min Phantom kjøpt sensommer i fjor. JA, det renner mye suppe gjennom maskinene! Men det beste er å ikke tenke så mye over det å gjøre følgende: 1. Tanking bør gjøres på fredager på vei ut til din favorittplass 2. Helst strålende sol og 25 grader og fly vær 3. Kald pils i kjøleskapet 4. Helst på lønningsdagen!! Gjør du følgende er 10 båtlapper i fuel litt mindre smertefullt for lommeboken ;-) Har ikke fått så mange turer i båten siden handel men en kanonbåt med 63P ! Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Kjempe båt, har hatt min siden sommer og angre ikke et sekund på eg kjøpte den, men som Andresh seie så bruke den litt suppe :-) har ikke målt forbruke på mine 63p, tørr ikke tenke på kor mye den bruker i timen :-) men vel verd det.. Er det den som ligger på finn.no du er i ferd med å kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Får nesten inntrykk av at 63P er spesielt tørste motorer, men de er vel ikke mye verre enn andre med samme effekt, vil jeg tro. Jeg har selv 63P i min T43, og har blitt veldig glad i dem. Robuste og enkle motorer med en deilig dreiemomentkurve. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Princess 36 Riviera Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Alle motorfabrikat og modeller har omtrent samme forbruk ved samme effektuttak. Er bare spørs hvor langt ned man presser spakene;) Er min båt det diskuteres her, så skal holde meg nøytral ellers! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 De er nok ikke noe tørstere enn andre tilsvarende motorer. Det hele kommer an på effektuttaket som trengs for å skyve en gitt båt i en gitt fart med et gitt drivverk. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
UVÆR-II Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Hei Jeg var veldig nærme å kjøpe en slik båt selv, men det ble en Barracuda 1125 EX 2008 samme størrelse og pris som Phantomen men 4 tonn lettere, 11 år nyere og når jeg fyller opp tanken med 500 liter diesel så må jeg ut med ca 5000 kr og eieren av Phantomen må ut med 14000 hvis vi ikke kjører i 6 knop da.. . Har nøyaktig halv parten av motorkraften og topper på 32 knop og marsjer på 25 med 1,7 l p/ nautisk mil. Som maskinist var jeg overbevist om at D6 og drev ble det siste jeg skulle ha, men slik ble det altså ikke, er fornøyd enda. For å unngå å terge på meg eiere av Fairline og Princess så innrømmer jeg at jeg snur meg etter disse båtene enda og lurer på om jeg har gjort det rette når jeg takket nei til en Fairline med 2x Cummins 8,3 liter.... bare lyden av motorene er verd merforbruket.... Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Godt skrevet<br /><br />Men plassmessig og løsningsmessig kan de vel ikke sammelignes. Ei heller i sjøen om man skal igjennom litt grovt vær. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Nils Ivar ble nok styrt av lommeboken,og ikke hjerte:-) Har selv gått og siklet litt på en 37 phantom,men har vel funnet ut at den kansje begynner og bli litt gammelmodig i designet? Syns den som ligger ute til 1,2 er litt overpriset....en blank million er vel kansje mer riktig i dette markedet. Snakket med en mekaniker ang tamd 63l motorer.Han fortalte at det har vært betydelige mer tilfeller av havarier/ revne sylindere på 63l motoren kontra 63p motoren...kansje noe og ha i tankene? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Princess 36 Riviera Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 63L og 63P er de samme motorene med unntak av dieselpumpe, turbo og muligens dyser. 63P går med langt høyere eksostemp og har hatt noe problemer med ventilene på noen årsmodeller, noe L versjonen ikke har. At L versjonen har tilfeller med revene sylyndere har jeg aldri hørt om, men det har i såfall ikke noe med L kontra P å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Jeg vurderte en princess 38 med 63l motorer for en tid tilbake. Da jeg ringte til mekanikkeren jeg pleier og bruke,sa han at jeg skulle være litt forsiktig med de motorene,da de har vært overrepresenter når det gjelder revne sylindere. Jeg stusset litt over dette jeg og,da l motoren i bunn og grunn bare er en nedjustert p motor( annen turbo,ladeluftkjøler,pumpe etc.) Men jeg lytter alltid til den mannen.han er en gammel ringrev i faget,og har vel skrudd på vp siden han var 15 år gammel.spesiellt tamd serien han er god på. Så god at han ofte blir hyret inn av eksempelvis bjordal og Madsen viss det er en motor de ikke får til. Så det han sier er nok tilfelle. Skal spørre han neste gang om grunnen. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
odma78 Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Her var det masse fin info, takker alle for innspill. Stort skritt å gå fra Elwaro 9000 til en fairline 38. Ut fra det jeg kan se må jeg nok sette opp budsjettet på diesel for neste sesong hvis det blir handel. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 To tanker fra min side, etter to år med T43 med 2 x 63P: Det er overraskende hvor lite diesel det går med på lav fart, og det er overraskende trivelig å tusle av gårde på lav fart, så for meg har drivstoffkostnadene blitt lavere enn budsjettert. Ikke kjøp større båt/motorer enn at du har råd til å bruke den som du har lyst til. Jeg har satt av en sum til diesel for sesongen, og utover det tenker jeg ikke på hva det koster å være underveis. Har jeg lyst til å kjøre en ettermiddagstur i plan, så gjør jeg det. Skulle jeg tenkt på hva det kostet der og da, ville mye av gleden blitt borte. Nå skal det sies at det begrenser seg litt av seg selv, siden jeg liker best å gå i lav fart. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Dykker Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Bruker 15 liter i timen (totalt på begge motorer) på 1000 RPM, 8,5 knop. Tamd 63P. Øker jeg til 1400 RPM (10 knop) øker forbruket til 26 liter i timen. Altså 11 liter mer pr time for 1,5 knop ekstra. RPM Fart Forbruk totalt 1000 8,5 15 1400 10 26 2200 20 86 2800 30 156 . Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Tror du nesten halverer forbruket om du går ned 1,5 knop :-) Vi har vel ca samme lengde i vannlinjen vil jeg tro, selv om skrogformen er forskjellig. Jeg ser forbruket i sanntid på motordisplayene (CR motor). Dobbler forbruket på å øke én liten knop fra 6,7 kn (6,5-7 L/T) til 7,7 kn (15-16 L/T). Bølgene båten lager går fra omtrent 20 til 50 cm. Øker jeg en drøy knop til, dobles forbruket enda en gang. Lite å vinne for meg som ikke kommer i plan. Hvordan leser du av forbruket på 63 motorene dine? Installert flow målere på tur/ returdieselen? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Dykker Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Målt over tid på forskjellige turtall og toppede bunkringer. Sammenliknet med en tabell. Stemmer ganske bra med det jeg har erfart, men selvsagt ikke så nøyaktig som man får med en flowmåler. Lurer litt på å innstallere en flowmåler. Finnes det noen rimelige løsninger på dette? . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.