Jump to content

Båtjakten fortsetter: Vurderer Marex 770 Holiday


Kenneth 81

Recommended Posts

Som nevnt i en tidligere tråd (link), så skal jeg flytte fra Longyearbyen og til Oslo. Nå er datoen spikret og jeg vil være på plass 1. april.

Pga. økonomiske omprioriteringer så solgte jeg båten min, og trenger da en "ny" rimeligere båt klar til sesongen starter.

 

Hittil så har jakten pågått på finn.no og det er flere snekker jeg synes ser interesante ut.

Blant annet Saga 27, Årø 28 og Polar 770. Spesiellt Polar'en frister da den er halvplanende og ganske rask med rette motoren. I tillegg så er u-sofaen bak veldig stor og fin.

 

Relativt nylig bestemte jeg meg for å utvide søket og se litt på hva som finnes av cabincruisere som passer til mine behov. (Minst 24-25 fot, komfortabel overnattingsmulighet for minst 2 voksne, bysse med kokeaparat, vask og kjøleskap, separat toalettrom, aksling og ror i stedet for drev, maks pris 150.000, og ikke minst gode sjøegenskaper)

Da dukket dette alternativet opp: Marex 770 Holliday

Jeg synes båten ser veldig fin ut! Overraskende romslig akterkabin, fin salong/kabin forut, brukbart toalett, brukbar bysse, veldig fin førerposisjon og brukbart med plass i "salongen" ute. Eneste minuset jeg kan se er at det ikke er plass til like mange voksne rundt spisebordet ute som i Polar 770, men den er jo til gjengjeld serdeles fin på akkurat det punktet.

Og da kommer jeg endelig til poenget med denne tråden: Er det noen her som har tanker og erfaringer de kan dele om denne båten? :smiley:

Hvordan er sjøegenskapene?

Er den lett å håndtere for en mann?

Hvordan er plassforholdene ombord, fungerer den som en weekend-båt for 4 voksne?

Hvordan er det tekniske om bord, lett å komme til for service og vedlikehold?

Andre ting å tenke på?

 

På forhånd tusen takk for all hjelp! :smiley::thumbsup:

 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Da dukket dette alternativet opp: Marex 770 Holliday

 

 

 

 

Ser veldig bra ut den der !

Jeg har hatt en 85-modell i 7 år tidligere. Om jeg skulle handle båt til 150-200, så ville det blitt en slik en på nytt ! Var superglad i den båten !

Grei i sjøen (kasta litt over kalesje i sidemotvind, bare) men jeg hadde ofte 10-12 m/s når jeg krysset Tønsberg-Moss.

Motoren begynner å bli vrien å få tak i deler til, så sjekk tilstand på denne godt ! Spesielt varmeveksler. Du må på bruktmarkedet om den ryker.

Vi var ofte 4 mann om bord, uten problemer.

Den har høy kvalitet på komponenter fra originalt av.

Liker badeplattformen på den i linken :thumbsup:

 

Kan trygt anbefale båttypen i alle fall ! Jeg har nå arvtakeren, og synes konseptet er genialt !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Tusen takk for tilbakemeldingen! Dette høres jo veldig bra ut! :smiley:

Hva er foresten marsjfart og drivstofforbruk på denne båten?

Litt urovekkende at det begynner å bli vanskelig å få tak i deler til motoren, men det er vel en av de mest driftsikre 80-tallsmotorene i den effektklassen?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Helt enig med Worry II hadde også en i 5 år, TOPP båt. hadde en episode hvor jeg hadde trengt de 16 hestene du har flere av, kom framover i 2-3 knop.

Sjekk motoren.

Ps. har sett en "røslig" kar på 110 kg tre på seg toalettet, men som han sa det går bra tre ganger om dagen.

 

Ps. en bagatell men en varmtvannsbereder, mangler.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Tusen takk for tilbakemeldingene alle sammen. Hyggelig lesing! Også i den andre tråden. :thumbsup:

 

 

 

Helt enig med Worry II hadde også en i 5 år, TOPP båt. hadde en episode hvor jeg hadde trengt de 16 hestene du har flere av, kom framover i 2-3 knop.

Sjekk motoren.

Ps. har sett en "røslig" kar på 110 kg tre på seg toalettet, men som han sa det går bra tre ganger om dagen.

 

Ps. en bagatell men en varmtvannsbereder, mangler.

Jeg er vel omtrent i samme vektklasse så er vant med at toalettrom fort blir trange på båter i den størelsen (Har erfaring fra Bella 650 og Skibsplast 675 HT), men det går om man vil og det er fremdeles helt klart å foretrekke over en "åpen" løsning. :smiley:
Varmtvannstank skal jeg alltids klare å få på plass selv. Det er ikke så alt for dyrt og ser ikke spesielt komplisert ut. :thumbsup:
Veldig morsomt å få tilbakemelding fra noen som har vært med på designprosessen foresten!

 

Joda, det er de mest driftsikre, men det er jo vedlikeholdet som avgjør holdbarheten. En ny motor koster jo mere enn båten..

Jeg hadde den samme maskinen, men med aftercooler (TAMD30). Den brukte mellom 12 og 17 liter i timen.

Ikke regn med mer enn 9 knop i masjfart !

 

Motor er og blir det store spøkelset når man kjøper så gammel båt, så akkurat den problemstillingen tror jeg ikke jeg kommer meg unna uansett hva jeg gjør. 3-fotsyka og budsjettet sørger for det, hehe.

Blir jo helt klart nødt til å prøvekjøre og helst og få med en som er mer motorkyndig en meg når det blir på tide å inspisere ett eksemplar.

Forbruket virker slettes ikke avskrekkende. Det er definitivt fordeler med å gå ned fra marsjfart på 32 knop til marsjfart på 9 knop. :smiley: Jeg har så langt først og fremst vurdert snekker, så jeg har avfunnet meg med og forberedt meg mentalt på atskillig roligere fremgang på sjøen enn det jeg har hatt hittil, så jeg tror ikke det skal bli noe problem! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

 

Forbruket virker slettes ikke avskrekkende. Det er definitivt fordeler med å gå ned fra marsjfart på 32 knop til marsjfart på 9 knop. :smiley: Jeg har så langt først og fremst vurdert snekker, så jeg har avfunnet meg med og forberedt meg mentalt på atskillig roligere fremgang på sjøen enn det jeg har hatt hittil, så jeg tror ikke det skal bli noe problem! :thumbsup:

 

Vi daffer i 5-8 knop hele året.Topp.

Det går flott med lavere hastighet, tar bare litt lengre tid, bare en er mentalt innstilt på det.

Nå blir det ca.4 timer Narvik - Løddingen så du er mentalt forbrett.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ikke minst så har man jo den fordelen at man står mer fritt til å nyte utsikten, snakke med passasjerene på solsengen, koke en skvett kaffe (etc) mens man er på farten! I 30 pluss hører blikket og konsentrasjonen hjemme forover (og på kart/plotter i ny og né). Med Oslofjorden som bestemmelsessted for flyttingen så går jo også behovet for rekkevidde (for ettermiddagsturer) en god del ned kontra Svalbard. :smiley:

 

Jeg må vel innrømme at det jeg nesten gleder meg mest til med å flytte er hverken ny jobb, retur til sivilisasjonen eller bedre kulturliv, men nettopp nye områder og utforske i båt! Og ikke minst: båttur i shorts! Det er det noen år siden sist nå, hehe.

 

En marsjfart som gir tilsvarende Narvik-Lødingen på 4 timer tror jeg at jeg skal leve veldig fint med. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Så jo fin ut den kenneth. Ville ikke vært så veldig redd for selve motoren. Værre og dyrt å skaffe deler til mariniseringa. Hvor tenker du skal ha båtplass da?

 

Forhåpentligvis så holder det i noen år til. Varmeveksler f.eks må det da vel være mulig å få lagd eller tilpasset uorginale deler til?

Jeg har ikke kommet så langt at jeg vet hvor jeg skal ha båten ennå.

Blir boende sentralt i Oslo (Carl Berner) så i umiddelbar nærhet sier pengeboken nei til. Jeg er ikke godt nok kjent i området til å ha gjort meg opp en mening om hvor jeg vil ha båten, men vil helst ikke måtte kjøre mer enn en halv til en time for å komme til båtplassen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Dette er gode båter Kenneth. Har selv en 770 Consul (ikke AC) Min er fra 1988, var brosjyrebåt det året. Det er vel en av de største 25 foterne som finnes.

Marex har altid bygd kvalitet tvers igjenom, så fabrikanten er jeg ikke redd for.

God i sjøen, størrelsen tatt i betraktning, og over hode ikke noe problem og håndtere alene.

 

Som flere sier, se motoren igjen og igjen - den er jo grønn - se det ene bilde, klemmflensen er/ser utrolig rusten ut, har det stått vann opp i kjølen og på klemmflensen?

 

Er du i traktene Moss, og vil prøve båt med samme skrog så si i fra, jeg ligger på vannet, men min har bare 77Hk, helt greit.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Tusen takk for informasjonen og tilbudet Benji, du skal ikke se bort ifra at jeg benytter meg av det når jeg kommer flytter ned i april (eller hvis jeg blir utålmodig og tar meg en langhelg sørpå før den tid) :thumbsup:
Ja, rust på alt som har med motor å gjøre blir jeg automatisk litt skeptisk til. Heldigvis så er det flere båter til salgs. Denne ser faktisk bedre ut (link) , men den har ingen bilder av motoren, noe som automatisk gjør meg litt skeptisk.

 

Jeg må si at av alle båtene jeg har sett på på nettet så langt, så er det Marex'en og Polar 770'en som mest vekker "vil-ha-følelsen" hos meg! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det var slettes ikke ille Draco! :smiley: Det er en pris jeg kan leve lenge med. Er det mulighet for å lagre båten på land der, eller må jeg ha en annen plass å sette den på på vinteren?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Ja. Masse plass på land i samtlige havner i skjebergkilen. Hadde båten på land i havna mi i fjord. Tror jeg betalte 1800 kr for vinterdvalen med opp og ut. Var billig. Men hadde dårlig samvittighet hver dag for at jeg ikke hadde den hjemme. Er en båtlapp mer totalt å ta den hjem. Så betaler gjerne det

Norske båter er best!

Link to post

Ja. Masse plass på land i samtlige havner i skjebergkilen. Hadde båten på land i havna mi i fjord. Tror jeg betalte 1800 kr for vinterdvalen med opp og ut. Var billig. Men hadde dårlig samvittighet hver dag for at jeg ikke hadde den hjemme. Er en båtlapp mer totalt å ta den hjem. Så betaler gjerne det

 

Blir boende i en leilighet, så å ta båten hjem er desverre ikke ett alternativ for meg, men det er veldig oppmuntrende å se at prisene er såpass fornuftige. :smiley:

Dette blir første båten min med strak aksel og ror (forhåpentligvis med baugpropell, men det er det jo ingen garanti for), så vil nok heller ha en bås som er litt stor enn en som er akkurat stor nok. Kjekt å ha litt å gå på. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...