Worry II Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Det pussige er at skroget er lett å få opp i 8-9 knop, men derfra og opp i 10-12 trengs ganske mye ekstra. Da bør du nok opp i 100hk+. men om det er 66 eller 77hk, tror jeg spiller ganske lite rolle på dette skroget. Det er min erfaring, da.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 (redigert) Takk for informasjonen! Slike ting er veldig nyttige for meg å vite nå somjeg er på jakt! Denne Marex 77'en ser jo veldig fin ut. 66hk Yanmar, noen som kjenner til den motoren? Riktignok ett stykke utenfor budsjettet mitt, men verdt å tenke på i det minste. Kan jo hende jeg er flink å prute! Redigert grunnet inkompetanse Redigert 21.Januar.2014 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Møkkalasset Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Det er vitterlig en Yanmar i den. Meget god motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Jeg har ingen anelse hvor den tabben der kom fra Godt å vite. Jeg skal kanskje til Oslo neste uke. Kanskje jeg tar å ser på den om anledningen byr seg. Hva tror dere om prisen? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Møkkalasset Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Gjennomgående penere og mer moderne farger på puter i cockpit enn den forrige du så på. Ser generelt bra ut. Mangler landstrøm, baugpropell, gummibåt/motor o.s.v. Det trekker ned i forhold til den andre. Burde sånn sett nok ikke koste mer enn den andre, men den var til gjengjeld kanskje spesielt rimelig. Vanskelig å si. By det du synes. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Denne Marex 77'en ser jo veldig fin ut. Om det bilde av motorrommet er tatt i 2013, så ser det jo rett så bra ut ! Tillater meg å legge det ut for å høre andres mening om det ser bra ut eller ikke Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Om det bilde av motorrommet er tatt i 2013, så ser det jo rett så bra ut ! Tillater meg å legge det ut for å høre andres mening om det ser bra ut eller ikke Enig, motoren ser jo rett og slett flott ut! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Gjennomgående penere og mer moderne farger på puter i cockpit enn den forrige du så på. Ser generelt bra ut. Mangler landstrøm, baugpropell, gummibåt/motor o.s.v. Det trekker ned i forhold til den andre. Burde sånn sett nok ikke koste mer enn den andre, men den var til gjengjeld kanskje spesielt rimelig. Vanskelig å si. By det du synes. Lykke til! Må innrømme at jeg er enig med deg! Flott og pen båt. Baugpropell håper jeg at jeg kan klarer meg uten, Landstrøm og gummibåt kan ordnes etterhvert. Men prisen er for stiv for meg, men det er jo helt klart verdt å prøve seg. Det værste som kan skje er at jeg må lete videre. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Bør være mulig å få for 150' den der ! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Her er en oversikt over diverse Yanmar-motorer: http://www.yanmar.no/?aid=9051289 Det er vel en 4JH-HTE, som sitter i denne Marex'en? Bildet i annonsen kan jo tyde på at den er tatt godt vare på. Dette er lettstartede, driftsikre, enkle og greie motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Kan vel bare istemme at den motoren ser veldig bra ut. Det er slitesterke motorer, bruker samme blokka på 44 - 55 - 66, og 77 Hk her Yanmar. Den største "svakheten" på de er at blandebendet - mulig det ikke er rett nav - der vann, kommer for å gå inn i eksoslangen. Der er det ett 90 graders bend, og det har en tendens til å tæres i stykker, og som på yanmar, koster noen kroner. Men mener det regnes å holde noen tusen timer, men sjekk om du ser på den. Søker du på forumet her så finner du mye om denne motoren. Jeg har 77 hk og er kjempefornøyd, går som ei klokke. Mener å ha hørt at dette også er en motor som står i mange sjarker rundt om i landet, og det sier vel litt om sliteevnen. Tror det refereres tile n i en artikel her på BP som har over 11 000 timer på nakken. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 (redigert) Det stemmer med hva jeg også kjenner til. Dette eksosbendet er enkelt å få tak i nytt, noe som også er veldig viktig ! Det ser ellers ut som en ok båt, selv om putene ikke er av nyere dato. Disse er kostbare ! I allefall putesettet ute. Hør med roald@marex.no for pris. Vil tippe 25k. Det pleier å være en grunn til at putene er dekket over på bildene.. Redigert 21.Januar.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Takk for informasjonen. Kjent å høre at det er en solid motor Hvordan er reservedeletilgangen ellers på disse motorene? Ja, det er ikke direkte tillitvekkende at ting er tildekket på bildene. På den andre siden så kjøper jeg heller en båt med dårlige puter enn en med sliten motor. I utgangspunktet så er planen å vente med kjøp til jeg er ferdigflyttet, men det frister jo unektelig å fremskynde det litt... Tenke tenke tenke... ikke lett det her! Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Hvordan er reservedeletilgangen ellers på disse motorene? Det er et viktig spørsmål ! Jeg kjenner den ikke godt nok. Noen andre som kan bistå med svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Tror ikk det er vansklig å skaffe deler til disse. På min ble det bendet byttet i 12, og på min forige Yanmar 3qm30 fra 1980, fikk jeg det på to tre dager fra lager, og det var i 2010, altså 30 år etter. Generelt virker det som om det er lett å skaffe Yanmardeler. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Igjen takk for hjelpen, dette forumet er fantastisk! Hvis det er begynner å bli vanskelig å få tak i deler til T(A)MD30 og deletilgangen til Yanmar er god, så ser det virkelig ut som det er en god ide å gå for en båt med Yanmar-motor. Vi holder på å spare til leilighet, så båten som kjøpes til denne sesongen er en båt vi sannsynligvis skal beholde i noen år, dermed så bør det helst bli en båt med en motor som det vil være forholdsvis greit å holde i god stand. Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Snakk om uflaks.. Sendte mail på denne nydelige Marex'en på fredag med noen spørsmål og forespørsel om litt flere bilder. Men båten ble solgt på søndag... Mener det var et kjempekjøp, synd du ikke ble rådet til å kjøpe usett. Var endel på fabrikken fram til 87 da jeg bytta båt. Kunne endel om 77. Mener Marex 77 Holiday, Dogger og Consul er bygd på samme bunn L 768 B 278 Det ble det eksprimert med bredde og lengde for å bedre bæreevnen. Mener det ble laget mange varianter mellom 77 og 280, se denne Marex samleside åpne bilde i nytt vindu og følg linken. Hvor 770 dukket opp ikke peiling er samme lest bredde og lengde varierer i annonsen. Dette var vellykket og er utført på noen. Gangtimer på motoren er ikke alt, men hvordan den er kjørt og Vinterkonservert er viktigere og uten turbo mener jeg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Benji Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Det ble nok laget en del varianter ja. Finnes en 277 consul med drev også. Mener at det ble laget ca 1000 stykker totalt, fordelt på de forskjellige typene. Det med steglister vet nok Worry bra om, mener han hadde montert det. Jeg vurderte å montere flaps, men Marex sa det rett å slett var bortkastet penger, vil ikke tjene mye på det. Jeg marsjer fint 9 knop, og kan vel presse ut en eller to til. Som noen skriver, lett opp til 8 - 9, derfra krever den en del, men er på vannet for hyggen, så for meg greit. Tror ikke det er mange båter i dag med like mye plass på 25 fot, og ikke minst til de prisene man kan få de til. Er du ute etter litt uteplass, så anbefaler jeg deg Consul utgaven, men den er det ike mange av til salgs - 2 stykker siste 2 årene. Kommer du på prøvetur Kenneth, så er du solgt på Marex, bare sånn det er. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Steglistene gjorde båten mye mere stabil i sidesjø, men de måtte nok kombineres med 100hk+ for å få virkning på heving av baugen og skroget i vannet ellers. Jeg ville ikke latt det påvirke valget av båten. Viktigere med motoren :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Ja, det var synd den glapp. Mye utstyr, stor motor, så bra ut og har de steglistene. Hvis prisen på å ettermontere dem er sånn ca fornuftig fremdeles, så kanskje jeg får få det gjort sølv etterhvert Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Steglistene gjorde båten mye mere stabil i sidesjø, men de måtte nok kombineres med 100hk+ for å få virkning på heving av baugen og skroget i vannet ellers. Jeg ville ikke latt det påvirke valget av båten. Viktigere med motoren :-) Jeg ser mer på steglistene som en bonus om de er der. Hvis jeg blir å vurdere å ettermonterte så blir det nok kun hvis jeg synes sjøsprøyten fra baugen blir for irriterende. Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Det ble nok laget en del varianter ja. Finnes en 277 consul med drev også. Mener at det ble laget ca 1000 stykker totalt, fordelt på de forskjellige typene. Det med steglister vet nok Worry bra om, mener han hadde montert det. Jeg vurderte å montere flaps, men Marex sa det rett å slett var bortkastet penger, vil ikke tjene mye på det. Jeg marsjer fint 9 knop, og kan vel presse ut en eller to til. Som noen skriver, lett opp til 8 - 9, derfra krever den en del, men er på vannet for hyggen, så for meg greit. Tror ikke det er mange båter i dag med like mye plass på 25 fot, og ikke minst til de prisene man kan få de til. Er du ute etter litt uteplass, så anbefaler jeg deg Consul utgaven, men den er det ike mange av til salgs - 2 stykker siste 2 årene. Kommer du på prøvetur Kenneth, så er du solgt på Marex, bare sånn det er. Det frister veldig å komme på en prøvetur Det blir nok bare en tur til Oslo før flyttingen i slutten av mars, og det blir neste uke. Timeplanen da er rimelig full, og trenger med det kanskje er litt kort varsel? Vi får kanskje satse på mars. Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 Jeg kom til å tenke på en ting. Sittebenken akter, det blir jo ett "hull" i den der døren til akterkabinen er. Er det ileggsplate og pute for å "tette igjen" og lage hel sofa bake, eller kom dette ikke før på 280'en? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Benji Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 Jeg kom til å tenke på en ting. Sittebenken akter, det blir jo ett "hull" i den der døren til akterkabinen er. Er det ileggsplate og pute for å "tette igjen" og lage hel sofa bake, eller kom dette ikke før på 280'en? HAr ikke sett noen Holliday uten den sitteputa, den hører med, så det blir hel benk. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 Godt å høre Benji! Hvis det ikke var tilfellet så hadde det nok blitt første prosjektet etter båt er kjøpt. Jo mer jeg leser om Holidayen og jo flere bilder jeg ser på, jo sikrere blir jeg på at dette er båten jeg vil ha! Gleder meg som en unge til å få flyttingen unnagjort så jakten kan starte for alvor. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.