Jump to content

Båtjakten fortsetter: Vurderer Marex 770 Holiday


Kenneth 81

Recommended Posts

10.000 er ikke direkte billig, men det er innenfor hva jeg kan tåle. Blir spennende å se hvor jeg ender opp. Blir vel muligens å starte egen tråd om saken når jeg har fått kjøpt båt. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Helt enig worry.

Men du vet jeg ligger på vannet, edda bædda.

 

Tar mann alt i betraktning. Pris - plassutnyttelse i forhold til størrelse - forbruk - sjøegenskaper etc etc, ja tror ikke du kan få mer for pengene.

Og ikke minst at kvaliteten på Marex er god.

Om jeg ikke husker helt feil ble disse båtene solgt som 277 Holliday/Consul fra rundt 1990, da var det satt på baugspyd og standard med badeplattform, og båten var plutselig en 27 foter, men stort sett helt lik innvendig.

Det finnes også en versjon 277 Consul med drev, ble solgt en slik fra din gamle marina i høst Worry.

 

Roger - jo, rett meg om for mye feil nå.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

To fine båter det der Benji!

Gleder meg til jeg kan se og prøve, ikke bare kike på bilda.

Det er utrolig mye fint å velge i i prisklassen rundt 150.000 kr. Det ska bli spennende å se hva jeg ender opp med, men Marex'en er en klar favoritt for øyeblikket! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Nye ting lærer man hver dag på Båtplassen. Hva er egentlig forskjellen på 77 og 770?

 

Roger - jo kan sikkert ta den bedre enn meg, men vil si navnet.

Om du googler marex 77, eller 770 og ser på bildene så finner du små endringer men tror jeg samme skroget.

Har sett ett par båter som har byssa inne i cabin, og noen som har fått åpning i hekken og port ut til plattform, de har også passasjersete.

Muligt at forskjellen på 770, og 77 er skrogfargen, ofwhite 770 og white 77.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

 

Roger - jo kan sikkert ta den bedre enn meg, men vil si navnet.

Om du googler marex 77, eller 770 og ser på bildene så finner du små endringer men tror jeg samme skroget.

Har sett ett par båter som har byssa inne i cabin, og noen som har fått åpning i hekken og port ut til plattform, de har også passasjersete.

Muligt at forskjellen på 770, og 77 er skrogfargen, ofwhite 770 og white 77.

 

Med andre ord ikke så veldig essensielle forskjeller. Takk for informasjonen. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Snakk om uflaks.. Sendte mail på denne nydelige Marex'en på fredag med noen spørsmål og forespørsel om litt flere bilder. Men båten ble solgt på søndag... En uke før jeg skal til Oslo og kunne kommet å sett på den :nonod:

Selgeren hadde hatt fem potensielle kjøpere som var å så på den på søndag og den gikk umiddelbart. Tydeligvis en populær båt! :smiley:

Vel vel, jakten fortsetter. :saint:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Uansett hva den heter så ser det ut som veldig fine båter. De har virkelig vekket "vil-ha-følelsen" hos meg!

Problemet blir å finne "rette" båten for mitt budsjett. 150.000 ser ut til å være i grenseland.

Med over 700 båter bygd så synes jeg at jeg sjeldent ser dem på finn.no. Sikkert ett tegn på at eierene er fornøyde med dem. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det passer meg bra. Starter i nyjobben 1. april så er på plass i Oslo innen da. :smiley:

På de få som har vært ute til nå, så ser jeg ett ganske stort sprik i motorisering. Fra 66hk og til litt over 100hk. Instinktivt så frister det jo selvsagt med størst mulig motor, det er tross alt kjekt med kraftoverskudd og man trenger jo ikke bruke alle hele tiden. Jeg regner med å gå i rolig fart, både med tanke på drivstofforbruket, og at jeg ikke er vant med hverken skjergården eller trafikken i Oslofjorden, så jeg har kanskje ikke behov for størst mulig motor. Men for liten motor kan kanskje fort bli frustrerende når været ikke samarbeider og man vil hjem med både sjø og vind imot seg. Hvor går smertegrensen? Hvor liten motor kan jeg gå for uten å risikere å "savne" noen ekstra hester?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Hvor går smertegrensen? Hvor liten motor kan jeg gå for uten å risikere å "savne" noen ekstra hester?

 

Jeg ville ikke sett på antall hester overhodet, Kenneth ! Motorens tilstand er mye viktigere ! Om du aksepterer at båten masjer om 8-9 knop, så er det myyye viktigere med tilstanden på maskineriet enn en knop eller to ekstra !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Det er ett godt poeng. På en såpass gammel båt som budsjettet mitt tilsier, så er jo tilstanden på motoren alfa og omega og blir sjekkpunkt numer en. Jeg spurte først og fremst for å være sikker på at det ikke er noe som blir alt for lite og bør styres unna. Ett annet poeng er jo selvsagt at en motor på 80hk i 9 knop selvsagt belastes mindre enn en på 66 hk i samme hastigheten, noe som i mitt hode gir ett håp om mindre slitasje. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...