Dark Startet 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2014 For en tid tilbake så jeg at medlemmene ble invitert til å prøve slike batterier som forbruksbatterier i båt. Jeg har sett at man nå kan få et 100 Ah LiFePo4 batteri for 5800 kr. De er jo mye lettere (14 kg for 100 Ah), de tåler og tappes nesten helt ned uten å ta skade og de skal være ufarlige mht eksplosjon eller syresøl. Og spenningen skal holde seg noenlunde konstant selv om batteriet tappes for strøm. Ideell ladespenning skal være 14,4 V slik at vanlig ladeutsyr kan benyttes. Når dertil batteriene har svært lang levetid, er det fristende å gå over til ny batteriteknologi selv om innkjøpsprisen fortsatt er ganske høy. Er det noen som har erfaringer med slike batterier i båt? Kanskje dette er fremtidens båtbatterier? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Hvor selges disse batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 (redigert) Dette er interessant. Wikipediaartikkelen beskriver på lang vei at batteritypen har slike fordelaktige egenskaper. I tillegg tåler disse batteriene lading og utlading i langt høyere grad enn vanlige blybatterier (men for den typiske båtbruker er antageligvis kalenderlevetiden ikke høyere enn for blybatterier) og er langt mindre miljøfarlige enn blybatterier. Jeg fant denne på nett: http://www.batteryspace.com/12-8v-lifepo4-battery-packs-from-19.8ah-to-200ah.aspx?page=2 - men jeg har ikke sjekket hvor mye det vil koste inkl frakt, toll etc. De har også en sammenligning med andre batteriteknologier på http://www.batteryspace.com/128vlifepo4batterypacks.aspx Har også lagt inn informasjon på Båtwiki'en, men avventer litt med å legge inn bestillingslink der. For min del er foreløbig pris/kapasitet mest vesentlig, disse nymotens batteriene er inntil videre litt i dyreste laget for meg. Redigert 19.Januar.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Er en lengre debatt om disse batteriene på en FB gruppe. "langturseilere" eller noe i den dur. Der er også en norsk leverandør inne og drøfter. Og selvsagt utenlandske seilbåtforum. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Å så rett fram er det nok ikke, her har dere lesestoff i noen timer, Dette er testing som har pågått en stund nå. http://www.cruisersforum.com/forums/f14/lifepo4-batteries-discussion-thread-for-those-using-them-as-house-banks-65069.html og søker dere på Youtub så finner dere filmer av batterier som får litt formye Volt, og da går det galt. Og får de forlite så går det galt da også. Så vit hva du gjør. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
HRAlbatross Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Hei, jeg har kjøpt LiFeYPO4 på http://www.ev-power.eu/. Jeg kjøpte 3 stk 50 Ah 12V batterier (ca. 2000 kr pr stk + mva). Jeg har nå hatt disse i tre år, og er veldig fornøyd. Så å si ingen selvutladning - jeg topplader disse om høsten, etter 4-5 måneder satte jeg på lader, som ladet i kun 10 minutter. Mao fremdeles nesten toppladet. Batteriene er ment å erstatte vanlige bilbatterier - de har ikke noe Battery Management System (BMS). Cellene i batteriene skal være såpass velbalansert at det ikke skal være nødvendig. Angivelig skal de holde i mer enn 3000 cykler, så den høyere prisen skal lønne seg til slutt allikevel. Selv er jeg ingen storforbruker av strøm, lader de bare noen få ganger pr sesong. Foreløpig fungerer de meget bra. Hvis man skal ha LiFePO4 batterier, må man huske at man også bør investere i egnet ladeapparat (litt mere spenning på disse batteriene enn vanlige blybatterier). Kankje man også trenger egen regulator til solceller, hvis man har det. Som jeg husker det kan LiFeYPO4-batterier lagre lik mengde strøm på halvparten av volum og nesten 1/3 av vekten til et vanlig blybatteri (sånn ca....). De kan utlades ned til 80%, og lades hurtigere enn blybatterier. Tror ikke jeg kommer til å vende tilbake til blybatterier for min egen del! Sitér dette innlegget Link to post
Dark Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Dette er jo batteriteknologien som benyttes i de fleste EL-biler i dag (ikke Tesla). Selv om vi foreløpig ikke benytter strømmen til fremdrift av båten, vil jeg tro at slike batterier etter hvert vil ta over der hvor man har bruk for stor strømkapasitet bl. a. i campingvogner, hytter m. solcellepanel, og altså båter med bokomfort. Siden disse batteriene kan lades opp hurtig, bør de også være svært godt egnet i kombinasjon med ladeaggregat. Som en konsekvens av utbredelsen av EL-biler, har prisen på disse batteriene gått drastisk ned. Mastervolt var vel de første som lanserte denne batteriteknologien til båtbruk, men prisen var så høy at det ikke ble noe volumsalg av dem. Nå ser jeg at vi kan få et 100 Ah batteri til 5800 kr her i Norge og alt tyder på at prisen fortsatt er på vei nedover. De fleste av batteriene blir i dag produsert i China. Selvfølelig er dette fortsatt en høy pris. Men et 100 Ah batteri vil kunne erstatte 200 Ah vanlig blybatteri fordi det tåler å bli tappet nesten helt ned. Ca 1/3 av vekta til blybatterier er noe som betyr mye for regattaseilere. Og at hvilespenningen holder seg på samme nivå til de er nesten nedtappet må jo være en fordel. Det siste betyr at vi antagelig bør ha amperetimeteller monitor for å ha kontroll med batterienes ladetilstand. Finnes det noen åpenbare ulemper med disse batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Nå ser jeg at vi kan få et 100 Ah batteri til 5800 kr her i Norge Referanser? Bestillingslink? Og at hvilespenningen holder seg på samme nivå til de er nesten nedtappet må jo være en fordel Det blir omtalt som en fordel ... men er det egentlig dét? Det meste av utstyr på en båt fungerer omtrent like bra på 11V som på 13V - og med variabel spenning kan man få en indikasjon på batteriets tilstand vha enkel voltmetermåling. Jeg leste ett sted (var det wikipedia mon tro?) at en avledet fordel var at man ikke trengte avansert elektronikk for å regulere ladespenningen - det holder med konstant spenning også ved lading. Det siste betyr at vi antagelig bør ha amperetimeteller monitor for å ha kontroll med batterienes ladetilstand. ... hmja. En slik måler er sikkert fordelaktig å ha uansett, men jeg tror nok at man kan stole mer på et voltmeter enn en amperehourteller. Ihht wikipedia gjelder følgende: Min. discharge voltage = 2.8 V Working voltage = 3.0 ~ 3.3 V Max. charge voltage = 3.6 V Ganger man med fire, tilsvarer dette 11.2v, 12v, 13.2v og 14.4v. Altså, man må aldri la batterispenningen synke forbi 11.2v, ved normal bruk skal spenningen ligge mellom 12v og 13.2v, og lading skal aldri foregå ved høyere spenninger enn 14.4v. Jeg har en gammel båt med et lite, analogt voltmeter på veggen som går fra 8v til 16v - da blir det litt vanskelig å se forskjellen på 12.2v og 12.8v - men med et digitalt voltmeter med to desimaler, evt et litt større analogt voltmeter som går fra 11.0v til 15v er det ikke noe stort problem å se forskjellen på "tomt" og "fullt" batteri. Finnes det noen åpenbare ulemper med disse batteriene? Se innlegget til Careka over. Mange ladere til blybatterier (inkl mange laderegulatorer på generator på motor) gir vel opp i 15-16v ved bulklading, og det er altså for mye. Jeg er vel over gjennomsnitts interessert i å lære om disse batteriene, men har ikke tid til å bla igjennom tråden som det linkes til over. For min del virker det som en god strategi å gå for blybatterier i noen år til, men legge til rette for utbytting på et senere tidspunkt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dark Svart 20.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Hei. Alternativ Energi AS i Grimstad kan levere disse batteriene: http://www.alternativenergi.no/index.php?page=6e79bbf1-389b-43ab-a851-781f65bc6b2e Disse batteriene påstås å være trygge å ha ombord. Ideell ladespenning skal være 14,4 V og jeg mener å ha sett et sted at bulklading kan skje med 14,7 volt. Jeg kan vanskelig tenke meg at for lav ladespenning skal kunne skade batteriene, men heller gi mindre effektiv lading. Men det er interessant om batteriene blir skadet eller ødelagt hvis de får ladespenning på over 15 Volt. Dette kan jo skje om laderegulatoren svikter og det vil jo være synd om dette kan føre til at så dyre batterier blir ødelagt. (Vanlige blybatterier bør vel heller ikke ha ladespenning over 15 volt. Dette vil jo gi farlig gassing.) Til Careca: Jeg har ikke funnet noe om lading av LiFePO4 med for høy spenning på YouTube. Fint om du kan gi en henvisning der. Sitér dette innlegget Link to post
Dark Svart 20.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Hei igjen. Jeg har nettopp fått greie på at de nevnte batteriene som kan fåes fra Alternativ energi har innebygget BMS. Og det virker slik at ladingen stoppes dersom ladesspenningen blir for høy og det det er også sperre som hindrer hindrer at batteriet tappes helt i bånn. Jeg synes dette høres trygt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 (redigert) Hei. Til Careca: Jeg har ikke funnet noe om lading av LiFePO4 med for høy spenning på YouTube. Fint om du kan gi en henvisning der. her har du en test hvor de gir cellene litt formye strøm, Og ingen EL biler pr. dags dato bruker disse batteriene, Men er heller ikke helt sikker på hvilken type de her tester, da det er flere kommentarer på at det ikke er Lipo4 batterier ? de ser nå ut som det , men er ingen ekspert. Redigert 20.Januar.2014 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Hva med å se hva som skjer dersomen er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som"gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks?Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 her har du en test hvor de gir cellene litt formye strøm, Feil. Dette er ikkje ein demonstrasjon av resultat å lade med for høy spenning ! Det er ein kortsluttningstest. Det er sant at battericella er overladet (og oppsvella) opp før test begynner. Ingen nyttig referanse og test gjort bare på gøy. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tobixen Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Kortslutning av et blybatteri kan da også være riktig så skummelt ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
shaukaas Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Dersom det fortsatt noen som går rundt med dette i tankene, er dette svært interessant lesning: http://www.panbo.com/archives/2014/08/the_diy_lithium_battery_bank_bob_ebaugh_has_330_cycles_so_far.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+PanbosMarineElectronicsCommunicationsWeblog+%28Panbo%3A+The+Marine+Electronics+Hub%29 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Apropos kortslutting av Li-Ion-batterier, jeg slengte fra meg en 36V batteripakke til en elsykkel i et skap - uten å tenke på at propellakselen går igjennom samme skap. Noen dager senere da jeg skulle plukke opp batteriet fant jeg det nedsunket i saltvann ... tilsynelatende ingenting galt skjedd, bortsett fra at den "magiske blå røyken" har forlatt batteripakken. Lukten av svidd elektronikk er meget intens. Dette blir hverken billig eller enkelt - jeg får visst ikke tak i en erstatningsbatteripakke, så tanken nå er å gjenbruke skallet og bytte ut de 50 18560-cellene som var inni. :-/ Tips om hvor det er best å kjøpe celler fra mottas med takk (jeg har gjentatte ganger prøvd å kjøpe batterier fra dx.com, men aldri hatt flaks med det - bare fått batterier med dårlig kapasitet, så det har jeg gitt opp). Bør jeg fikse ny beskyttelseselektronikk på "utsiden", eller bør jeg satse på å kjøpe beskyttede celler? (blir kanskje ikke plass til beskyttede celler i boksen?) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lmsafg Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Det er akkurat sånn man skal kvitte seg med lithium-batterier. Putte de i saltvann så de lader seg sakte helt ut og kan leveres på dynga uten å risikere at de går i lufta. Hatt et par lipo-batterier til fjernstyrt helikopter som blåste seg opp på grunn av feil bruk og måtte kastes. Nye kjøpt på hobbyking.com, men vet ikke om de har løse celler der eller bare ferdige pakker. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 (redigert) Mitt inntrykk er at aliexpress har høyere kvalitet på greiene man får tak i (her er folk litt mer redde for negative tilbakemeldinger.) DX har jeg mer eller mindre gitt opp; er mye rall her. De små lipo batteriene til RC-leketøy har vel en helt annen oppbygning enn såkalte "LFP" batterier, som tåler relativt mye tøff behandling. Gjerne se linken jeg la ut til Panbo.com, og det som det linkes til videre der - der finner dere blant annet denne videoen: Redigert 9.August.2014 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Aksel, skap, saltvann.......har du problemer med utett akselhylse Tobixen? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 en kompis monterte det i jordomseilern de tura rundt i og sa det var en helt annen verden, og at de aldri byttet tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Aksel, skap, saltvann.......har du problemer med utett akselhylse Tobixen? Mulig, mulig ... men det rare er at jeg har ikke observert store mengder vann der i ettertid. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
andersb Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 (redigert) Jeg vurderer selv lifepo4 i forbindelse med skifte av maskiner, litt avhengig av type, går jeg endel opp i vekt, batteriene er jo helt bak nå, oppimot akterspeilet, blysyre er tja 30-40KG, og lifepo4 i tilsvarende kapasitet er 15KG, men kan nok gå ned på kapasitet siden utnyttelsesgraden er høyere, ideelt sett går jeg da fra 60-80KG ned til 20-30KG, kan i tilegg evnt da endre plasseringen og sette de mer i senter istedenfor helt i hekken og da flytte vektpunktet tilsvarende og få lik fordeling som før. Vil tro 60-80ah lifepo4 holder plenty, worstcase kan jeg ha bittelite startbatteri tilgjengelig eller lage noe krysskobling mellom motor1/batteri1 og motor2/batteri2. Redigert 11.August.2014 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Dette kan være et godt utgangspunkt for et Lifepo4 prosjekt. http://m.finn.no/68098434 Vil bare legge til jeg ikke kjenner selger, eller kan gå god for kvaliteten på cellene. Men virker på meg som et godt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Er det noen som har samlet erfaring med lifepo4? Er det noe sted å kjøpe som ikke koster en nyre? Har fått pris på 18000 for 200ah med BMS (hvis det betyr noe). Alternativt erstatter jeg gående 280ah AGM. Men det koster 4000+ det også. Pluss jeg trenger det i. Løpet av kort tid - ferie fra fredag av... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Uten å ha testet og sjekket noe mer - maxpower har 100a lifepo4 til 6400,-. Spennende teknologi! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.