Jump to content

LiFePo4 - forbruksbatteri.

Dark

Recommended Posts

Jeg har to slike på andre sesongen. Virker fortsatt 100% som annonsert.

Måtte du gjøre noen endringer på ladeoppsettet? Vet at det er det meninger om hvorvidt man trenger å endre noe for å sette inn sånne batterier.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Måtte du gjøre noen endringer på ladeoppsettet? Vet at det er det meninger om hvorvidt man trenger å endre noe for å sette inn sånne batterier.

Nei jeg måtte ikke det. Min lader er en 20A 3-stegs lader (husker ikke fabrikatet i farta) og den lader på riktige spenninger ifm det som er anbefalt for disse batteriene. Jeg ringte han som driver makspower og gav ham tekniske data på min lader og han bekreftet at dette var "gode greier". Laderen merker med en gang at batteriene er fulle og detter ned på vedlikeholdslading. Batteriene tar veldig lett imot strøm. Når jeg kjører på motor lader jeg med 50A og fyller banken min på 1,5 time selv om den er ganske tom. Jeg vet at jeg kan bytte laderegulator på motoren (VP D6) så kan jeg få brukt laderens fulle potensial på over 115A. Dette har jeg enda ikke gjort da det koster med ytterligere 4-5-6 båtlapper og arbeid. Lading på 50A holder for meg stort sett. Det jeg har gjort utover å bytte GEL batteriene er å montere en batterimonitor, denne er gull verdt (Victron BMV 702)! Da har jeg full kontroll. Jeg har tømt batteriene helt ut en gang (det var et uhell) men ikke merket noe problemer etterpå. Vi kjører ned til 10% og så lader vi opp igjen. Kan ikke si noe annet enn at vi er kjempefornøyde! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Forresten, er du litt usikker så ring nummeret på makspower.no og prat med han eieren. Han er kjempehyggelig og over gjennomsnittet batteriengasjert. Da får du sikkert besvart mange spørsmål. Jeg har ikke klart å ta han i løgn så langt :) (obs, jeg har ingen kommersielle eller personlige relasjoner til Bruenech eller Makspower, bare en fornøyd kunde). 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Snakket med makspower i dag. Hyggelig type, men tom for batterier. Da står jeg igjen med valget 8000 for 250ah AGM, eller 18000 for 200ah lifepo4 - ettersom jeg må ha strøm i skuta tol ferien. Slik jeg har forstått det skal lifepo4 holde veldig lenge og være bra greier. Så er det vits i å legge ut 8000 for AGM nå, og bytte ut til lifepo4 om 5-8 år, eller er det like greit å bytte med en gang?

Er det slik at en kan ta ut oppgitt strømmengde på lifepo4?

Kan prøve å ringe dem i morgen. Det er så mye prisforskjell at det kan lønne seg å kjøre t/r fra Stavanger - Grimstad. 5000 å spare... Men liker ikke info på hjemmeside. Synes det bærer preg av lite kunnskap. Ikke specs, lorem ipsum i tekstfelt osv... Kan hende inntrykk blir bedre etter å ha pratet med med på tlf...

Klarer ikke skjønne annet enn at det er et dårlig tidspunkt for kjøp av batterier. LiPo er åpenbart en overlegen teknologi, men prisen er foreløpig ganske uspiselig. Fe varer nok ganske lenge – men lenge nok til at det i dag er verdt å betale merkostnaden?

Skulle jeg kjøpt ny batteribank i dag ville jeg gått for en idiotisk enkel og rimelig løsning. Også dette holder en del år, og jeg tipper prisfallet på LiPo mer enn forsvarer kjøp i to omganger. Men dette er vilt ukvalifisert gjetning.

Om ein har 2 eller meir av dei så kan ein jo trekka 160A. Eg for min del bruker inverter til koke vann og kaffe. Då blir da fort over 100A. Og så vil eg etterkvart få to dynamoer så eg kan lade med godt over 100A. Eg bruker ikkje så mykkje gass, då eg bruker ein del inverter. Strøm får eg jo ein del av ut av mine 500 watt med solcellepanel. Det passer nok ikkje alle, men det blir nok snart lifepo4 i vår båt.

Ser en får 80Ah 3.2V celler på Aliexpress til 99 USD nå, inkludert frakt, og noe rabatt ved kjøp av flere. 100 Ah begynner av en eller annen grunn på ca 150 USD. Men det rimeligste er vel å slakte en 'Leaf a-la Offpist'..

;) Hugget ytterligere 3 Leaf batterier sist ute. Men LiMn2O4 batteri har ikke noe å gjøre i en fritidsbåt. Lifepo4 er langt tryggere. Cellene har også så høy spenning at det ville blitt 16,8V fulladet.

Å kjøpe nye lifepo4 batterier koster foreløpig mye. En 50Ah 12 volt pakke blir nesten 3000,- pluss ev frakt og moms.

Om man kan tappe et 50Ah lifepo4 batteriet helt ned tilsvarer det ca et 100Ah bly syre batteri.

Et 100Ah bly batteri kan man få til rundt tusenlappen, så fortsatt er det noe dyrt å kjøpe lifepo4 batteri.

Selv om vekten er mindre og effekten 100 ganger høyere, så må nok prisen ned på minst halvparten for

å konkurrere i pris med bly syre batteriene.

Hvilken bil er det som har de riktige 3,2 v batteriene ?

Kunne tenke meg å prøve en 100Ah pakke om det er å få hos en bilopphugger.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Så Tesla og de andre som har tatt fyr har batterier med Mn (magnesium) istedenfor jern (Fe) ?

Vi vet jo at magnesium er fryktelig brennbart.

I en båt vil det kanskje brenne hull i bunnen, for det er lite som stopper en slik brann.

Har jo sammengheng med energien som er opplagret i batteriet.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...