Jump to content

Er dette et svindelforsøk?

cheetah

Recommended Posts

Fikk en Telefon i dag på en som var interressert i å kjøpe båten. Han sa at han hadde 50 000 euro i utlandet som han kunne overføre til min konto og etter at jeg hadde overført 150 000kr til hans norske konto så skulle jeg få beholde resten :confused: Han måtte bare ha svar på når jeg fikk fraktet båten til oslo så kunne vi ordne med banken der. Høres virkelig for godt ut til å være sant.. Er dette et forsøk på hvitvasking eller noe?

Hvis det er for godt til å være sant så er det nettopp det.

Dette er svindel. Han kommer til å prøve seg med å få overført 150.000,- til sin konto først pga "treghet", "papirproblemer", "forsinkelser", "feil i banken" eller tilsvarende med de 50.000 € som skal til din konto. Dermed har du sendt vekk 150.000,- uten å få noe igjen. Alternativt prøver han seg med et lavere beløp fra deg for å få dekke avgifter/gebyr ved overføring av de 50.000,- €. Uansett ender det med at du gir fra deg penger uten å få noe igjen.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Helt vanlig svindel. Du vil nok få en beskjed om at du har mottatt 50.000 € på din konto (men pengene er ikke disponible ennå for deg) og da satser kjøper alt på at du innbetaler 150.000 kr på hans konto. Når kjøper har fått sine penger så hører du nok ikke noe mer til han. Pengene som så ut at de kom inn på din konto var det nok aldri noen dekning for og summen blir slettet. Det er ett hull i banksystemet dem bruker ved at det blir forhandsvarslet at penger er kommet inn selv om det ikke er dekning for disse.

Jeg opplevde noe lignende engang. Jeg annonserte en båt til 35000, og kjøperen mente han bare hadde en sjekk på 7000 euro da han egentlig skulle kjøpe en annen båt. Jeg tenkte dette virket rart så jeg hadde ikke store trua, men jeg sa ja likevel. Det tok noen dager så jeg regnet med at dette var lureri, og begynte å sende et par meldinger til han om hva jeg synes om sånt. Jaggu kom det ikke en sjekk tilslutt gitt, pålydende 7000 euro. Jeg turte riktignok aldri å gå i banken med den, da jeg så for med en litt flau opplevelse ved skranken. Han sendte noen meldinger med de styggeste ordene han kunne, så hørte jeg aldri noe mer. Tror jeg har sjekken liggende ennå. :smiley:

Den er klassisk ..håper ikke så mange går i den fella hans..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...