Jump to content

Volvo penta aq231 Vs gm 305

scand26hc

Recommended Posts

Det er flere ting: Hvilke topplokk har motoren? Fra 1996 kom motorene med såkalte Vortec topplokk som er betydelig forbedret både i brennkammerutforming og kanaler. Tidligere er motorene levert med mange forskjellige topper med ulik ventilstørrelse avhengig av hva den skulle brukes til. Motorene er stort sett helt like med 350 så hvis du trenger litt mere fart er dette et godt alternativ.

Fra tidlig på nittitallet ble det levert motorer med rulleløftere og på slutten av nittitallet var dette standard, det har kun fordeler. Så er noen motorer levert med toportsforgasser. Hestetallet oppgitt i en bilmotor skal du ikke bry deg om da dette forandrer seg når du mariniserer.

Ja jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe Vortec 350 motor når du først må bytte. Innsuget er litt annerledes på disse motorene men det koster ikke all verden. Jeg ville kjøpt ny longblock av noen som kan disse motorene godt, f.eks. Minges universal service. De hjelper deg til å få allt riktig så du bare kan montere over manifolder, svinghjul og bellhousing, tenning, forgasser, slanger, ledningsnett, braketter, vannpumper m.m. Det er en takknemlig jobb.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
  • 2 uker senere...

da var det en 350cid 290hk 2011 mod på vei inn i båten.. håper dette blir bra. Ser mange av disse båtene med alt fra 85hk til 270hk. men antall knop er stort sett det samme.... ?

noen som har noen formening om hva jeg kan forvente av denne motoren?

Finnes det noe program som kan regne ut hva type propell jeg trenger her, jeg har et vp 290 dp drev med noen slitne alu propeller...

Fant et sett med propeller nede i motor rommet så har dobbel sett med dårlige..;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...